קינגס קרוס

(הופנה מהדף תחנת קינגס קרוס)
קינגס קרוס
King's Cross station
נגיש לכיסאות גלגלים
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 14 באוקטובר 1852 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל לואיס קיוביט עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
קואורדינטות 51°31′51″N 0°07′24″W / 51.530888888889°N 0.12330555555556°W / 51.530888888889; -0.12330555555556
תחנות סמוכות תחנת הרכבת פארק פיסנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על התחנה
שם המערכת London station group עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים נטוורק רייל עריכת הנתון בוויקינתונים
רציפים 12 עריכת הנתון בוויקינתונים
קווים העוברים בתחנה East Coast Main Line, Fen line, Great Northern Route עריכת הנתון בוויקינתונים
(למפת לונדון רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תחנת קינגס קרוס
שער הכניסה לתחנה

תחנת הרכבת קינגס קרוסאנגלית: King's Cross railway station, לעיתים נכתב: Kings Cross) היא תחנת רכבת באזור קינגס קרוס בצפון מרכז לונדון שבאנגליה. התחנה נמצאת ברובע קמדן, והיא הנקודה הדרומית ביותר של קו הרכבת הראשי של החוף המערבי של אנגליה. סמוך אליה נמצאת תחנת הרכבת סנט פנקראס.

התחנה משמשת קווי רכבות לקיימברידג', יורק, דרהאם, ניוקאסל, לידס ואדינבורו. כמו כן יש בה תחנה של הרכבת התחתית של לונדון ששמה "קינגס קרוס סיינט פנקראס".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור נבנתה התחנה עבור קו הרכבת הצפוני הגדול. המבנה תוכנן על ידי לואיס קיוביט ונבנה בין השנים 18511852 במקום שבו עמד קודם לכן בית חולים לחולי אדמת. ב-14 באוקטובר 1852 נפתח המבנה הראשי שבו רציפים 1 - 8. מאוחר יותר נוסף הבניין השני ובו רציפים 9 - 11.

אגדה אורבנית מספרת כי התחנה בנויה במקום שבו נלחמה בודיקה את הקרב האחרון שלה, והיא קבורה תחת התחנה.

בשנת 1987 פרצה שרפה בתחנת הרכבת התחתית ונספו בה 31 בני אדם. השרפה פרצה מתחת למדרגות הנעות של התחנה, והתחילה בתור להבה קטנה, אך בגלל "אפקט התעלה" המדרגות שמעל למקום התחממו וגרמו ללשון אש לפרוץ ולגרום לרוב הנזק. השרפה התפרצה ככדור אש מהדרגנוע עקב משב רוח שנוצר כשרכבת אחת הגיעה בעוד האחרת עזבה. גל האש עלה לטמפרטורה של מעל ל-600 מעלות צלזיוס וגרם למותם של רבים שנמלטו לאזור הקופות.

במהלך העשור השני של המאה ה-20 האזור סביב התחנה עבר פיתוח מקיף, מבנים היסטוריים שוקמו ונבנו עשרות מבנים חדשים למשרדים, מסחר ומגורים, בין השאר עברו לאזור המטה האירופי של החברות פייסבוק וגוגל[1].

תחנת קינגס קרוס בספרות ובתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי פוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

רציף ¾9
שלט התחנה

בספרי הארי פוטר מתוארת תחנת קינגס קרוס כנקודת היציאה של הרכבת הוגוורטס אקספרס היוצאת מ"רציף ¾9", שאליו ניתן להגיע אם רצים אל עמוד המפריד בין רציף 9 לרציף 10. בניגוד לאמור בספרי הארי פוטר ולמוצג בסרטים, נמצאים הרציפים 9 ו-10 בבניינים שונים, פונים אחד לעבר השני, וביניהם מסילת ברזל ולא עמודים מפרידים. כאשר נשאלה על כך בראיון השיבה הסופרת, ג'יי קיי רולינג, כי התבלבלה עם תחנת יוסטון, שם מופרדים רציפים 9 - 10 על ידי עמודים. לצורך צילום הסרטים השתמשו ברציפים 4 ו-5 אשר מוספרו לשם כך כ-9 ו-10. כמו כן צולמה חזית התחנה מול תחנת הרכבת סנט פנקראס, שלה חזית גותית מרשימה יותר מחזית קינגס קרוס.

כיום מוצב בתחנה שלט על הקיר המפריד בין הבניינים השונים שבהם נמצאים רציף 9 ו-10, רציף ¾9, וב-2005 נוספה עגלת מזוודות, שרק חלקה האחורי נראה לעין, וחלקה הקדמי נעלם באופן מסתורי בקיר.

בנוסף, לאחר שבספר השביעי הארי מת וחוזר לחיים, "גן העדן" אותו הוא מדמיין הוא תחנת קינגס קרוס.

אזכורים נוספים בספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באחד מספרי דוקטור הו הקרוי "מעבר" (Transit) מהווה התחנה נקודת מעבר בין-כוכבית.

שם התחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנגלית נכתב שם התחנה הן: King's Cross (היינו: "הצטלבות הדרכים של המלך") והן Kings Cross (היינו: "הצטלבות הדרכים של המלכים").

בשנת 1836 הוקם בהצטלבות הדרכים שהייתה במקום, פסל של ג'ורג' הרביעי. ב 1845 הפסל נהרס. אבל 9 השנים בהן היה קיים הפסל בהצטלבות הדרכים, העניקו למקום בו תצמח לימים אחת מתחנות הרכבת הגדולות והעמוסות בבריטניה את השם - צומת המלך.

תחנה נוספת בשם זה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנה נוספת בשם קינגס קרוס קיימת בסידני, באוסטרליה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קינגס קרוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]