Irn-Bru

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בקבוקי איירן ברו
איירן ברו דל סוכר, פחית וכוס

איירן ברו (סקוטית: Irn-Bru, אנגלית: iron brew, בתרגום מילולי: 'חליטת ברזל') הוא משקה קל ומוגז סקוטי המיוצר מאז שנת 1901. המשקה פופולרי מאוד בסקוטלנד ואף מכונה 'המשקה הלאומי השני' של סקוטלנד (אחרי ויסקי).[1] הוא נחשב למשקה הקל הנמכר ביותר בסקוטלנד במשך למעלה ממאה שנים, כשהוא מתחרה במותגים בינלאומיים דוגמת קוקה קולה.[2] המשקה נמכר בכל רחבי הממלכה המאוחדת, ובעולם בייחוד באזורים בהם יש קהילה סקוטית משמעותית.

המשקה ידוע בצבעו הכתום ובטעם עז, מתוק וייחודי. המתכון המדויק שלו נשמר בסוד, אך על פי פירוט המרכיבים המופיע על הפחית, נכתב כי הוא מכיל מים מוגזים, סוכר, חומצה ציטרית ו- 32 חומרי טעם וריח לרבות קפאין, אמוניום ברזל ציטראט וכינין, ממתיקים נוספים כגון אספרטם, אצסולפאם-K, חומר משמר E211 וצבעי המאכל צהוב סנסט FCF (E110) ו-Ponceau 4R (E124).[3]

על פי אתר החברה המייצרת את המשקה, הוא הומצא על ידי היזם איי.ג'יי. בר בשנת 1901 בעקבות הצורך של פועלי הפלדה בבניה-מחדש של התחנה המרכזית בגלאזגו במשקה קל. המשקה נועד להחליף את הבירה במטרה לתת לפועלים אנרגיה ליום העבודה.[3] מרכז הייצור שלו שוכן בשכונת ווסטפילד שבעיירה קמברנאולד שבצפון לנרקשייר על ידי חברת A.G. Barr שבסיסה בגלאזגו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Libby Brooks , Scotland's other national drink, 30.5.2007, the guardian
  2. ^ Peter Mills, How this brand has outsold Coke in Scotland for over a century, 9.1.2020, CBC
  3. ^ 1 2 An indescribable brand with a phenomenal taste, באתר החברה