ליאה גארט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאה גארט
Leah Garrett
ליאה גארט
ליאה גארט
ליאה גארט
לידה 1966 (בת 58 בערך)
ענף מדעי מדעי היהדות
מקום מגורים ארצות הברית
הערות ראשת המרכז למדעי היהדות, בהאנטר קולג'
תרומות עיקריות
ספרהּ X Troop

לִיאה גָארֶט (נולדה ב-1966) היא פרופסור, ראשת המרכז למדעי היהדות, בהאנטר קולג', המשויך לאוניברסיטת העיר ניו יורק, וראשת התכנית ללימודי מדעי העברית והיהדות שם[1].

ביוגרפיה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גארט סיימה תואר ראשון בהצטיינות באוניברסיטת מרילהארסט (אנ') שבמדינת אורגון ארצות הברית בשנת 1991. בשנה שלאחר מכן השלימה לימודי תואר שני במרכז אוקספורד ללימודי יהדות ועברית באוניברסיטת אוקספורד (אנ'), אנגליה. את לימודי הדוקטוראט סיימה גארט בשנת 1999 בסמינר התאולוגי היהודי של אמריקה בניו יורק (אנ'). באותה שנה, התקבלה כמרצה בכירה (אנ') במרכז ללימודי היהדות באוניברסיטת דנבר (אנ'), קולורדו, ושימשה שם במשרה זו עד שנת 2008. באותה שנה, ולאחר קבלת הקביעות, התקבלה ל-אוניברסיטת מונאש, מלבורן אוסטרליה, כפרופסור מחקר לתרבות יהודית בת זמננו, ובשנת 2013 התמנתה לסגנית ראש המרכז האוסטרלי לציוויליציה יהודית ב-אוניברסיטת מונאש. החל משנה זו, שימשה במקביל גם כפרופסור כבוד להיסטוריה באוניברסיטת וורוויק, אנגליה. מאז שנת 2018 היא בעלת שני התפקידים, המוזכרים לעיל, בתחום מדעי היהדות בהאנטר קולג' שבניו יורק[2][1].

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גארט פרסמה יותר מעשרים פרסומים מסוגים שונים. הבולטים שבהם, ואשר מייצגים את עבודתה המחקרית, הם חמשת ספריה וכדלקמן:

  • מסעות מעבר לחיוורון (באנגלית: Journeys beyond the Pale: Yiddish Travel Writing in the Modern World) זה ספרה הראשון אשר פורסם בתחילת שנת 2003, ואשר בוחן כיצד סופרי יידיש, ממנדלי מוכר ספרים ועד שלום עליכם, השתמשו במוטיבים של מסעות כדי לבטא את יחסיהם הסבוכים עם המודרניזציה. החיבור מקיף את רוסיה, אוקראינה, בלארוס ופולין של ימינו[3].
  • הצלב וסיפורים יהודיים אחרים - סדרת ספריית יידיש חדשה (באנגלית: The Cross and Other Jewish Stories New Yiddish Library Series) זה סיפרה השני שיצא לאור בתחילת שנת 2007 ושאותו ערכה על פי סיפורים קצרים, נובלות ומאמרים מאת הסופר היהודי בן המאה ה-19 והמאה ה-20 לֵאמְד שאפירו (אנ')[4].
  • אביר באופרה: היינה, וגנר, הרצל, פרץ ומורשת טנהויזר (מוספי שופר במדעי היהדות) (באנגלית: A Knight at the Opera: Heine, Wagner, Herzl, Peretz, and the Legacy of Der Tannhäuser - Shofar Supplements in Jewish Studies) בספר זה אשר יצא לאור באוקטובר 2011, בוחנת גארט את התפקיד שמילאה אגדת ימי הביניים ואופרת ואגנר טנהויזר בחיי התרבות היהודיים במאה התשע-עשרה ובתחילת המאה העשרים[5].
  • אריות צעירים: כיצד סופרים יהודים המציאו מחדש את רומן המלחמה האמריקאי - ביטויים תרבותיים (באנגלית: Young Lions: How Jewish Authors Reinvented the American War Novel (Cultural Expressions)) בספר זה שפורסם בספטמבר 2017, גארט מראה כיצד סופרים יהודים השתמשו בנושא של מלחמת העולם השנייה כדי לעצב מחדש את רעיונות הציבור האמריקאי אודות המלחמה, השואה ותפקידם של היהודים בחיים שלאחר המלחמה[6].
  • יחידה X - הקומנדו היהודי הסודי של מלחמת העולם השנייה (באנגלית: X Troop: The Secret Jewish Commandos of World War II) זה הספר (יצא לאור במאי 2021) שהביא לגארט את הפרסום הרב ביותר בארצות הברית, אנגליה אירופה[7] וישראל[8], אחרי שתורגם גם לעברית. הספר זכה לשבחים רבים בעיתונים: The New York Review of Books, בדיילי טלגרף, בקירקוס ריוויוז (אנ'), ב-פבלישר וויקלי (אנ')[9], והוול סטריט ז'ורנל הכתיר אותו עם צאתו לאור כספר החודש[10][11]. המוזיאון הלאומי של ארצות הברית למלחמת העולם השנייה, בניו אורלינס, הזמין אותה לשיחה אינטרנטית עם קהל שוחרי המוזיאון אודות הספר[12]. כתבה נרחבת פורסמה על הספר גם בידיעות אחרונות[13].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]