The Lion Sleeps Tonight

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Mbube"
סינגל בביצוע סולומון לינדה ולהקת ציפורי הערב
יצא לאור 1939
סוגה רית'ם אנד בלוז, מוזיקת עולם עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים RCA רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה Hugo & Luigi עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

The Lion Sleeps Tonight (האריה ישן הלילה), הידוע גם בשם "Wimoweh" (וימבווה), ואשר במקור נקרא "Mbube", הוא שיר שהוקלט במקור בשנת 1939 על ידי הזמר האפריקני סולומון לינדה יחד עם להקת ציפורי הערב.

בעוד שהשיר זכה לגרסאות כיסוי רבות במהלך שנות ה-50, כאשר המבצעים הבולטים ביותר כוללים את הוויברז, ג'ימי דורסי, אימה סומאק, מרים מקבה, ולהקת שלישיית קינגסטון - גרסת הכיסוי המצליחה ביותר של השיר היא זו של להקת הדו-וופ The Tokens אשר פורסמה בשנת 1961 ואשר הגיעה למקום הראשון במצעד האמריקני.

במהלך שנות ה-90 השיר זכה להצלחה מחודשת לאחר שחברת דיסני השתמשה בשיר בסרט מלך האריות, בסדרת הספין אוף של הסרט ובמחזמר המבוסס על הסרט וסרט הלייב אקשן המבוסס על הסרט.

בעקבות כך נתבעה דיסני על ידי צאצאיו של סולומון לינדה. וזכתה ב-25% מהתמלוגים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"The Lion Sleeps Tonight"
סינגל בביצוע The Tokens
יצא לאור 1961
סוגה דו-וופ
אורך 2:37
חברת תקליטים RCA Victor
כתיבה הוגו פרטי, לואיג'י קריאטור, ג'ורג' דייוויד וייס
הפקה Hugo & Luigi עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השיר בגרסתו המקורית נקרא "Mbube" (שפירושו בשפת הזולו: אריה) ונכתב במהלך שנות ה-20 על ידי הזמר הדרום אפריקאי סולומון לינדה.

השיר הוקלט והופץ לראשונה בגרסת אריך נגן במהלך 1939 והפך ללהיט אשר הפך את סולומון לינדה לכוכב ברחבי דרום אפריקה. עד לשנת 1948 הסינגל נמכר במעל ל-100,000 עותקים ברחבי אפריקה.

בשנת 1949 המפיק המוזיקלי אלן לומקס הביא את אריך הנגן של סולומון לינדה לידיעתו של פיט סיגר מלהקת הוויברז. בנובמבר 1951, לאחר שהלהקה ביצעה את השיר במשך כשנה לפחות במופעים שלהם, להקת הוויברז הקליטה גרסת כיסוי משלה לשיר תחת הכותרת "Wimoweh" (שיבוש מוטעה של השם המקורי של השיר). גרסת הכיסוי של להקת הוויברז הגיעה למקום ה-10 במצעד הבילבורד והפכה בולטת ברפרטואר השירים שהלהקה נהגה לשיר בהופעותיהם.

בשנת 1950 סולמון לינדה מכר את הזכויות על השיר לחברת התקליטים הדרום האפרקנית Gallo Records עבור 10 שילינג (בסביבות 1.70 דולרים). סולומון לינדה מת בעוני ממחלת כליות בשנת 1962 בהיותו בן 53.

בשנת 1961 המפיקים המוזיקליים של חברת RCA Victor, הוגו פרטי ולואיג'י קריאטור, והמוזיקאי והתמלילן ג'ורג' דייוויד וייס, החליטו להפיק גרסה מחודשת לשיר עבור להקת הדו-וופ The Tokens. וייס הוסיף לגרסה מספר שורות חדשות וכמו כן הוחלט לשלב בשיר את זמרת האופרה אניטה בדריאן. חברי להקת The Tokens שאהבו במיוחד את גרסת הכיסוי של הוויברז לשיר, הזדעזעו בתחילה מהשינויים המוצעים ובשל כך סירבו בתחילה לבצע את השיר בקומפוזיציה החדשה. אף על פי כן, בסופו של דבר, הם השתכנעו לעשות כן. במהלך 1961 פרסמה חברת RCA את הסינגל בשם "The Lion Sleeps Tonight" אשר זכה להצלחה עצומה והגיע לצמרת המצעד האמריקני.

השיר המשיך להיות פופולרי לאורך השנים וזכה לגרסאות כיסוי רבות, כאשר אמנים בולטים שביצעו את השיר בשנים המאוחרות יותר כוללים את אר.אי.אם., בריאן אינו, ואן סינק.

במהלך שנות ה-90 השיר זכה להצלחה מחודשת לאחר שחברת דיסני השתמשה בשיר בסרט מלך האריות, בסדרת הספין אוף של הסרט ובמחזמר המבוסס על הסרט. בעקבות כך, בשנת 1999 נתבעה חברת וולט דיסני על ידי צאצאיו של סולומון לינדה שטענו כי דיסני חייבת להם תמלוגים. צאצאיו של לינדה זכו לבסוף בתביעה 6 שנים מאוחר יותר. כחלק מהסדר שהושג לבסוף עם צאצאיו של לינדה הם מקבלים 25% מהתמלוגים - סכום ניכר במיוחד בהתחשב בכך שהשיר מושמע באופן תדיר ברדיו ובהתחשב בכך שנעשה שימוש רב בשיר בסרטים הוליוודים שונים לאורך השנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]