יאנדקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Yandex)
יאנדקס (Yandex)
Яндекс
סוג מנוע חיפוש
סלוגן Найдётся всё עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 23 בספטמבר 1997 – הווה (26 שנים)
מייסדים ארקדי וולוז'
איליה סגלוביץ'
מנכ"ל ארקדי וולוז' עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות Yandex N.V. עריכת הנתון בוויקינתונים
שווי (18 במרץ 2024)
הרשמה אופציונלית
http://www.yandex.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חצר הכניסה למשרדי יאנדקס
הסמליל הקירילי הישן
הסמליל הלטיני הישן

יַאנְדֶקס (רוסית: Яндекс) היא חברת תוכנה ומחשבים רוסית שבסיסה במוסקבה, מחברות התוכנה הגדולות במדינות ברית המועצות לשעבר. אחד המוצרים הידועים של החברה הוא מנוע החיפוש הנחשב לרביעי בגודלו בעולם[1].

יאנדקס הופעלה תחילה כמנוע חיפוש על ידי חברת CompTek ובשנת 2000 הוקמה בנפרד חברת יאנדקס, הממשיכה לתפעל את מנוע החיפוש.

במאי 2011 החברה הונפקה בנאסד"ק לאחר גיוס של 1.3 מיליארד דולר[2] והייתה להנפקת האינטרנט הגדולה ביותר בארצות הברית מאז הנפקת גוגל ב-2004[3][4].

נכון ל-2016 ליאנדקס למעלה מ-50 שירותים, כשהפופולרים מביניהם הם: יאנדקס. חיפוש (Яндекс.Поиск), יאנדקס. שוק (Яндекс.Маркет), המהווה שירות מסחר אלקטרוני, יאנדקס. תמונות (Яндекс.Картинки), יאנדקס. דואר (Яндекс.Почта), שירות האי-מייל של יאנדקס, יאנדקס. מפות (Яндекс.Карты), יאנדקס. חדשות (Яндекс.Новости), יאנדקס. תחזית (Яндекс.Погода) ועוד[5]. יאנדקס תופסת נתח של למעלה משני שלישים מסך הכל החיפושים בשפה הרוסית.

מטה החברה נמצא בבניין בן 7 קומות ברחוב לב טולסטוי 16 במוסקבה. חוץ ממנו ליאנדקס 12 סניפים ברוסיה ובעבר גם כללה משרדים באודסה ובקייב שבאוקראינה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איליה סגלוביץ' מציג את שירות "אוסטרוב" של יאנדקס

ב-1988, איש העסקים ומתכנת התוכנה, ארקדי וולוז', התעניין בהקמת מנוע חיפוש בכתב הקירילי ויחד עם מומחה המחשבים ארקדי בורקובסקי הם הקימו את חברת "ארקדיה" ב-1989, עם חקיקת חוק העסקים הפרטיים שהתיר לראשונה רכוש פרטי ברוסיה.

ב-1993 ארקדיה התאחדה עם חברת התוכנה הרוסית CompTek, שבה עבד באותה עת חברו לכיתה של וולוז', איש התוכנה איליה סגלוביץ'. באותה שנה הוקמה תוכנת למנוע חיפוש בדיסק הקשיח של המחשב, בשיתוף פעולה עם המכון לבעיות העברת מידע ע"ש אלכסנדר חרקביץ' של האקדמיה הרוסית למדעים. באותה שנה הקימה CompTek את המילון המקוון הקירילי הראשון ומנוע חיפוש בעל קידוד קירילי וב-1994 הוקמה אנציקלופדיה מקוונת תנ"כית בשפה הרוסית. כאשר ב-1995 הוחלט להקים מנוע חיפוש כלל רוסי, הוא התמקד רק בכמה אזורים ורק לאחר מכן הפך למנוע החיפוש הנפוץ ביותר באינטרנט הרוסי. רשמית, מנוע החיפוש Yandex.Ru נרשם ב-23 בספטמבר 1997, בתערוכת Softool, תערוכת טכנולוגיית מידע חד-שנתית ברוסיה.

בשנת 2000 הוקמה חברת המניות יאנדקס, כמפעילת מנוע החיפוש, והורחבו שירותי יאנדקס. לאורך העשור הראשון של המאה ה-21 התרחב שוק האינטרנט הרוסי בהתמדה, וכך גם יאנדקס וב-2011 הונפקה לראשונה בנאסד"ק.

ביוני 2008 ועד 2012 החברה הפעילה גם את מעבדות יאנדקס (Yandex Labs) בקליפורניה שבארצות הברית.

בשנת 2013 החברה העבירה ל-UCoz את הכלי שלה לבניית אתרים ללא תשלום במזומן.

עד 2024 יאנדקס הייתה בבעלות חברת ההחזקות ההולנדית Yandex N.V.[6] בפברואר 2024, החברה נמכרה לחברת Consortium Perviy ו-Solid Management, שבעליהן הם משקיעים רוסיים.

פעילות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010 השקיעה לראשונה בישראל, בחברת הסטרטאפ face.com. במרץ 2014 החליטה החברה על פתיחת מרכז פיתוח בישראל, זאת לאחר שרכשה את חברת הסטארט אפ הישראלית, KitLocate[7]. במאי 2014, הודיעה החברה על השקעה של 4.1 מיליון דולר בחברת הסטארטאפ הישראלית SalesPredict של ד"ר קירה רדינסקי[8]. בספטמבר 2018 שירות המוזיקה יאנדקס. מוזיקה נכנס לשוק הישראלי והחל להציע שירים ורצועות בעברית. בדצמבר 2018 נכנסה יאנדקס לתחרות על שוק המוניות והשיקה את שירות יאנגו ומפעילה דרכו את שירות יאנדקס. טקסי שבשלב הראשון פועל באזור גוש דן ובאשדוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאנדקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]