תזמורת הרדיו הלאומית של פולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תזמורת הרדיו הלאומית של פוליןאנגלית: Polish National Radio Symphony Orchestra היא בין המוסדות המוזיקליים הראשונים במעלה של פולין. היא נוסדה בשנת 1935 בוורשה. ב-1946 הועתקה תזמורת לקטוביץ ומאז 2006 היא נחשבת ל"מוסד תרבות לאומי".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיש שיצר והנהיג את התזמורת הסימפונית משנת 1936 עד פרוץ מלחמת העולם השנייה היה גז'גוז' פיטלברג. במרץ 1945 השיב ויטולד רוויצקי את התזמורת לחיים בקטוביץ. בשנת 1947 שב פיטלברג מעבר לים והתמנה למנהל אמנותי. אחרי מותו ב-1953, עמדו בראש התזמורת בזה אחר זה יאן קרנץ, בודאן ודיצ'קו, קזימייז' קורד, טדאוש סטרוגאלה, יז'י מקסימיוק, סטניסלב ויסלוצקי, יאצק קאספשיק, אנטוני ויט, גבריאל כמורה ושוב יאצק קאספשיק. בספטמבר 2000 התמנתה יואנה ונוק-מאזארובה למנהלת כללית ואחראית תוכן. בינואר 2009 התמנה מיחאו קלאוזה למנצח חבר. סטניסלב סקרובצ'בסקי מחזיק בתואר המנצח האורח הראשון של תזמורת רדיו פולין, יאן קרנץ הוא מנהל של כבוד וכיועץ אמנותי מכהן יז'י סמקוב. בראשית עונת 2012–2013 התמנה אלכסנדר ליברייך למנהל אמנותי ומנצח ראשי של תזמורת הרדיו הלאומית של פולין.

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבניין מבחוץ
בניין התזמורת בשעת דמדומים

התזמורת הקליטה כ-200 דיסקים למספר רב של חברות פולניות וזרות (דקה, (EMT), פיליפס ועוד), וכן ביצעה הרבה הקלטות ארכיב לצורכי הרדיו הפולני. לחברת נאקסוס הקליטה התזמורת, בין השאר, את מכלול יצירותיו של ויטולד לוטוסלבסקי (9 דיסקים), את כל הסימפוניות של צ'ייקובסקי ושומאן, רוב הסימפוניות של פנדרצקי (1-4), מאהלר (מלבד השמינית), וכן יצירות משל קילאר, וייניאבסקי, מושקובסקי וגורצקי ולתקליטי צ'אנדוס הקליטו שלושה אלבומים של מוזיקה מאת מייצ'יסלב ויינברג.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דיאפזון ד'אור וגראן פרי דו דיסק 1992 על חמשת הקונצ'רטי לפסנתר מאת סרגיי פרוקופייב, בניצוח אנטוני ויט עם הסולן קון וו פייק.
  • פרס קלאסיקל של קאן לשנת 2002 להקלטת "סימפוניית טורנגאלילה" מאת אוליבייה מסייאן, בניצוח אנטוני ויט.
  • פרס MIDEM לשנת 2008 ליצירות מאת קשישטוף פנדרצקי בביצוע התזמורת עם הסולנים ביאטה בילינסקה ופטרישה פייקובסקה, בניצוח המלחין, בקטגוריה של מוזיקה בת זמננו.

תזמורת הרדיו הפולנית שיתפה פעולה עם סולנים ומנצחים רבים בעלי שם עולמי, בהם מרתה ארחריץ', ליאונרד ברנשטיין, קשישטוף פנדרצקי, ארתור רובינשטיין, מסטיסלב רוסטרופוביץ', כריסטיאן צימרמן, רודולף בוכבינדר, ג'יימס קונלון, בוריס בלקין, פלאסידו דומינגו, ניקולאי גדה, ברברה הנדריקס, קווין קנר, וילהלם קמפף, פאול קלצקי, קיריל קונדראשין, ויטולד לוטוסלבסקי, צ'ארלס מקקראס, מישה מייסקי, נוויל מרינר, קורט מאזור, שלמה מינץ, איוון מוניגטי, גאריק אולסון, הרמן פריי, רוג'רו ריצ'י, תומאס שיפרס, סטניסלב סקרובצ'בסקי, אייזק שטרן, הנריק שרינג, אידיל בירט ופיטר ויספלווי.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.nospr.org.pl/en/orchestra ביוגרפיה של תזמורת הרדיו הלאומית של פולין