תזמורת הקונצרטחבאו המלכותית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תזמורת הקונצרטחבאו המלכותית
Koninklijk Concertgebouworkest
תאריך ייסוד 1888 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הולנדהולנד הולנד
מיקום אמסטרדם, הולנד
אולם קונצרטים קונצרטחבאו
מנצח קלאוס מקלה (מיועד)
פרסים Koninklijk עריכת הנתון בוויקינתונים
www.concertgebouworkest.nl
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הקונצרטחבאו, מקום משכנה הקבוע של התזמורת

תזמורת הקונצרטחבאו המלכותיתהולנדית: Koninklijk Concertgebouworkest) היא התזמורת הסימפונית הנודעת[1] של הולנד, ולה מוניטין בינלאומי.[2] היא קרויה על שם הקונצרטחבאו ("בניין קונצרטים" בהולנדית) באמסטרדם, שם היא מופיעה. שמה המלא כולל את התואר "המלכותית", שהעניקה לה המלכה ביאטריקס בשנת 1989.

הקונצרטחבאו נפתח ב-11 באפריל 1888, והתזמורת נוסדה זמן מה לאחר מכן. הקונצרט הראשון שלה בקונצרטחבאו התקיים ב-3 באפריל 1888, בניצוחו של וילם קס, מנצחה הראשי בשבע שנותיה הראשונות.

בשנת 1895 התמנה וילם מנגלברך למנצח הראשי, והוא נשאר בתפקיד זה למשך חמישים שנה, תקופת כהונה ייחודית באורכה לכל מנהל מוזיקלי שהוא. מקובל לראותו כמי שהביא את התזמורת לרמת חשיבות בינלאומית. משנת 1945 עד 1959 היה מנצחה הראשי של התזמורת אדוארד ון ביינום. אחרי מותו הפתאומי החליפו אותו ברנרד הייטינק ואויגן יוכום, והייטינק היה למנצח ראשי יחיד עד 1988.

ריקרדו שאיי היה המנצח הראשי של התזמורת משנת 1988 עד 2004 והלא-הולנדי הראשון במשרה זו. בשנת 2004 החליף אותו המנצח הלטבי מאריס יאנסונס.

המנצח האיטלקי דניאלה גאטי החליף את יאנסונס (שהודיע על פרישתו מהתזמורת בחודש מרץ 2015) כמנהל המוזיקלי של התזמורת, וכיהן בתפקיד מ-2016. באוגוסט 2018 פוטר גאטי מתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת בעקבות טענות על התנהגות לא הולמת שהועלו על ידי מספר נשים החברות בתזמורת. הטענות הועלו בעקבות פרסום תחקיר של ה"וושינגטון פוסט" בו נטען שגאטי ומנהלים מוזיקליים בכירים נוספים הטרידו מינית במשך שנים נשים שעבדו איתם.[3][4]

בספטמבר 2020 ניצח המנצח הפיני קלאוס מקלה לראשונה על התזמורת. ביוני 2022 הודיעה התזמורת על מינויו של מקלה כשותף אמנותי בין השנים 20222027, ולאחר מכן כמנצח הראשי הבא שלה, החל מעונת 2027 - 2028, עם חוזה ראשוני של 5 שנים.

תזמורת הקונצרטחבאו המלכותית היא ייחודית בקרב תזמורות בעלות ותק ואיכות כזו היא העובדה שתזמורת הקונצרטחבאו המלכותית העסיקה כמה מנהלים מוזיקליים בשנות קיומה, גורם נוסף ביצירת אופייה המיוחד של התזמורת. קבוצת כלי הקשת "הקטיפתית" שלה, הצליל ה"זהוב" של כלי הנשיפה ממתכת והגוון היוצא מן הכלל של כלי הנשיפה מעץ, המתואר לפעמים כ"הולנדי טיפוסי", כל אלה יחד מקנים לתזמורת מקום בצמרת התזמורות בעולם. בנוסף, קרוב לאלף ההקלטות שהתזמורת זוקפת לזכותה תורמות למוניטין שלה.

הכנר הראשי הנוכחי של התזמורת משנת 2000 הוא וסקו אשכנזי.

מנצחים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ודים רפין (...) הופיע עם מיטב תזמורות העולם, לרבות התזמורת הסימפונית של שיקגו, תזמורת קליבלנד, הפילהרמונית של לוס אנג'לס, תזמורת פריז תזמורת הקונצרטחבאו מאמסטרדם, התזמורת הסימפונית של סן פרנסיסקו, תזמורת שווייץ המערבית, הפילהרמונית של סנקט פטרבורג והתזמורת הפילהרמונית הישראלית.(אתר התזמורת הפילהרמונית הישראלית)
  2. ^ Think of it again as you Listen Again to two Proms by the world's classiest orchestra and conductor, the Amsterdam Concertgebouw with Mariss Jansons.(גרדיאן, לונדון, ספטמבר 2009)
  3. ^ The Royal Concertgebouw Orchestra terminates cooperation with chief conductor Daniele Gatti, ‏2 באוגוסט 2018 (ארכיון)
  4. ^ Anne Midgette and Peggy McGlone, Assaults in dressing rooms. Groping during lessons. Classical musicians reveal a profession rife with harassment., Washington Post, ‏26 ביולי 2018