Rhythm Divine

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Rhythm Divine"
סינגל בביצוע אנריקה איגלסיאס
מתוך האלבום Enrique
יצא לאור 8 באוקטובר 1999
מקום הקלטה דרים האוס (Dreamhouse) לונדון
סוגה דאנס-פופ
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 3:30
חברת תקליטים אינטרסקופ רקורדס
כתיבה פול בארי, מארק טיילור
הפקה מארק טיילור, בריאן ראולינג
כרונולוגיית סינגלים של אנריקה איגלסיאס
"Bailamos"
(1999)
"Rhythm Divine"
(1999)
"Be with You"
(2000)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Rhythm Divineעברית:קצב שמיימי) הוא שיר של הזמר הספרדי אנריקה איגלסיאס מאלבומו הרביעי "Enrique" משנת 1999. השיר נכתב על ידי פול בארי ומארק טיילור כשמארק טיילור ובריאן ראולינג אמונים על הפקתו. זהו שיר דאנס-פופ משולב עם בלדה רומנטית ומעורב עם מוזיקה לטינית ומוזיקת אגן הים התיכון. מבחינת מילות השיר, אנריקה שואל את המאזינים לשיר האם הם יכולים להקשיב לקצב שלו, ועיתונאי מוזיקה אחד השווה את השיר לWe Are the World של להקת USA for Africa משנת 1985. כמו כן הוקלט תרגום בשפה הספרדית של השיר תחת השם "Ritmo Total" שכלל תרומות ליריות נוספות מאת רפאל פרז בוטיחה. עם יציאת השיר, הוא קיבל תגובות חיוביות ממבקרי המוזיקה, שמצאו אותו כקליט ובין הרצועות הטובות של האלבום. מבחינה מסחרית, הוא הגיע למקום הראשון בצ'כיה, רומניה וספרד והגיע לשיא בטופ 10 בקנדה, פינלנד, הונגריה, איטליה, ניו זילנד ונורווגיה, כמו גם למצעד שירי הדאנס קלאב של בילבורד בארצות הברית. השיר הגיע למעמד של זהב (תעודה על מכירות) בניו זילנד על מכירת 5,000 עותקים. הגרסה הספרדית "Ritmo Total" הגיע לטופ במצעדי הHot Latin Songs של בילבורד והLatin Pop Airplay בארצות הברית. איגלסיאס ביצע את השיר בהופעה חיה במספר קונצרטים שהתארחו על ידי תחנות הרדיו המקומיות שלה בשנים 1999 ו-2000, ולאחר מכן נכלל ברשימות הסט של ה-Escape Tour (2002), the 7 Tour (2004), the Insomniac Tour (2007–08), the Greatest Hits Tour (2009), the Euphoria Tour (2011–12), ו-the Enrique Iglesias & Jennifer Lopez Tour (2012). הווידאו קליפ של השיר בוים על ידי פרנסיס לורנס וצולם בהוואי, מאליבו ובצ'יינה טאון בלוס אנג'לס. לאורך הקליפ נראה איגלסיאס רודף אחרי אישה שנעלמת באוקיינוס לבסוף. גם הסרטון של "Ritmo Total" צולם ומציג את אותה עלילה כמו המקור. הגרסה הספרדית זכתה בקליפ הטוב ביותר של השנה בתחום הלטיני בטקס פרסי הווידאו של בילבורד לשנת 2000.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז אלבום הבכורה שלו Enrique Iglesias, איגלסיאס ביסס את עצמו כאחד מאמני ההקלטות של מוזיקה לטינית הנמכרות ביותר בכל הזמנים, לאחר שמכר למעלה מ-13 מיליון עותקים עד 1999. בשנת 1998 הוציא אנריקה את אלבום האולפן השלישי שלו, Cosas del Amor, ויצא לסיבוב ההופעות Cosas del Amor (1999) כדי לקדם את התקליט. באחת מההופעות התארח השחקן והראפר האמריקאי וויל סמית' ובה בעת עבד סמית' עבד על הסרט פרוע על המערב ועל הפסקול של הסרט. מאוחר יותר סמית' יצר קשר עם איגלסיאס וביקש ממנו לתרום לפסקול הסרט. "הוא אמר לי שהוא רוצה שאשתתף בפסקול הסרט. אני מעריץ ענק שלו וממש (השתנקתי). הוא התקשר אליי לטלפון הנייד ואמרתי "מי זה?" לא רציתי להאמין לזה בפעם הראשונה" נזכר איגלסיאס. כשסמית' שאל אם לאיגלסיאס יש שיר באנגלית, איגלסיאס אמר לסמית' שהוא הקליט שיר בשם "Bailamos" אבל עדיין לא הוציא אותו. "Bailamos" שוחרר לאחר מכן כסינגל השני של פסקול הסרט, והפך לשיר הראשון של איגלסיאס שהגיע לבילבורד הוט 100. הסינגל, יחד עם שירו של ריקי מרטין Livin' la Vida Loca, ושירו של מארק אנתוני (זמר) I Need to Know תרמו ל"פיצוץ הפופ הלטיני" של 1999. לפני יציאתו של "Bailamos", פנו לאיגלסיאס מחברות תקליטים רבות, ביניהן ברטלסמן מיוזיק גרופ, יוניברסל מיוזיק גרופ ווורנר מיוזיק גרופ כדי שיחתום על חוזה אצל אחת מהן. לדברי המנהל שלו פרנאן מרטינז, איגלסיאס הסתפק בסופו של דבר בחוזה של יוניברסל מיוזיק על סך 44 מיליון דולר (הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם לאמן לטיני) מאחר שהם הפיצו את אלבומיו הקודמים מחוץ לארצות הברית וחתמו עם אינטרסקופ רקורדס. חלק מהפרסום של יוניברסל כלל את איגלסיאס להוציא גרסה בשפה האנגלית כבר בעונת החגים בחורף. כחלק מהעסקה עם חברת התקליטים, איגלסיאס יוצא 3 אלבומים בספרדית ושלושה באנגלית. ההקלטה הראשונה הייתה באנגלית והופקה על ידי בריאן ראולינג. האלבום יצא בסופו של דבר ב-23 בנובמבר 1999 בשם Enrique. כותבי השיר "Bailamos" פול בארי ומפיקיו, טיילור ורולינג, עבדו שוב עם איגלסיאס כדי להלחין ולהפיק את רצועת הפתיחה של האלבום "Rhythm Divine". השיר הוקלט באולפני Dreamhouse בלונדון, אנגליה. גרסה בשפה הספרדית לשיר, "Ritmo Total", הוקלטה גם היא עם תרומות ליריות נוספות של המוזיקאי הספרדי רפאל פרז-בוטיחה.

מוזיקה ומילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Rhythm Divine" היא בלדת דאנס-פופ רומנטית "בטעם פלמנקו" קצבי רומנטי המשלב מוזיקה לטינית ומוזיקת אגן הים התיכון עם נגיעות שלמוזיקת פופ קלאסית כמו מקצב של סינתיסייזרים". הוא מבוצע כטראק מפעם אמצעי. מבחינת המילים, עורכת הוילג' ווייס גרייס בסטידס השוותה את השיר לWe Are the World של להקת USA for Africa, וקראה לשיר "סוג ההמנון שאמור לאחד את האומות של המשחקים האולימפיים מחוף איפנמה ועד לאי קאפרי". במילות השיר, איגלסיאס שואל "האם אתה יכול להרגיש את הקצב" ומכריז "viva la musica" ("תחי המוזיקה").

שחרור וקידום השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר שוחרר בתור הסינגל המוביל של האלבום באמריקה הלטינית ב-8 באוקטובר 1999 על ידי Interscope Records. בארצות הברית אינטרסקופ נתנו את הרצועה לרדיו להיטים עכשוויים שבועיים מאוחר יותר, ב-26 באוקטובר. באירופה הוא הוצא כ-2 דיסק סינגל ב-15 בנובמבר 1999 כאשר שני הדיסקים מכילים רמיקסים שונים של השיר. הסינגל שוחרר אז בבריטניה ב-6 בדצמבר 1999 כשני תקליטורים וסינגל בקסטה. הדיסק והקסטה הראשונים מכילים את הרמיקס הווקאלי הראשי של אריק מורילו לשיר "Bailamos". כמו כן הופץ דיסק באוסטרליה, בו מופיעים רמיקסים שונים של "Rhythm Divine". השיר נכלל בשלב מאוחר יותר באלבום האוסף של איגלסיאס Greatest Hits בעוד ש"Ritmo Total" נכלל באלבום האוסף של איגלסיאס Enrique Iglesias: 95/08 Éxitos משנת 2008. את הקליפ הנלווה לשיר ביים פרנסיס לורנס. התקציב לצילומים היה מיליון דולר. הקליפ צולם בהוואי, באחד מהחופים במאליבו, ובצ'יינה טאון בלוס אנג'לס, עם למעלה מ-700 ניצבים מעורבים. לאורך הקליפ, איגלסיאס מתחיל במרדף אחרי אישה שמתחיל מחדר מלון בהוואי, עובר לסלון ולבסוף דרך קהל במסיבת רחוב בצ'יינה טאון. בסוף הקליפ, האישה מגיעה לאוקיינוס במאליבו ונעלמת בים. בארצות הברית, הקליפ צורף לראשונה לפלייליסט של הMTV בסוף השבוע של ה-3 באוקטובר 1999. בשבוע שלאחר מכן, ערוץ VH1 הוסיפו את השיר לרשימות ההשמעה שלהם, ואחריו גם ערוץ The Box בסוף השבוע של ה-17 באוקטובר. הקליפ לגרסה הספרדית של השיר צולם ועוקב אחר אותה עלילה כמו הגרסה המקורית שלו. הגרסה הספרדית לשיר זכתה בפרס ה"קליפ הטוב ביותר" של השנה בתחום הלטיני ב-Billboard Video Music Awards 2000.

ביקורת וקליטת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסקירה על הדיסק Enrique, המבקר של AllMusic סטיבן תומאס ארלוויין ציין שבעוד "Bailamos" היה להיט פורץ דרך עבור האמן, הוא הצהיר שהשיר "מחוויר בהשוואה לחלק גדול מהחצי הראשון של האלבום", תוך ציטוט של "Rhythm Divine" כאחת הרצועות. עורך הבילבורד צ'אק טיילור הרגיש ש"Rhythm Divine" "מופק בצורה מופתית" ו"מושר בלהט", והמגזין חזה שהשיר יאפשר לאיגלסיאס להגדיל את הפוטנציאל המסחרי שלו. כתב הDaily Vault מייקל ר. סמית' כינה את השיר "המנון נועז", וראה בו כאחד השירים הבלתי נשכחים של האלבום. ג'ים סאליבן מהבוסטון גלוב תיאר אותו כ"סינגל חדש קל ומשפיע". כתב הThe San Diego Union-Tribune ארנסטו פורטילו ג'וניור מצא ששיר הוא "כמעט העתק" של "Bailamos". בקריאתה לשיר "מדבק", עדנה גונדרסן מהUSA Today התייחסה ל-"Rhythm Divine" כאחת מ"מספר רצועות רומנטיות עמוקות של האלבום שחושפות את הגן של איגלסיאס לזמזום מפתה". בכתיבה לSt. Louis Post-Dispatch, קווין סי.ג'ונסון הגיב ל"האם אתה יכול לשמוע את הקצב?" של איגלסיאס ב"כן מהדהד". מבקר הHouston Chronicle ג'ואי גוארה קרא לשיר "סינגל ראשון חושני". ראמירו בור מהSan Antonio Express-News הרגיש שהזמר "במיטבו בבלדות רומנטיות קצביות, ומדגיש את "Rhythm Divine" כדוגמה. בביקורת מעורבת על הדיסק, כתב הKnoxville News Sentinel צ'אק קמפבל רשם את "Bailamos" ואת "Rhythm Divine" כ"גימיק הטוב ביותר של הזמר" כאחד מ"שירי הדאנס הסוחפים שלו (אם כי סטריליים) שמשלבים רומנטיקה עם פזמונים המנוניים". די ג'יי קונסידין מהThe Baltimore Sun, שלא התרשם מהאלבום, כתב כי השיר "עשוי להתגלגל לגרוב של מוזיקה טרופית לטינית".

הופעת השיר במצעד הפזמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירופה בספרד, השיר הופיע לראשונה בראש מצעד איגוד תעשיית ההקלטות הספרדי ב-20 בנובמבר 1999 והעניק לאיגלסיאס את הסינגל השני שלו בארץ הולדתו, אחרי "Bailamos". השיר בילה שמונה שבועות בפסגה, עד ה-15 בינואר 2000, אז ירד למקום השלישי. השיר שהה 14 שבועות בתוך 20 הטופ הספרדיים. בסוף 1999, הAFYVE דירגו את השיר במקום ה-10 במצעד סוף השנה שלהם. השיר גם הגיע למקום הראשון בצ'כיה וברומניה. במדינה המאוחרת, השיר עמד בראש הטופ 100 הרומני למשך שבוע בודד בתחילת שנת 2000 ונשאר בדירוג במשך 18 שבועות. בסוף שנת 2000, השיר הגיע למקום ה-43 בדוח השנתי שלהם. במצעד הVG-lista הנורווגי, השיר הגיע למקום השישי ב-1999 המאוחרת ולמקום השלישי בשבוע שלאחר מכן, כששהה סה"כ תשעה שבועות בטופ 20. הסינגל נכנס בנוסף ל-10 הגדולים בפינלנד, הונגריה ואיטליה, והגיע לשיא במקום השמיני, השישי והתשיעי, בהתאמה. בשווייץ, השיר שהה בהמצעד השווייצרי במשך 30 שבועות, כשבשיא הוא הגיע למקום ה-11 למשך שבועיים בינואר 2000. השיר סיים את השנה כלהיט ה-73 המוצלח ביותר במדינה. השיר הפך ללהיט 20 המובילים באזור ולוניה בבלגיה, שם הופיע לראשונה במקום ה-31 ב-25 בדצמבר 1999 וטיפס לשיא של מספר 17 שישה שבועות לאחר מכן, ב-5 בפברואר 2000. בדירוג של חטיבת המוזיקה באולטראטופ, הוא הופיע במקום 95 במהדורת סוף השנה שלהם. השיר התברג לטופ 20 במצעד הסוורייטופליסטן, שם הגיע למקום ה-18, כמו גם במצעד 40 הסינגלים ההולנדיים, שם הגיע לשיא במקום ה-20 בדצמבר 1999. הסינגל הגיע גם ל-40 המובילים באוסטריה, צרפת, גרמניה ואזור פלנדריה בבלגיה. בבריטניה, השיר נותר מחוץ לטופ 40, והגיע למקום ה-45 במצעד הסינגלים הבריטי בדצמבר 1999. באופן כללי, "Rhythm Divine" היה השיר ה-92 בביצועים הטובים ביותר של אירופה לשנת 2000 לפי מגזין המוזיקה & מדיה, והגיע למקום ה-14 במצעד האירופה הוט 100.

צפון אמריקה ואוסטרליה במצעד הבילבורד הוט 100 בארצות הברית, השיר הגיע למקום ה-90 מ-4 בדצמבר 1999. השיר עלה בדירוג במהלך שבעת השבועות הבאים, והתייצב בשיא במספר 32 ב-22 בינואר 2000 כדי להעניק לאיגלסיאס את הסינגל השני ב-40 המובילים שלו ב-Hot 100.הוא נשאר במצעד במשך 17 מהדורות. השיר הפך ללהיט במועדוני הריקוד בארצות הברית, והגיעה למקום הרביעי במצעד מצעד שירי הדאנס קלאב של הבילבורד בפברואר 2000. הוא גם הגיע למצעד הפופ איירפליי ומצעד השירים הקצביים והגיע בשיא למקום ה-15 במצעד הקודם ובמקום ה-40 באחרון. הגרסה הספרדית, "Ritmo total", העניקה לאיגלסיאס את המקום ה-12 שלו במצעד הHot Latin Songs, כשדשהה במקום הראשון במשך ארבעה שבועות ב-1999 ו-2000. הוא גם הגיע למקום הראשון במצעד הLatin Pop Airplay שם נשאר למשך 2 מהדורות, והוא נשאר בדירוג במשך 25 שבועות. בנוסף, "Ritmo Total" הגיע למקום הרביעי במצעד הTropical Airplay, ולמקום ה-22 במצעד הRegional Mexican Airplay. בקנדה, השיר הגיע למקום ה-29 ב-6 בדצמבר 1999 במצעד 100 הלהיטים של RPM (מגזין), והפך להופעת הבכורה הגבוהה ביותר באותו שבוע. בחודש שלאחר מכן, ב-31 בינואר, הסינגל הגיע למקום השביעי במהלך השבוע השביעי שלו במצעד. השיר שהה לאורך זמן בין 100 המובילים במשך 37 שבועות, כשערך את הופעתו האחרונה במצעד ב-7 באוגוסט. השיר גם היה מוצלח ברדיו מוזיקה עכשווית למבוגרים כשטיפס למקום ה-20 בדירוג RPM Adult Contemporary Tracks בפברואר 2000. באוסטרליה, השיר בילה 4 שבועות במצעדי ה-ARIA, והגיע למקום ה-36 במהלך השבוע השלישי שלו ב-50 הראשונים. בניו זילנד, השיר היה ללהיט מספר 2 במצעד האיגוד תעשיית ההקלטות הניו זילנדי בינואר 2000, ורשם 14 שבועות לא רצופים ב-50 הראשונים. איגוד תעשיית ההקלטות הניו זילנדי העניק לשיר מעמד של זהב על מכירה יוצאת דופן של יותר מ-5,000 עותקים.

בהופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

איגלסיאס ביצע את "Rhythm Divine" במספר קונצרטים של חגים שקודמו על ידי תחנות רדיו מקומיות ביוסטון, בוסטון, וניו יורק. לאחר מכן הוא ביצע את השיר בטקס פרס המוזיקה האמריקאית ה-27 ב-17 בינואר 2000. חודש לאחר ההופעה בטקס הענקת הפרס, הוא שר את "Rhythm Divine" בViña del Mar International Song Festival של שנת 2000 ומאוחר יותר בHouston Livestock Show and Rodeo. במרץ, הוא ביצע את השיר ב-2 תוכניות טלוויזיה באירופה: The Dome בגרמניה, ובאביצ'י ארנה בשווייץ. "Rhythm Divine" היה אחד משלושה שירים שאיגלסיאס ביצע יחד עם "Bailamos" ו-"Be with You" אחריי שרואיין בידי דן מטסון בCTV News Channel ב-5 באפריל 2000. חודש לאחר מכן הופיע בקונצרט "Your Smoke Free" בסן דייגו והיה נוכח במסיבת הכוכבים KDWB במיניאפוליס. איש הרדיו הווארד סטרן השיג קלטת "הזנה מחוץ ללוח" של איגלסיאס שר את "Rhythm Divine" בזמן שהאמן עשה סינכרון שפתיים לשיר במהלך הופעה באירופה. במהלך הקלטת, ניתן היה לשמוע את איגלסיאס עושה "יללת קול צורמת" בשיר. האמן הסכים לבצע את השיר בתוכנית של סטרן ועשה זאת בתור טייק אקוסטי עם טוני ריי בגיטרה. לאחר ששמע אותו מופיע, סטרן הכריז, "זה מוכיח את זה. אתה יכול לשיר". לאחר מכן, איגלסיאס שר את השיר ב-B96 Summer Bash Saturday בשיקגו. איגלסיאס היה האמן הפותח בBakkt Theater לאחר השיפוץ של המקום. "Rhythm Divine" נכלל לאחר מכן ברשימת השירים שלו בתור של Escape Tour (2002), the 7 Tour (2004),the Insomniac Tour (2007–08), the Greatest Hits Tour (2009), the Euphoria Tour (2011–12), ו-the Enrique Iglesias & Jennifer Lopez Tour (2012). במהלך ההופעה של איגלסיאס בקסייה ארנה ב-2002, כתב הSun Sentinel שון פיקולי הבחין כי השיר "בפרט עורר מקהלת קהל מלהיבה ומלאה, שאיגלסיאס נראה באקסטזה לנצח עליו, אם כי לא בדיוק מוביל עם הקול שלו".

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 26
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 36
אירופה אירופה הוט 100 14
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 9
ארצות הברית בילבורד הוט 100 32
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 45
גרמניה GfK – טופ 100 24
דנמרק היטליסטן 11
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 20
הונגריה Rádiós Top 40 6
ולוניה אולטראטופ 40 17
נורווגיה VG-lista 3
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 2
ספרד PROMUSICAE 1
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 45
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 8
פלנדריה אולטראטופ 50 31
צ'כיה ČNS IFPI 1
צרפת SNEP 27
קנדה קנדה הוט 100 7
רומניה מצעד השירים הרומני 1
שוודיה סוורייטופליסטן 18
שווייץ המצעד השווייצרי 11

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]