לדלג לתוכן

גדית זהובת-כתמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Cicindela aurulenta)
קריאת טבלת מיוןגדית זהובת-כתמים
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: חיפושיות
תת־סדרה: Adephaga
משפחה: רצניתיים
תת־משפחה: גדיתים
סוג: Cicindela
תת־סוג: Cosmodela
מין: Cicindela aurulenta
שם מדעי
Cicindela aurulenta
פבריציוס, 1801
שמות נוספים
  • Cicindela (Cosmodela) aurulenta
  • Cosmodela aurulenta
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גדית זהובת-כתמים[1], שם מדעי: Cicindela (Cosmodela) aurulenta, הידועה בשמות העממיים: Golden-Spotted Tiger Beetle ולעיתים Blue-Spotted Tiger Beetle, היא מין של חיפושית מתת-משפחת הגדיתים במשפחת הרצניתיים.[2] חיפושית זו ידועה בצבעיה העזים ויופיה הרב.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיפושית זו בולטת בצבעיה המתכתיים והבוהקים: צבע השלד החיצוני הוא כחול-ירוק בוהק עם 6 כתמים זהובים-צהובים על כנפי החפיה, שני כתמים אדומים-צהובים גדולים על החזה ופס אדום על שולי כנפי החפייה שבולטות בעיקר במפגש ביניהן, הראש צבוע בתערובת צבעים שונים של זהב, כחול, ירוק ואדום. צבע הגחון כחול כהה. צידי הגוף בעלי שיערות וזיפים בצבע לבן. צבעיה של הגדית הם תוצאה של צבעוניות מבנית.

החיפושית ארוכה וצרה, אורכה 15–18 מילימטר. רגליה ארוכות וצרות ובעלות שערות לבנות בפרקיהן העליונים (הקרובים לגוף). היא אצנית מהירה.

היא בעלת עיניים מורכבות גדולות ומחושיה חוטיים. היא בעלת לסתות גדולות המורכבות מגפי פה בצבעי שחור עם כתמים בצבעי לבן-צהוב בבסיסם.

אורח חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיפושית זו היא טורפת של חסרי חוליות ולסתותיה בנויות לתפיסת טרף וביתורו. היא אצנית מהירה מאוד ורודפת אחרי טרפה. היא גם מעופפת טובה ומהירה וצדה חרקים גם באוויר. בשלב הפגית היא חופרת גומה בקרקע ושם אורבת לטרפה. היא חיה על גדות חוליות של מקווי מים כולל נהרות, ביצות מנגרובים וחופי הים.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיפושית זו מצויה באזור דרום-מזרח אסיה שבין הודו לאיי מלזיה וכוללת את ההמדינות הודו, נפאל, בהוטן, סין, אינדונזיה, מלזיה, חצי האי המלאי והאיים הסמוכים. גבולה הדרומי הוא איי בורנאו, סומטרה ובאלי.

בית הגידול הטבעי שלה הוא קרקעות חוליות בגדות מקווי מים לרבות נהרות, חופי ים ומנגרובים.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר סווגה חיפושית זו תחת הסוג Cosmodela, אך כיום היא נמצאת תחת הסוג Cicindela ותת-הסוג Cosmodela. כיום מוכרים במין זה מספר תת-מינים:

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Arthur V. Evans, The Lives of Beetles: A Natural History of Coleoptera, Princeton University Press, 2023, ISBN 9780691236513, תמונה והסבר קצר בעמ' 14

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גדית זהובת-כתמים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שם הסוג "גדית" הוא לפי מונחון האקדמיה ללשון עברית, שם המין הוא בגדר הצעה לפי תרגום של השם המדעי והשם העממי.
  2. ^ Duran, Daniel P.; Gough, Harlan M. (2020). "Validation of tiger beetles as distinct family (Coleoptera: Cicindelidae), review and reclassification of tribal relationships". Systematic Entomology. 45 (4). doi:10.1111/syen.12440.