תלם - תעסוקה למבוגרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תלם - תעסוקה למבוגרים
פעילות תעסוקה לאנשים מבוגרים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים שר העבודה יוסף אלמוגי
יושב ראש עמי דניאלי
מנכ"ל עודד לוינטון
תקופת הפעילות 1973–הווה (כ־51 שנים)
http://telem1.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תלם - תעסוקה למבוגרים היא עמותת מתנדבים (מוסד ללא כוונת רווח) שנוסדה בשנת 1973 על ידי שר העבודה, יוסף אלמוגי וחבר מייסדים נציגי הארגונים הממשלתיים, הציבוריים והכלכליים (משרד העבודה, שירות התעסוקה, המוסד לביטוח לאומי, משרד הקליטה, הסוכנות היהודית, ארגון הפנסיונרים, הועה"פ של ההסתדרות, משען). כבר אז הגיעו המייסדים להכרה בצורך ובחיוניות של מתן אפשרות תעסוקה יצרנית ששכרה בצידה לאזרחים וותיקים במיוחד מהשכבות הסוציו אקונומיות הנמוכות. תקנון העמותה מגדיר את המטרה – "האגודה תדאג להבטיח תעסוקה ומקומות עבודה לקשישים"

ומאז ועד היום, ברציפות, נוהלו על ידי עשרות ארגונים ורשויות בשיתוף עמותת תלם עשרות רבות של מסגרות תעסוקה ברחבי הארץ בהם מועסקים אזרחים ותיקים רבים. מאז היווסדה העבירה העמותה לאזרחים ותיקים. בעיקר מעוטי יכולת, שווה ערך של למעלה משלושים (30) מיליון ₪ בערכים נומינאליים.

מטרות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קידום בפועל של אפשרויות תעסוקה, לניצול שעות הפנאי וששכרה בצידה לאזרחים ותיקים (60+) בעיקר בעלי הכנסה נמוכה. התעסוקה היצרנית שהיא צורך חיוני מאפשרת למועסק: תמיכה בהוצאות מחייתו; לחימה בעוני; סילוק תחושת הבדידות ותגבור הרגשת השייכות; תמיכה בכושרו הגופני והמנטלי; עידוד מעמדו בעיני עצמו המשפחה והחברה. לבד מהעזרה לזקן והמחויבות לדאוג לזקניה צומחת למדינה תועלת: פחות עומס על מוסדות הבריאות והרווחה; הצטרפות לשוק העבודה של ציבור בעל תמריץ וניסיון רב.
  • קידום תודעת מקבלי ההחלטות בקרב הארגונים הממלכתיים, הכלכליים והציבוריים בצורך ובחיוניות התעסוקה לאזרחים הוותיקים. פעילותה רבת השנים של עמותת תלם מאז היווסדה היותה קטליזטור אשר העלה את נושא תעסוקת האזרחים הוותיקים לסדר העדיפות של המדינה.
  • העמותה פעלה ופועלת בשיתוף פעולה הדוק עם: אשל ג'וינט, משרד הרווחה, המוסד לביטוח לאומי, הקרן למפעלים מיוחדים, משרד הגילמאלים, עיריות נהריה עכו כרמיאל מעלות-תרשיחא הקריות, ארגונים ציבוריים שונים בכל רחבי המדינה.

קהל היעד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציבור האזרחים הוותיקים מונה כיום כ-900,000. מתוכם כ-250,000 אזרחים נמצאים מתחת לסף העוני. בהתאם לנתוני הלמ"ס כ-50% מצבור זה מדווחים על בריאות טובה עד טובה מאוד. קהל היעד נשוא פעילות עמותת תלם הוא אזרחים ותיקים, גברים ונשים, בעיקר בקרב עשירונים 3-7.

פעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות קהילתית מועדוני תעסוקה חברתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדון תעסוקה הוא מסגרת חברתית המנוהלת על ידי רשות כלשהי (מח' רווחה, חינוך, עמותות למען הקשיש ועוד) בשיתוף עמותת תלם. הרשות מעמידה את מקום הפעילות, מגייסת את המועסקים, נושאת בהוצאות תפעול המועדון ומשתפת את המועסקים בפעילויות חברתיות. עמותת תלם מנהלת את הצד הכספי ובמקביל פועלת להקמת מועדונים נוספים. במועדונים חברים רק זכאי גמלא כלשהי מהמוסד לביטוח לאומי (מתחת לסף העוני). העמותה שותפה כיום בניהול של 11 מועדונים (אור יהודה, יקנעם עלית, ירוחם, ירושלים-גילה, קריית ביאליק, מגדל העמק, סונימינה מעלות, שמן מרוקאי מעלות, מעלות תרשיחא, רעננה, תל אביב) בהם מועסקים כ-150 אזרחים ותיקים. גובה גמול התעסוקה בממוצע הוא כ-400 ₪ לחודש ונע בין 200 ₪ ל-2,000 ₪ למועסק

פעילות יחידנית מרכזי השמה (60+)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז השמה פועל להשמת אזרחים ותיקים לעבודה במפעלים ובארגונים. פעילות המרכז נועדה לשדך בין דרישות וציפיות דורשי העבודה ובין הצעת המשרות המגיעות ממעסיקים. תהליך העבודה כולל קליטה ורישום של דורש העבודה (באמצעות תוכנת כח-אדם ייחודית), ריאיון אישי של המועמד, אבחון הצרכים והיכולות, הפנייה לסדנאות העצמה ו/או קורסי מחשבים (בהתאם לצורך), התאמת משרות מתאימות מתוך מאגר המעסיקים הקיים והפנייה למעסיק. ייחודיות פעילות המרכז מתבטאת בעובדה שתהליך ההשמה מתחילתו ובמשך עבודתו של המועסק, מלווה ונתמך בצמוד על ידי  צוות מרכז ההשמה. פעילות הקמה, הרצה ותפעול מרכזי השמה החלה בפעילותה על ידי עמותת תלם משנת 2000 בשיתוף אשל/ג'וינט, משרד הרווחה, הקרן למפעלים מיוחדים-המוסד לביטוח לאומי, משרד הגמלאים ועוד ובהשתתפות ובמימון במשך חמש השנים האחרונות על ידי חברת הבטוח אליהו, באמצעות מר ישראל אליהו. העמותה השתתפה בביצוע וניהול של תוכנית פיילוט בת שלוש שנים (2009-2012) בה פעלו מרכז השמה בת"א והמרכז ובנהריה והצפון. המרכז בת"א הפסיק פעולתו מחוסר תקציב ואילו המרכז בנהריה, בניהול עמותת תלם,  ממשיך לפעול ברציפות עד היום והיא פורצת דרך בתחום זה. הפיילוט הוכיח מעל כל ספק היתכנות ברצון של אזרחים ותיקים לשוב לעולם התעסוקה ואת הנכונות והמוכנות של המעסיקים (בעיקר במגזר העסקים הקטנים והבינוניים) להעסיקם במקצועות המתאימים להם. במהלך השנים הוקמו מרכזים נוספים לפי הדגם של המרכז בנהרייה (בעכו, בבאר שבע, בירושלים, בבני ברק, בתל אביב, בכפר סבא ובמודיעין). תלם שותפה בפעילות של מרכז ההשמה בעכו המסונף למרכז הון אנושי עירוני. עד היום פנו למרכז בנהריה אלפי אזרחים ותיקים מחפשי עבודה, הושמו לעבודה מעל 1,200 איש ונוצרו קשרים עם למעלה מ-500 מעסיקים.   

מיזמים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הטמעה של מרכזי השמה ביישובים ברחבי הגליל תוך כדי מתן תמיכה של הצוות במרכז ההשמה בנהריה.
  • מרכז תעסוקה למבוגרים שיכלול מועדון תעסוקה חברתי, מרכז השמה ומרכז ליזמות אישית הכל תחת קורת גג אחת.
  • מיזם "תלמודים" הנועד להעסיק מורים בגמלאות שיתנו שירותי עזר לתלמידי תיכון במקצועות הליבה במחירים נמוכים ובמטרה לשפר את ציוני הבגרות.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז היווסדה פעלה עמותת תלם לקדם את מעמדו של האזרח הוותיק קודם כל בהקשר של נושא תעסוקתו והעלאת נושא מעמדו בקרב ארגונים ממלכתיים וכלכליים. קוימו פגישות רבות במסגרת משרד הרווחה ואשל/ג'וינט ישראל ומשרד הגמלאים בהן הועלו לדיון נושא תקנות תעסוקתו של האזרח הוותיק, והסדר צידו המשפטי של תעסוקתו. לימים המשרד לאזרחים וותיקים קיבל על עצמו לקדם נושאים אלו.

פרסים, אותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה זכתה במהלך השנים להוקרה רבה על פעילותה וגם חלק ממתנדבייה זכו עקב פעילותם להוקרה רבה. רשימת הפרסים:

  • אות הנשיא למתנדב לשנת 1994
  • פרס אשל ע"ש פרופ' שמעון ברגמן ז"ל לשנת 1999 על תרומתה לפיתוח מסגרות תעסוקה לזקנים ועשייתה לשיפור דימוי הזקן בעיני עצמו ובעיני החברה
  • יו"ר העמותה, עמי דניאלי, זוכה פרס זוסמן-ג'וינט לשנת 2015 מטעם ג'וינט ישראל על פועלו ועל הישגיו המקוריים והחדשניים לקידום ושילוב אזרחים ותיקים מרקע סוציואקונומי נמוך בשוק התעסוקה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. קידום הסוגיה האסטרטגית "היערכות להזדקנות האוכלוסייה" - שילוב מבוגרים בתעסוקה
  2. אימוץ הערכת המצב האסטרטגית כלכלית-חברתית לממשלה ה-34