Volta

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Volta
אלבום אולפן מאת ביורק
יצא לאור 8 במאי 2007
הוקלט 20052007
סוגה ארט פופ, אלקטרוניקה
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 51:03
חברת תקליטים One Little Indian
הפקה ביורק
מארק בל
טימבלנד
כרונולוגיית אלבומים של ביורק
Medúlla
(2004)
Volta
(2007)
Biophilia
(2011)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Volta הוא אלבום האולפן הבינלאומי השישי של הזמרת האיסלנדית ביורק, שזכה למועמדות בטקס פרסי הגראמי בקטגוריית האלבום האלטרנטיבי הטוב ביותר. באלבום מופיעים עשרה שירים חדשים. האלבום המלא נעשה זמין בטעות בחנות האייטיונס בבריטניה בחצות ב-23 באפריל 2007 למשך שש שעות, שבועיים לפני תאריך היציאה הרשמי שיועד לו. הלה הוביל לדליפתו לרשת יום לאחר מכן. האלבום זכה לתשומת לב עקב שלוש רצועות שנכללו בו, שהופקו בשיתוף עם המפיק הנודע טימבלנד.

משתף פעולה נוסף באלבום הוא אנתוני הגארטי, הזמר הראשי של הלהקה אנתוני והג'ונסונס, המופיע בשני דואטים באלבום, "The Dull Flame of Desire" ו-"My Juvenile". ההקלטות של דואטים אלו נערכו בג'מייקה.

האלבום שהה תשעה שבועות בראש טבלת האלבומים האלקטרוניים של בילבורד ובשלושת החודשים הראשונים ליציאתו מכר מעל לחצי מיליון עותקים ברחבי העולם. האלבום זכה גם לאהדת המבקרים וקיבל ביקורת של ארבעה כוכבים מתוך חמישה מהמגזין Allmusic, וכן מהמגזינים The Guardian ו-The Observer.

ביורק על Volta[עריכת קוד מקור | עריכה]

על האלבום: "אבל עם האלבום הזה, זה היה שונה מפני שידעתי יותר מבחינה רגשית מה רציתי. ומפני שעשיתי שניים שלושה פרויקטים ברצף שהיו די רציניים, אולי פשוט הייתי צריכה להוציא את זה מהמערכת או משהו. אז כל מה שרציתי לעשות באלבום היה פשוט ליהנות ולעשות משהו שהוא מאוד עירני". (Pitchfork)

על שמועות ההיפ-הופ: "היו כמה אי הבנות שנוצרו על ידי התקשורת בנוגע לכך שאני עומדת לעשות אלבום היפ הופ, וכשהתגלה שלא מדובר בכזה דבר, הייתה אכזבה מסוימת. אבל לאחר שזה התברר - דרך אגב, זאת לעולם, לעולם לא הייתה כוונתי - הכול היה טוב". (2008, Under the Radar Magazine)

על מצב הרוח של האלבום: "הפרק של Volta הוא הרבה מאוד על צדק. צדק לנשים, לרוח הנשית, לטבע ולאנשים נזקקים בכללי. אולי העובדה שיש לי ילדה קטנה השפיעה עליי בצורה שהרגשתי שעליי לחדש, לחנך את עצמי על מצב הדברים ואיך אני הולכת להסביר את זה לה". (24 באפריל 2007, www.filter-mag.com)

על המסר הפוליטי ב-Volta: "לא פוליטי, לא כפי שאני מבינה את המילה הזאת. זהו אלבום רגשי; הוא עוסק בצדק. "Declare Independece" יכול היה באותה קלות להיכתב לנערה שנמצאת במערכת יחסים לא טובה. האלבום לא נוגע לפוליטיקה של מפלגות. אני לא בטוחה האם "Hope" הוא על פמיניזם. הוא על לנסות להבין כיצד מחבלת מתאבדת בהיריון מרגישה, יותר מאשר בנוגע למטרה שהיא נלחמת למענה. אני לא לוקחת עמדה מבחינה פוליטית. אני כותבת על רגשות." (2008, Under the Radar Magazine)

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים נכתבו על ידי ביורק, אלא אם מצוין אחרת.

  1. Earth Intruders - 6:13 (ביורק, טימבלנד, נייט הילס)
  2. Wanderlust - 5:51 (ביורק, Sjón)
  3. The Dull Flame of Desire - 7:30 (יחד עם אנתוני הגארטי)
  4. Innocence - 4:26 (ביורק, טימבלנד, הילס)
  5. I See Who You Are - 4:21 (מארק בל, ביורק)
  6. Vertebrae by Vertebrae - 5:07
  7. Pneumonia - 5:13
  8. Hope - 4:02 (ביורק, טימבלנד)
  9. Declare Independence - 4:10 (בל, ביורק)
  10. My Juvenile - 4:01 (יחד עם אנתוני הגארטי)

סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסינגל הראשון מתוך האלבום היה "Earth Intruders", שיצא ב-9 באפריל 2007 בפורמט של הורדה דיגיטלית. השיר הופק בשיתוף פעולה עם טימבלנד, והוא היה הלהיט הכי גדול של ביורק בארצות הברית מאז Big Time Sensuality ב-1993, אך מיקום השיא שלו בטבלאות שם היה 84 בלבד. לבסוף, הסינגל יצא בקופסה פיזית ב-4 בפברואר 2008. הקליפ לשיר מציג את פניה של ביורק צפים ברקע, תחילה בצורה הפוכה ולאחר מכן מתהפכים בחזרה, בעודה שרה עם עינייה עצומות. בקדמה, קבוצה גדולה של לוחמים שבטיים מוצללים רוקדים לקצב המוזיקה. הסינגל הגיע בשיאו למקום ה-78 בטבלאות הסינגלים בבריטניה ולמקום ה-7 ביפן.

הסינגל השני מתוך האלבום היה "Innocence", שיצא ב-23 ביולי 2007 בפורמט של הורדה דיגיטלית. אולי עקב עובדה זו, הסינגל לא הופיע בטבלאות הסינגלים בבריטניה בכלל, ובכך הפך לסינגל השני בקריירה של ביורק שלא הגיע לטבלאות שם, כשהראשון היה ההוצאה המוגבלת של "Jóga" ב-1997. גם Inoocence הופק בשיתוף פעולה עם טימבלנד. הקליפ לשיר נבחר בתחרות שנערכה באתר הרשמי של ביורק בה התבקשו מעריצים להכין גרסאות שלהם לשיר. 11 קליפים נבחרו להגיע לגמר ומתוכם בסקר גולשים נבחר הקליפ הסופי, שהופק על ידי צמד צרפתי. הסינגל הגיע בשיאו למקום ה-9 בטבלת הסינגלים באיטליה, למקום ה-50 בטבלת הסינגלים של אירופה ולמקום ה-17 ביוון.

הסינגל השלישי מתוך האלבום היה "Declare Independence", שיצא ב-1 בינואר 2008. במקור השיר היה קטע אינסטרומנטלי שנוצר על ידי מארק בל. ביורק הוסיפה את המילים ואת קולה על גבי המוזיקה. מילות השיר מוקדשות לגרינלנד ולאיי פארו. הקליפ בסגנון הצבאי בוים על ידי הבמאי הצרפתי מישל גונדרי. היה זה שיתוף הפעולה השביעי שלו עם ביורק. ביורק ביצעה את השיר בכל הופעה חיה בסיבוב ההופעות הנוכחי שלה.

הסינגל הרביעי מתוך האלבום היה "Wanderlust", שיצא ב-7 באפריל 2008 כהורדה דיגיטלית ובפורמט מוחשי שבוע לאחר מכן. ביורק תיארה את השיר כ"לב של Volta", ואמרה שהשיר הוא על "מצב של חיפוש אחר משהו כאשר אתה כמעט יודע שלעולם לא תמצא אותו", ושהוא צוחק על הרעב התמידי שלה ל"משהו חדש". ביורק ביצעה את השיר בכל הופעה בסיבוב ההופעות הנוכחי שלה. לקליפ שצולם לשיר ישנה גרסה תלת־ממדית שהוצגה לראשונה ב-31 במרץ 2008. הסינגל הגיע בשיאו למקום ה-67 בטבלת הסינגלים בצרפת.

הסינגל החמישי מתוך האלבום היה "The Dull Flame of Desire", שיצא לאור ב-29 בספטמבר 2008. לשיר צולם קליפ בו מופיע גם אנתוני הגארטי, שמשתף פעולה עם ביורק בדואט זה.

מחלוקות בינלאומיות עקב "Declare Independence"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביורק השתמשה בהופעות חיות של השיר כדי להצהיר על תמיכה פוליטית במספר מטרות. לעיתים קרובות עובדה זו גרמה למחלוקת בינלאומית רבה. בשתי הופעות בטוקיו היא הראתה את תמיכתה בהצהרת העצמאות של קוסובו, מה שגרם בסופו של דבר לביטול הופעה של ביורק בפסטיבל בסרביה. בהופעה בשאנגחאי שבסין ב-2 במרץ 2008, ביורק צעקה: "טיבט, טיבט!" שלוש פעמים במסגרת ביצוע השיר. לפי הדיווחים לא נשרקו שריקות בוז בהופעה אך נוצרה "אווירה לא נוחה במקום" ומעריצים עזבו את האתר במהירות, שכן היה זה השיר המסיים של ההופעה. כעת טרם ידוע אם יורשה לביורק להופיע בסין בעתיד הקרוב.

ביורק פרסמה הצהרה רשמית באתר שלה בנוגע לתקרית ב-4 במרץ. כעת האתר חסום בסין. בנוסף להצהרה זו, ביורק התייחסה לתקרית בפעם הראשונה בראיון שפורסם ב-18 במרץ 2008:

"כשאמרתי 'טיבט, טיבט', אני לחשתי את זה שלוש פעמים. לא הייתה שום מהומה במקום. זה קרה לאחר מכן באתרים באינטרנט. זה מראה יותר מכל דבר אחר שסין הפכה למעצמת העל הבאה בעולם. והבעיה היא: איך הם עומדים להתמודד עם בעיות מוסר מערביות כמו חופש הביטוי? סין אמרה, 'זה ברור שביורק תכננה טיול לסין עם מטרה ליצור התאספות בה תאמר תעמולה פוליטית... ואני הייתי כאילו, לא! זה לא נכון! זהו עניין שלהם שניפחו את זה והפכו את זה לסנסציה. אולי אחרי מה שקרה, אנשים יחשבו שקשה להאמין לזה. אבל אני עדיין עובדת מתוך ליבה אמוציונלית, והשירים שלי באים מחוויות פרטיות ואישיות. אפילו שיר כמו Declare Independence הוא בשבילי שיר על אנושיות."

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 5[1]
אוסטרליה מצעד האלבומים האוסטרלי 20
ארצות הברית בילבורד 200 9
(100,000+)
בריטניה מצעד האלבומים הבריטי 7
(50,000 +)
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 7[2]
צרפת SNEP 3
(62,900 +)[3]
קנדה מצעד האלבומים הקנדי 6
שווייץ המצעד השווייצרי 3

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מידע על Volta, באתר המצעד האוסטרי, ארכיון
  2. ^ מידע על Volta, באתר המצעד הפיני
  3. ^ מידע על Volta, באתר המצעד הצרפתי, ארכיון