תאונת כרייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תאונת כרייה היא תאונה המתרחשת במהלך תהליך כריית מינרלים או מתכות. מדי שנה מתים בתאונות כרייה אלפי כורים, בענפי כריית הפחם, אם כי תאונות מתרחשות גם בכריית סלעים קשים. רוב מקרי המוות בימינו מתרחשים במדינות מתפתחות, ובחלקים הכפריים של מדינות מפותחות, בהן אין הקפדה על יישום כל אמצעי הבטיחות הנחוצים. אסון כרייה הוא נחשב לכזה כאשר ישנם חמישה הרוגים או יותר באירוע.

הסיבות העיקריות לתאונות הכרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאונות כרייה עלולות להתרחש ממגוון סיבות, כולל דליפות של גזים רעילים כגון מימן גופרתי או גזים טבעיים נפיצים, במיוחד מתאן, רעידות אדמה מושרות שנגרמו במהלך תהליך הכרייה, הצפות, או שגיאות מכניות כלליות, כתוצאה מציוד כרייה שלא נעשה בו שימוש נכון או שהיה פגום. שימוש בחומרי הנפץ הלא נכונים באזורים תת-קרקעיים עלול גם לגרום לפיצוצי גז מתאן.

אסון הכרייה החמור בהיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-26 באפריל 1942, במהלך מלחמת העולם השנייה, במכרה הפחם "בנשיהו" (Benxihu) אשר במחוז ליאונינג שבסין,, אירע אסון הכרייה החמור ביותר בהיסטוריה האנושית, אשר גבה את חייהם של מעל ל-1,500 בני אדם.

האסון התרחש באזור בו נמצאת כיום סין, אך באותה העת מיקום זה הייתה במדינה שנמצאה תחת שליטת ממשלת הבובות מנצ'וקוו אשר שהוקמה על ידי האימפריה היפנית, לאחר שזו פלשה וכבשה את אזור צפון-מזרח סין בשנות ה-30 של המאה ה-20. המנהלים היפנים של המכרה אילצו פועלים סינים לבצע את עבודת כרייה בתנאים קשים. האסון החל כאשר פרצה שרפה במכרה. על מנת לכבות את השריפה חסמו היפנים את פתחי האוורור של המכרה, על מנת לוודא שהלהבות לא יקבלו חמצן. אף על פי כן, רוב העובדים לא פונו לפני שהוחלט לנקוט בצעד זה, ובשל כך הם נלכדו באזור הסגור של המכרה, ונחנקו למוות מהרעלת פחמן חד-חמצני. לאחר שהשריפה כובתה והמכרה נפתח מחדש, העובדים היו צריכים לעבוד במשך עשרה ימים על מנת להוציא מהמכרה פסולת, בכדי להגיע לגופותיהם של הכורים שנלכדו בתוך המכרה. מניין ההרוגים כלל 1,518 סינים ו-31 יפנים. רוב הגופות נקברו מאוחר יותר בקבר אחים. האסון נחקר היטב לאחר המלחמה, וכיבוש האזור על ידי ברית המועצות. הדו"ח הסובייטי הגיע למסקנה שרוב מקרי המוות לא נגרמו ישירות מהשריפה הראשונית, אלא היו תוצאה של הרעלת פחמן חד-חמצני וחנק, שנגרמו כתוצאה מהחלטות של היפנים.

תאונות לפי שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוהי רשימה חלקית של תאונות כרייה בולטות:

  • 30 בינואר 2000: דליפת הציאניד בבאיה מארה - במהלך הלילה התמוטט סכר בבאיה מארה שברומניה ומאה טון מים מזוהמים בציאניד נשפכו על פני השדות ומשם זרמו אל הנחל "לפוש" המקומי, ממנו אל סומש ומהסומש הגיעו לטיסה ומשם לדנובה. הציאניד שבמים גרם למות כמות גדולה מאוד של דגים ובעלי חיים אחרים בנהרות אלה, ברומניה, בהונגריה וביוגוסלביה. אסון אקולוגי זה כונה בשם "צ'רנוביל השני".
  • 5 באוגוסט 2010: תאונת המכרה בצ'ילה - במכרה נחושת-זהב בקרבת העיר קופיאפו שבצפון צ'ילה התרחשה תאונה בעקבות התמוטטות סלעים בהיקף של מאות טונות. התאונה גרמה ללכידתם של 33 כורים בעומק המכרה. כל הכורים חולצו בשלום ב-13 באוקטובר 2010 באמצעות התקן חילוץ מיוחד שנבנה למטרה זו, לאחר ששהו לכודים במכרה במשך 69 יום בעומק של כ־700 מטר, האסון ומאמצי החילוץ זכו לעניין תקשורתי רב ברחבי העולם, אשר שיאו בפעולות החילוץ אשר שודרו בשידור חי במספר מדינות.
  • 13 במאי 2014: אסון המכרה בסומה - האסון אירע במכרה פחם בעיר סומה שבמערב טורקיה. באסון נהרגו 301 כורים והוא אסון המכרה הכבד ביותר בתולדות טורקיה, והכבד ביותר במאה ה-21 עד כה.
  • 25 בנובמבר 2021: השרפה במכרה ליסטוויאסז'נאיה - האסון אירע במכרה ליסטוויאז'נאיה אשר במחוז קמרובו שברוסיה. באסון נהרגו 51 אנשים כולל חמישה מחלצים, ו-72 נפצעו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תאונת כרייה בוויקישיתוף