תעודת יושר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תעודת יושר היא מסמך רשמי המונפק לאחר בדיקת רקע על ידי המשטרה, סוכנות אכיפה או זרוע אחרת של הממשלה המצהירה כי לבעל התעודה אין עבר פלילי. רישום פלילי עשוי לכלול מעצר, הרשעה, והליכים פליליים.

תעודת יושר מכונה בכינויים נוספים: "תעודת התנהגות טובה", באנגלית היא מכונה "תעודת משטרה (Police certificate)", בהונג קונג היא מכונה "תעודת אזרח טוב (good citizen certificate)" ובאוסטרליה מכונה "בדיקת היסטוריה לאומית של המשטרה (national police history check)".

המבקשים תעודת יושר עשויים להידרש למסור טביעות אצבעות ומידע אישי מסוים, כדי שבקשתם תיבדק, והמשטרה או הסוכנות הממשלתית עשויים לגבות אגרה.

הדרישה לתעודת יושר עלולה להופיע בעיקר במקרה של הגשת בקשה לקבלת אישור שהייה ובמקרה של הגשת מועמדות לתפקידים מקצועיים, בעיקר בתחומי החינוך ואכיפת החוק[1][2][3].

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים אפשר לאדם לקבל מהמשטרה תדפיס מהמרשם הפלילי אודותיו, ותדפיס זה, כאשר הוא נקי מהרשעות, שימש את האדם כתעודת יושר. ביולי 2022 בוטל חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים והוחלף בחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, האוסר מסירת תדפיס מהמרשם הפלילי לאדם נשוא המידע, אך מאפשר, לפי בקשת האדם, להעביר מידע אודותיו לגוף הזכאי לקבלו, לשם מתן זכות מסוימת לאדם זה, למשל קבלת רישיון נהיגה ברכב ציבורי או הגשת הצעה במכרז[4][5][6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תעודת יושר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא חוק ומשפט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.