X Troop

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
X TROOP
פרטים
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שיוך הכוחות המזוינים של בריטניה, מטה מבצעים משולבים
סוג קומנדו
אירועים ותאריכים
מלחמות מלחמת העולם השנייה
פיקוד
דרגת המפקד מייג'ור
מפקדים בריאן הילטון ג'ונס
אנדרטת הקומנדו הבריטי, הממוקמת בספין ברידג', ההיילנדס

פלגה X או כוח מס' 3 הייתה יחידה מיוחדת בקומנדו מס' 10 בצבא הבריטי. במלחמת העולם השנייה היחידה הורכבה ברובה מיהודים דוברי גרמנית בעלי אזרחות גרמנית, אוסטרית ומזרח ארופאית ומגרמנים שנרדפו על ידי המשטר הנאצי. היחידה פעלה בשיתוף כוחות מיוחדים אחרים.

יחידת הקומנדו מס' 10 (בין בעלות הברית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידת הקומנדו מס' 10 הייתה יחידת קומנדו של הצבא הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה, גויסו אליה בעיקר חיילים שאינם בריטים מאירופה הכבושה. יחידה זו סייעה בתיאום ההתקפות עם כוחות בעלות הברית. במקור הוקמה היחידה באוגוסט 1940 על ידי מתנדבים. בשל מספר נמוך של מגויסים היחידה פורקה והמתנדבים חזרו ליחידותיהם. ביולי 1942 הוקמה היחידה שוב ככוח רב לאומי, וגויסו אליה מתנדבים מאירופה הכבושה. ביניהם ניתן למנות מתנדבים מצרפת, בלגיה, הולנד, נורווגיה, דנמרק, פולין ויוגוסלביה, שהתארגנו ליחידות משנה עצמאיות שהיו מכונות ה"כוחות". חיילי קומנדו מס' 10 שירתו בצפון מערב אירופה, בים התיכון, בסקנדינביה ובבורמה, ברוב המקרים בכוחות קטנים שהוצמדו לתצורות צבאיות אחרות. בסוף המלחמה הפכה קומנדו מספר 10 למערך הקומנדו הגדול ביותר בצבא הבריטי.

לאחר סיום המלחמה קומנדו מספר 10 פורק ב־4 בספטמבר 1945, רבים מלוחמי פלגה מספר 3 X troops המשיכו לבצע מבצעים רגישים וסודיים באזור הכיבוש. הם עקבו אחר קבוצות התנגדות נאציות, פושעי מלחמה ותרגמו מסמכים שנתפסו.

בשנת 2021 יצא לאור ספרה של ליאה גארט "יחידה X - הקומנדו היהודי הסודי של מלחמת העולם השנייה",[1] שהתבסס על מחקר היסטורי שלה. הספר פורסם באנגליה אירופה[2] וישראלעברית),[3] וזכה לשבחים רבים בעיתונים: The New York Review of Books, בדיילי טלגרף, בקירקוס ריוויוז (אנ') וב-פבלישר וויקלי (אנ')[4]. הוול סטריט ז'ורנל הכתיר את הספר, עם צאתו לאור, כספר החודש.[5]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלגה מס' 3 בקומנדו מס' 10 ידועה בשם "פלגה X", כנראה היחידה המשונה ביותר בצבא הבריטי. היחידה כללה חיילים אזרחי אויב - יהודי גרמניה ואוסטריה. חבריה הראשונים ביולי 1942 - שמונה לוחמים מצ'כוסלובקיה. הפלגה הייתה ידוע גם בשם "הכוח האנגלי", "הכוח היהודי" או "הפלגה הבריטית", שמה הרשמי ב־1944 היה "הפלגה השונה". רוב חברי הכוח היו יהודים ממוצא גרמני, אוסטרי או מזרח אירופי. לוחמים אחרים היו פליטים פוליטיים גרמנים או בני מיעוטים דתיים אחרים שנרדפו על ידי הנאצים בגרמניה. הלוחם פרדריק ספנסר נכלא במחנות הריכוז דכאו ובוכנוואלד.[6] לוחמי הפלגה אימצו שמות בריטיים והיסטוריה אישית כוזבת למקרה של נפילה בשבי.

בפלגה שירתו 130 לוחמים. מעולם לא לחמו כיחידה שלמה, הפלגה סיפקה שירות ליחידות אחרות כמתורגמנים וחוקרים. כוח X איבד 21 לוחמים ו־22 מהלוחמים נפצעו.

מפקד הפלגה, קפטן בריאן הילטון ג'ונס היה ולשי, בנו של רופא מקארנרווון. בוגר אוניברסיטת קיימברידג' התמחה בלימודי שפה (מאוחר יותר הועלה לדרגת מייג'ור. ב־1970 נהרג בתאונת דרכים).

הכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוחמים הגיעו כמתנדבים מטעם חיל החלוץ, החל מ־24 ביולי 1942, הוכשרו באירווין שבאיירשייר (רבים מהם נכלאו בשנת 1940 בעקבות מאבק נגד פלישה, אך מאוחר יותר שוחררו לשרת בכוחות הברית, חלקם בצרפת ובדנקרק). כפי שכתב פיטר מאסטרס, על פלגה X "לחזור אל הנאצים הייתה מוטיבציה נוכחת תמיד" "... הקומנדו היהודי שלנו היה ממש האנטיתזה לטענות 'הצאן לטבח'."

המתנדבים הגיעו למיונים במלון גרנד סנטרל, מרילבון, ומשם למרכז ההדרכה מספר 10 של חיל החלוץ בברדפורד. בסתיו 1942 הם התאמנו באברדובי, ויילס או באכנקארי (סקוטלנד) ואז באיסטבורן ובליטלהמפטון, הלוחמים נשלחו לפשיטות עם יחידות קומנדו אחרות, SOE מנהלת המבצעים המיוחדים וSIS סוכנות הביון הבריטית.

החיילים ענדו את תג הכתף של הקומנדו מספר 10 (לעיתים את מספר הקומנדו אליו הוצמדו) ואת תג המבצעים המשולבים. על הכומתה הירוקה לא ענדו את תג חיל החלוץ מכיוון שהדבר היה מסגיר את מוצאם, ולכן הם ענדו את התגים של ווסט קנט המלכותית, מזרח קנט, רויאל סאסקס, גדודי המפשייר או תג השירות הכללי.[7]

בין הלוחמים בפלגה היה ג'ורג' ליין קצין שהגיע לדרגת אלוף-משנה בצבא הבריטי. במהלך מלחמת העולם השנייה שירת בקומנדו ביצע משימות מיוחדות מאחורי קווי האויב, במבצע טרבראש שמטרתו הכנה לפלישה לנורמנדי נתפס ונחקר על ידי ארווין רומל, כשהם שותים תה ביחד. הוא נכלא בגרמניה ומאוחר יותר נמלט לצרפת. לליין הוענק עיטור הצלב הצבאי על שירותו הצבאי ועל חלקו בפשיטות טרבראש.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ באנגלית: X Troop: The Secret Jewish Commandos of World War II
  2. ^ How an Elite Group of Jewish Refugees Helped to Defeat the Third Reich, The Forward - Jewish. Independent. Nonprofit.
  3. ^ גבי בר-חיים, הנוקמים. ידיעות אחרונות, מוסף 7 ימים, 27 ינואר, 2023, עמ' 56 - 59.
  4. ^ [https://www.matarbooks.co.il/מוצרים/יחידה-x יחידה X הקומנדו היהודי הסודי של מלחמת העולם השנייה], באתר מטר
  5. ^ X Troop - The Secret Jewish Commandos of World War II, Harper Academic
  6. ^ No. 3 (Jewish) Troop of the No. 10 Commando, www.jewishvirtuallibrary.org
  7. ^ BBC - WW2 People's War - No.3 (Jewish) Troop, No.10 Commando, BBC