סופרים קומנדר

ערך מומלץ
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Supreme Commander)
סופרים קומנדר
Supreme Commander
כללי
תאריך הוצאה 16 בפברואר 2007
סוגה משחק אסטרטגיה בזמן אמת.
פיתוח Gas Powered Games
הוצאה לאור THQ עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, איטלקית, פולנית, רוסית, גרמנית, צ'כית, צרפתית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה THQ
דרישות תוכנה
מנוע משחק Moho Engine
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
דירוג 12+, E10
פלטפורמות Microsoft Windows, Xbox 360
מדיה DVD-DL
דרישות מערכת
מעבד אינטל 1.8 GHz או AMD השווה לו
זיכרון 512MB RAM
כרטיס מסך כרטיס בעל 128MB VRAM התומך ב-DX9
מקום פנוי 8GB
www.supremecommander.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוּפְּרִים קומנדראנגלית: Supreme Commander - מפקד עליון; לעיתים מוכר גם בקיצור: SupCom) הוא משחק מחשב מסוגת משחק אסטרטגיה בזמן אמת. המשחק הוא ממשיך דרכו של Total Annihilation, וכקודמו גם הוא פותח על ידי חברת Gas Powered Games, ועוצב על ידי כריס טיילור.[1] במהלך המשחק יכולים השחקנים לבחור לפקד על אחד משלושה צבאות ולעשות שימוש במכונות ענק מהלכות הקרויות "יחידת פיקוד משוריינת" (Armoured Command Unit או, בקיצור, ACU) באמצעותן ניתן לבנות בסיס צבאי ולשפר את איכות היחידות, כדי לכבוש את בסיס האויב. המשחק יצא לאור ב-16 בפברואר 2007 באירופה וב-20 בפברואר 2007 בצפון אמריקה, וזכה לביקורות חיוביות ממבקרי משחקים[2] ולהצלחה מסחרית לא מבוטלת – עד יוני 2008 נמכרו יותר ממיליון עותקים של המשחק.[3] חבילת ההרחבה למשחק, Supreme Commander: Forged Alliance, יצאה לאור ב-6 בנובמבר אותה שנה. משחק המשך, הנקרא Supreme Commander 2, יצא ב-2 במרץ 2010.

פורמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלב המשחק ניצבת יחידת הפיקוד המשוריינת, רובוט ענק דמוי אדם, ובה כל המשאבים הדרושים ליצירת צבא עתידני בזמן קצר, על בסיס המשאבים הטבעיים שבסביבתה. היחידות שיוצרים המפעלים או יחידת הפיקוד המשוריינת הן רובוטיות.

יחידות נסיוניות יכולות לחרוץ את תוצאת הקרב לבדן

במהלך המשחק מתקדם השחקן בדרגות הטכנולוגיה, כשכל התקדמות מאפשרת לייצר מהנדסים רובוטיים מתקדמים יותר האחראים על בניית המבנים. ברמת הבסיס, היחידות והמבנים קטנים וחלשים יחסית. ברמה השנייה ניתן לחזק משמעותית את המיגון באמצעות אנרגיה, אחד משני המשאבים במשחק; ואילו ברמה השלישית נפתחת הגישה ליחידות חזקות מאוד, המסוגלות לפצח את מבצריו החזקים של האויב. ברמה הרביעית, העליונה, ניתן לבנות יחידות ומבנים גדולים, שמחירם גבוה ומשך בנייתם ארוך. באפשרותן של יחידות אלה, הנקראות "יחידות ניסיוניות", לחרוץ את גורל הקרב בעצמן, אם נעשה בהן שימוש הולם.

השחקן יכול לבחור לו אחד משלושה צדדים לוחמים, ולצאת למסע מלחמה ובו שישה שלבים (או "מפות"). השחקן מתחיל את דרכו כמפקד לא-מנוסה, ועם הזמן צובר ותק ונוטל חלק מרכזי במסע של צבאו לסיום "המלחמה הנצחית". על השחקן מוטלות משימות שאורך כל אחת מהן עשוי להיות כמה שעות; עם השלמתן מתרחבת המפה, ונחשפים האתגרים החדשים.

ליריב הממוחשב שלוש דרגות איכות, כשבדרגה העליונה (שבה הקושי המשחקי הוא הרב ביותר), יכול היריב הממוחשב לפעול בשיטות שונות: שליחת כמות גדולה של יחידות ברמה נמוכה; תקיפה עם יחידות מתקדמות; איזון בין שתי הגישות; או בחירה של טקטיקה המותאמת למפת המשחק.

ניהול משאבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לנהל מלחמה זקוק השחקן לשני סוגי משאבים: משאבי אנרגיה, שמקורם במחוללים (גנרטורים חשמליים) אותם ניתן לבנות בכל מקום; ומסה, המופקת ממאגרי מסה מצומצמים. יחידות הבנייה יכולות להפיק אנרגיה משחזורה מהריסות אורגניות, ולהפיק מסה מסלעים ויחידות מושבתות. אפשרות הפקה נוספת מאפשרים "מבני ייצור" (פבריקציה) היכולים להמיר כמות גדולה של אנרגיה למסה. משאבים מאחסנים במבני אחסון שהמקום בהם מוגבל, ומשאבים שאין להם מקום אחסון אינם עומדים לרשות השחקן, היכול לבנות מבני אחסון נוספים לאגירת משאבים לשעת הצורך.

תכנון מערכת המבנים מעניק יתרונות מסוימים לשחקן. מבנים צורכי אנרגיה, למשל, יצרכו פחות אנרגיה אם ייבנו ליד מחוללים, ואלו יפיקו אנרגיה בכמות גדולה יותר אם ייבנו ליד מאגרי כוח. מפעלים יצרכו פחות אנרגיה ומסה אם ייבנו ליד מבני ייצור או מחוללים וחולצי המסה. חולשתה העיקרית של הבנייה המתוכננת היא הרגישות לנזק: במקרה שהמחולל נהרס, המבנה הסמוך לו יצרוך יותר אנרגיה, אך לא ייהנה ממחולל שיפיק אותה עבורו.

לוחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תצפית מנקודה גבוהה יותר מאפשרת לשחקן לבחון את מפת המשחק במלואה

"סופרים קומנדר" מאפשר לשחקנים להיעזר ב"תקריב אסטרטגי" (זום), המאפשר להם לצפות בשדה המערכה מנקודה גבוהה יותר, כך שמפת המשחק כולה מוצגת בפניהם. בתצוגה נראות צלמיות היחידות במקום היחידות עצמן. ניתן להתקרב לשדה הקרב כך שיחידות גדולות, כספינות קרב, ימלאו את המסך כולו. לתמונת שדה הקרב חשיבות רבה בעת המשחק, שכן בקרבות עשויים להשתתף בו־זמנית גם אלפי יחידות. מערכת התקריב מאפשרת לשלוט במספר גדול של יחידות ולנהל קרבות גדולים ("אפיים").

הטקטיקה בקרבות מותאמת לסביבת הכוכב המיושב ולזירת המלחמה, העשויה להתנהל באזור מדברי או ארקטי.[4][5][6] שיטות הלוחמה דומות לאלו הנהוגות בקרב מודרני, ובהן שימוש בטכנולוגיות חמקנות, וכן באמצעי הגנה כמו טילים. אמצעי לוחמה ייחודי למשחק הוא מערכת המעבורת דרכה ניתן להניע כלי־טיס. מערכת זו מאפשרת גם להעביר הוראות מפורטות לייצור יחידות שיגיעו באופן אוטומטי אל חזית הקרב. השחקן יכול, נוסף לאלו, לעיין בפקודות שנתן ולשנותן או להורות ליחידה להתקיף במתואם ובו־זמנית עם יחידה אחרת, גם אם הגיעו לאזור החזית במועד שונה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתנהל בעתיד בו פותחה היכולת לעבור במרחבי הגלקסיה ב"מנהרות קוונטום" – שערים המובילים למקומות מיועדים. תחילה, נשלטו שערי הקוונטום על ידי אימפריית כדור הארץ, אך חורבנה של האימפריה הוביל למלחמה נצחית בין אומות הסייברן והאאון-אילומינייט.

צבאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק שלושה צבאות השונים זה מזה באמצעים שבידם ובאידאולוגיה שלהם:

  • פדרציית הארץ המאוחדת (United Earth Federation) נבנתה על חורבות "אימפריית כדור הארץ" וחותרת לאחד את הגלקסיה תחת שלטון שבסיסו בכדור הארץ. גישתה מודרנית יותר, אך יש לה צד אפל בדמות הסכמה לעבדות ותביעה לדומיננטיות בפדרציה.[7]
עיצוב יחידות הפדרציה לקוח בעיקרו מהטכנולוגיות המודרניות של המאה ה-21. בקרב, מבוססת הטקטיקה של הפדרציה על התקדמות איטית אך זהירה בעיקר באמצעות שריון כבד וממוגן היטב.[8]
  • אומת הסייברן (Cybran Nation) חותרת לשחרור הסייברנים מעריצות הפדרציה. בני הסייברן הם בני אנוש שמוחם שופר באמצעות שתלים טכנולוגיים, ומנהיגם הוא גאון תימהוני, ד"ר ברקמן, שהוא גם ראש צוות הפיתוח של הטכנולוגיה הקיברנטית של הסייברנים ומשמש להם דמות אב. מוחו של ברקמן שומר לאחר מותו, והוא נראה בפני בני אומתו בעזרת הולוגרמות.[9]
את היחידות של אומת הסייברן מאפיינים הצבע האדום ומראה קוצני ונוקשה. עוצמת כלי הנשק של יחידות הסייברן חלשה, ועיקר כוחן הוא בכושר ההסתגלות שלהן, בדיוקן ובכושר החדירה וההתחמקות שלהן.[8]
  • האאון אילומינייט (Aeon Illuminate) הם בני אנוש הגורסים שהם מודרכים על ידי חייזרים הידועים בשם "שרפים", והם פועלים בהתאם לתורת השרפים המכונה "הדרך". האאון הם בני האנוש הראשונים שפגשו ישות חייזרית. עקב הפחד ששרר מהשרפים ברחבי "אימפריית כדור הארץ", נרדפו השרפים עד כדי סכנת הכחדה. מנגד, האאון אילומינייט הקימו ציוויליזציה החיה לפי דרכי החייזרים בכוכב הלכת שלהם. למרות מסר השלום והשלווה של השרפים, האאון אילומינייט פועלים באלימות כדי "לטהר" את העולם מאלה שאינם מאמינים כמותם בשרפים.[10]
יחידות האאון אילומינייט מעוצבות באלגנטיות, והטקטיקה הצבאית שלהם מבוססת על כלי נשק חזקים אך איטיים.[8]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחמה בין שלושת הצבאות נמשכת כבר אלף שנים, ולכל אחד מהכוחות חולשות המונעות ממנו ניצחון סופי בקרב: כוחות הפדרציה מפוזרים על־פני שטח רחב מדי, הסייברנים סובלים ממחסור בתחמושת ובכוח־אדם, ואילו האאון סובלים מאי־שקט פנימי.

הפדרציה משקיעה מאמצים בבניית נשק בשם "שמש שחורה" היכול להחריב כוכבי לכת שלמים, וכל אחד מהצדדים הניצים מבקש לעשות שימוש בנשק זה למטרותיו: הסייברנים חותרים להחריב באמצעותו את רשת הקוונטום, ואילו האאון רוצים לעשות בו שימוש כדי להעביר מסר של שלום לכל תושבי הגלקסיה.

בחירת הצבא מנתבת את עלילת המאבק: ניצחון צבא הפדרציה יושג כאשר "השמש השחורה" תשמש להשמדת כוכבי הלכת החשובים לאאון ולסייברנים; הסייברנים יכולים לפתח אינטליגנציה מלאכותית בשם QAI, שתפיץ וירוס שיבטל את כל שערי הקוונטום בגלקסיה ותאפשר לסייברנים לשגשג באין מפריע במשך חמש שנים; ניצחון האאון יביא להפיכת הנסיכה מנהיגת האאון לחלק מרשת שערי הקוונטום, ובכך היא תוכל להגיע למוחו של כל אדם, להביא את כל הצבאות להניח את נשקם ולכונן שלום בין כל הצבאות. בכל המקרים, המשחק מסתיים ברמז להגעתו של אויב חדש, שיופיע במשחק המשך או בחבילת הרחבה.

ייחודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס טיילור טען בראיונות כי אחד המאפיינים הבולטים של המשחק הוא קנה המידה הגדול שלו בהשוואה למשחקים אחרים. טיילור טען שגודל המפות הוא הסיבה לכך, שכן הן כוללות אוקיינוסים, אגמים והרים המאפשרים את קיומן של יחידות כדוגמת הצוללות הגרעיניות. השחקן יכול להיעזר בתקריב אסטרטגי כדי לנהל בהצלחה קרבות גדולים הכוללים אלפי יחידות, ומערכת זו לא יושמה במשחק כלשהו קודם לכן.[1] כותב באתר חדשות המשחקים Gamespot פתח את ביקורתו על ידי ציון קנה הגודל של המשחק כהבדל החיובי העיקרי בין "סופרים קומנדר" לבין משחקים אחרים מסוגו.[11]

במשחק זה לא היה יישום של שיטת ה"אבן נייר ומספריים", המאזנת בין היחידות השונות בכך שלכל יחידה יש אחרת לה היא עליונה באופן מעגלי. במקום זאת הושם דגש על אופי השימוש ביחידות. לדוגמה, שליחת 50 טנקים אל קדמת יחידה ניסיונית תסתיים לרוב בכישלון מוחלט, בעוד הקפת היחידה הניסיונית עם הטנקים תסתיים בניצחון.

היבט נוסף במשחק, שפותח בתשומת לב, הוא הלוחמה הימית. ביחס למשחקי אסטרטגיה אחרים, ספינות המלחמה במשחק גדולות ומציאותיות יותר ובעלות טווח ירי גדול יותר.

מבחינה טכנולוגית, המשחק היה מבין המתקדמים בתקופתו.[1] לצד טכנולוגיות הגרפיקה העדכניות שיושמו במשחק, מתאפיין המשחק בהדמיית שדה קרב התואמת את חוקי הפיזיקה: כך, למשל, בעת פגיעה בסביבת הקרב ניזוקים העצים ונוצרים בורות באדמה. כמו כן, יחידות שהושמדו יתפרקו על פי אופן השמדתן.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה של המשחק על שני מסכים

Gas Powered Games החלה את פיתוח המשחק בינואר 2004. כריס טיילור, מקים החברה ומעצב המשחק, מאמין כי רוב משחקי האסטרטגיה המודרניים הם בעצם משחקי טקטיקות בזמן אמת, כי קנה המידה שלהם קטן מדי.[12] שאיפתו הייתה ליצור משחק אסטרטגי באמת, עם אפשרויות התאמה עשירות. שאיפה נוספת הייתה לשווק את המשחק עם כלי הפיתוח של הצוות, אך מטרה זו לא יושמה. סופרים קומנדר הוא אחד המשחקים הראשונים שנבנו כדי לנצל מעבדים מרובי ליבה וצגים מרובי מסכים,[13] ויודע להקצות משימות וחישובים מסוימים לליבות השונות במעבד.[14]

ב-6 בפברואר 2007 יצא דמו של המשחק, שכלל קטע קצר ממסע המלחמה, ורק אומת הסייברן הייתה זמינה בו. אחרי צאת הגרסה הרשמית (גרסה 3189) יצאה גרסה 3220 (מרץ 2007) שאפשרה להריץ את המשחק ללא דיסק בכונן. גרסאות 3260 ו-3269 (יולי, אוקטובר) כללו יחידות חדשות ושיפורים במשחקיות. טיילור רמז כי בכוונתו לפתח בעתיד גרסה המותאמת לקונסולות משחק.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

(מולטימדיה)

קטע מוזיקה מתוך התפריט הראשי של המשחק
לעזרה בהפעלת הקבצים

פסקול המשחק הולחן על ידי ג'רמי סול (המלחין בסדרת Guild Wars ו-The Elder Scrolls). סול הלחין גם את המוזיקה למשחק "Total Annihilation", אביו הקדמון של סופרים קומנדר.[15] פסקול המשחק זמין להורדה בשלמותו מאתר החברה.

סול ניסה להעניק למאזין למוזיקה הרגשה אפית - עצומת ממדים - תוך שמירה על סגנון מוזיקלי דומה בכל הרצועות. המוזיקה משתנה בזמן המשחק באופן דינמי, על מנת להתאים לאירועים המתרחשים. לדוגמה, כאשר השחקן בונה את בסיסו בתחילת המשחק מושמעת מוזיקה רגועה. לעומת זאת, בעת קרב מושמעת מוזיקה קצבית יותר. במשחק לשחקן היחיד מושמעת מוזיקה שונה בהתאם לצבא שבחר השחקן. בביקורות על המשחק צוינה לחיוב עבודתו של סול.[16]

המשחק בתקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני צאתו עורר סופרים קומנדר סקרנות רבה ואף זכה בתערוכת E3 בפרס משחק האסטרטגיה הטוב ביותר לפי GameCritics, ובתואר המשחק העתידי הטוב ביותר של IGN.[17][18]

הביקורת הראשונה על המשחק נכתבה על ידי PC Gamer. המבקר שיבח את הרבגוניות של הזום האסטרטגי וביטא את תיעובו כלפי משחקים שעתידים לצאת בלי שיכללו אפשרות זו. השימוש בשני מסכים ועיצוב המשימות זכו לכבוד רב והייתה הכרה לחלק הרגשי של עלילת המשחק. למרות זאת, הציון קוצץ עקב חוסר הגיוון הכללי בסוגי היחידות, ודרישותיה הגבוהות של המערכת. הציון הסופי שנתן המגזין היה 91%.

לאחר צאתו, נכתבה באתר Eurogamer אחת הביקורות הראשונות ברשת על המשחק. אפשרויות משחק חדשניות, כדוגמת תמיכה בריבוי מסכים, זכו לשבחים בביקורת זו, וגודל המשחק והקרבות בו הותיר על המבקר רושם טוב. אף-על-פי-כן ציין המבקר כי קשה להתרגל למשחק, ואמר שהוא הרגיש כי הדגש על קנה המידה הגדול מותיר את הפרטים הקטנים בצד, ולכן הוחמץ חלק מסוים במשחק. עם זאת, ציון "מעולה" של 9/10 הוענק למשחק.[19]

האתר IGN נתן למשחק את הציון 9/10. נקודת האור המרכזית בביקורת הייתה גמישות מערכת הזום האסטרטגי, בעוד הנקודה השלילית הייתה דרישותיה הגבוהות של המערכת, דהיינו הצורך במחשב מתקדם לתפעול המשחק.[20]

אולם המשחק לא זכה לשבחים באופן גורף. בניגוד לביקורות הללו, הגרסה האוסטרלית של GamePro הביעה דעה שלילית על המשחק, והעניקה לו את הציון 5/10. ההערכה של GamePro הייתה שהמשחק שאפתני יתר על המידה, ובעיות הביצועים שלו (מבחינת מהירות ההרצה שלו) "מתחת לכל ביקורת", אף במחשבים מתקדמים. המבקרים בחנו את ביצועי המשחק - אלה ירדו בהדרגה עם התקדמות המשחק.[21] הביקורת הייתה כה שנויה במחלוקת, עד ששני אתרים האוספים ציוני ביקורות באינטרנט, Metacritic ו-Game Rankings, הסירו את הביקורת מאתריהם.[22]

באופן כללי היו הביקורות על המשחק חיוביות, והציון הממוצע שהוא קיבל על פי Metacritic היה 86/100.[2] גם ביקורות לא-אנגליות על המשחק היו חיוביות, למשל, האתר הגרמני GameStar העניק למשחק ציון של 82 מתוך 100. המבקר העריך לחיוב את הגודל של המשחק, והתרשם כי לא קשה ללמוד אותו ולהכירו.

חבילת הרחבה והמשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 בנובמבר 2007 הוציאה חברת THQ חבילת הרחבה בשם "Forged Alliance", ובה שיפורים במנוע המשחק ובמהירותו, למעלה ממאה יחידות חדשות, ואפשרויות משחק חדשות. בהרחבה יכול השחקן לבחור בצד לוחם רביעי, השרפים. בנוסף לכך, מוצג ממשק מחודש, ותחום לוחמת המודיעין שופר. האתר Gamespot נתן למשחק ציון של 8.5 מתוך 10.[23]

משחק ההמשך לסופרים קומנדר, סופרים קומנדר 2, פותח גם הוא על ידי Gas Powered Games ויצא ב-2 במרץ 2010. מבחינת העלילה, מתחיל המשחק השני 25 שנים לאחר השמדת ה"שרפים", בסוף הרחבת המשחק הראשון, על ידי הברית בין שלוש האומות. עלילת המשחק עוסקת באירועים שלאחר פירוק הברית בעקבות רצח המנהיג שלה, ובקורותיהם של שלושה חברים משלוש האומות הנאלצים להילחם זה בזה. במשחק השני יכול השחקן לשחק באחד משלושת הצדדים של המשחק המקורי, ללא אומת השרפים בשל השמדתם בהרחבת המשחק המקורי.

דוגמאות להבדלים בין המשחק הראשון למשחק השני:

  • כלכלה חדשה: לא ניתן לייצר את היחידות הרצויות במקרה שלשחקן אין כמות מספיקה של משאבים מתאימים.
  • מנוע חדש: שיפור גרפי, בעיקר של היחידות והפרטים הקטנים, כגון הצללה של יחידות על עצמן. באמצעות שימוש בשיטת הארה גלובלית הסביבה חדה וברורה יותר.
  • יחידות ניסיוניות: במשחק החדש יש יחידות ניסיוניות ויחידות מיני-ניסיוניות (25 בסך הכל). היחידות המיני-ניסיוניות חלשות יותר מהיחידות הניסיוניות אך משך הבנייה שלהן קצר יותר והעלות שלהן נמוכה יותר.
  • מערכת שדרוג היחידות: במערכת החדשה יש שדרוגים מיוחדים ליחידות האדמה, הים, האוויר, ושדרוגים ליחידת הפיקוד המשוריינת. מערכת השדרוג החדשה מאפשרת לקנות גם בשלבים מאוחרים של המשחק יחידות ברמות נמוכות, ובכך להאריך את השימוש ביחידות ברמות הנמוכות.
  • מפות המשחק: מפות המשחק משתנות באופן ניכר, בהשראה ממשחק אחר שפותח על ידי Gas Powered Games,‏ Demigod. המפות מזכירות במראן שדות תעופה עתידניים מעל תהום עמוקה, עם ערים עתידניות מעל ומתחת לתהום.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Bogenn, Tim (2007). Supreme Commander Official Strategy Guide. Brady Games. ISBN 0-744-00895-6.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Supreme Commander Q&A - What Makes Supreme Commander Unique?". GameSpot.
  2. ^ 1 2 "Supreme Commander (PC: 2007): Reviews". Metacritic.
  3. ^ Space Siege Interview Eurogamer.de,‏ 6 ביוני 2008 (בגרמנית) ‏
  4. ^ Dave 'Fargo' Kosak. "Supreme Commander: Warfare in the Air". GameSpy.
  5. ^ Dave 'Fargo' Kosak. "Supreme Commander: Warfare on Land". GameSpy.
  6. ^ Dave 'Fargo' Kosak. "Supreme Commander: Warfare at Sea". GameSpy.
  7. ^ Staff. "Supreme Commander Designer Diary #1 - History of the United Earth Federation". GameSpot.
  8. ^ 1 2 3 עוד על הצבאות השונים ניתן לקרוא ב מדריך המשחק באתר גיימספוט(הקישור אינו פעיל, 26 בפברואר 2017)
  9. ^ "Supreme Commander Profile Preview - History of the Cybran Nation". GameSpot.
  10. ^ Staff. "Supreme Commander Profile Preview - History of the Aeon Illuminate". GameSpot.
  11. ^ Supreme Commander Review Gamespot.com
  12. ^ Adams, Dan. "Supreme Commander Interview". IGN.
  13. ^ Sarju Shah and James Yu. "Supreme Commander Hardware Performance Guide". GameSpot.
  14. ^ Brent Justice. "SupCom & Intel Core 2 Quad Gameplay Advantages". HardOCP.
  15. ^ David Clayman. "Insider Interview with Composer Jeremy Soule". IGN. אורכב מ-המקור ב-2007-04-30. נבדק ב-2008-02-02.
  16. ^ כדוגמה, בביקורת של האתר אטומיק גיימר
  17. ^ "2006 Winners". gamecriticsawards.com.
  18. ^ "Top 100 Games". IGN. אורכב מ-המקור ב-2007-02-10. נבדק ב-2008-02-02.
  19. ^ Meer, Alec. "Review - Supreme Commander". Eurogamer.
  20. ^ Onyett, Charles. "Supreme Commander Review". IGN.
  21. ^ Kvasnicka, David. "Supreme Commander". GamePro Australia. אורכב מ-המקור ב-2007-09-29. נבדק ב-2008-02-02.
  22. ^ Gallo, Matt. "GamePro's Supreme Commander Review Score". Gameworld Network. אורכב מ-המקור ב-2007-08-10. נבדק ב-2008-09-08.
  23. ^ Supreme Commander: Forged Alliance - Gamespot review