קיימנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Caiman)
קריאת טבלת מיוןקיימנים
קיימן ז'קרה
קיימן ז'קרה
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: תנינאים
משפחה: אליגטוריים
תת־משפחה: קיימנים
שם מדעי
Caimaninae
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קיימן שחור.
קיימן גמדי של קיווייה.
קיימן ממושקף.

קיימנים (שם מדעי: Caimaninae) היא תת-משפחה של תנינאים ממשפחת האליגטוריים. כל מיני האליגטוריים החיים כיום הם מתת-משפחת הקיימנים, למעט המינים בסוג אליגטור.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיימנים נפוצים באמריקה המרכזית ובאמריקה הדרומית, ואזורי המחיה שלהם הם ביצות ונהרות. כמו זוחלים רבים אחרים, גופם מכוסה בקשקשים והם פעילים בעיקר בלילה. מידותיהם של הקיימנים קטנות יחסית לתנינאים אחרים: אורכם הממוצע הוא 2–2.5 מטרים (6.6–8.2 רגל) ומשקלם הממוצע של רוב המינים נע בין 6 ל-40 קילוגרם.

המין קיימן שחור יוצא מן הכלל, וממדיו גדולים בהרבה: אורכו המרבי יכול להגיע למעל 5 מטרים (16 רגל) ומשקלו לכ-1,100 קילוגרם.

להבדיל, המין הקטן ביותר של קיימן הוא קיימן גמדי של קיווייה, שאורכו מגיע עד 1.5 מטרים (4.9 רגל) בלבד. פרט לשני מינים אלה, האורך הממוצע של הקיימנים הוא 2 עד 2.5 מטרים.

הקיימנים שונים מהאליגטורים במספר מאפיינים מרכזיים:

כעור המשמש לתעשייה, נחשב עורם של הקיימנים קשיח יותר וגמיש פחות משל תנינים אחרים, בעיקר בשל מבנה הקשקשים, ולכן הוא זול יותר.[1]

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיימנים הם טורפים אוכלי בשר, וכמרבית התנינים הם ניזונים בעיקר מדגים. הם גם נוהגים לצוד חרקים, ציפורים, יונקים קטנים וזוחלים. בשל ממדיהם הגדולים יחסית (על אף שרובם קטנים יחסית לתנינאים) ואופיים הפראי, מעטים הם אויביהם הטבעיים. בעלי החיים הטורפים הגדולים היחידים שיכולים לטרוף קיימנים בוגרים הם היגואר ונחשי האנקונדה. עם זאת, האויב הגדול ביותר של הקיימנים הוא האדם, אשר צד אותם על מנת להשתמש בבשרם ובעורם.

נקבות הקיימנים בונות קן גדול בהן הן מטילות את ביציהן. הנקבות מטילות 10–50 ביצים בכל תטולה, והאבקועים בוקעים תוך כ-6 שבועות.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיימנים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]