אדוארד דמיטריק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארד דמיטריק
Edward Dmytryk
אדוארד דמיטריק נואם בפני ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי אמריקאית,25.4.1951
אדוארד דמיטריק נואם בפני ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי אמריקאית,25.4.1951
לידה 4 בספטמבר 1908
גרנד פורקס, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 ביולי 1999 (בגיל 90)
אנסינו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פארק הזכרון פורסט לוון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1930–1979 (כ־49 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Jean Porter (19481 ביולי 1999) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדוארד דמיטריקאנגלית: Edward Dmytryk;‏ 4 בספטמבר 1908 - 1 ביולי 1999), במאי ועורך קולנוע אמריקני, שהשתייך ל"עשרה של הוליווד", קבוצה של אנשי תעשיית הקולנוע האמריקאית שישבו בכלא בימי המקארתיזם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שנולד בקולומביה הבריטית, קנדה, דמיטריק גדל בסן פרנסיסקו בזמן שהוריו האוקראינים עברו לארצות הברית. בגיל 31 קיבל אזרחות אמריקנית רשמית. הוא עשה את צעדיו הראשונים כעורך קולנוע במהלך שנות השלושים, ביניהם בסרטים של לאו מקארי וג'ורג' קיוקור. את סרטו הראשון כבמאי, "הנשר", עשה ב־1935.

הוא נודע בזכות סרטיו של לפני תקופת המקארתיזם, "אש צולבת" (1947), שהביא לו מועמדות יחידה לפרס האוסקר על הבימוי ו"רצח, יקירתי", עיבוד לספרו של ריימונד צ'נדלר. שניהם שייכים לז'אנר הסרט האפל, שדמיטריק נמנה ממעצביו. הוא זומן להתייצב בפני ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי אמריקאית. הוא סירב לשתף פעולה איתם ולכן נכנס לכלא. לאחר מספר חודשים מבעד הסורגים החליט דמיטריק להעיד בפני הוועדה ומסר את שמות חבריו למפלגה הקומוניסטית האמריקנית. באפריל 1951 התייצב דמיטריק פעם נוספת בפני נועדה, בה ענה להם על כל שאלותיהם. הוא סיפר על עברו במפלגה, חברות קצרה בה בשנת 1945 ומנה את שמותיהם של 26 מחברי המפלגה לשעבר. הוא גם סיפר על איך כמה מעמיתיו בהוליווד לחצו עליו להכניס תעמולה קומוניסטית לסרטיו, העדות שלו בפני הוועדה הסבה נזק לכמה משפטים שהתנהלו נגד חברי הקבוצה המכונה "הוליווד 10".

בשנת 1952 ביים את הסרט "מרד" שמספר את המרד במלחמת 1812. בסרט כיכבה אנג'לה לאנסברי.

לזמן מה, לאחר שנרגעו הרוחות, עבר דמיטריק להתגורר בבריטניה, אולם הוא נשכר על ידי המפיק סטנלי קריימר לביים כמה סרטים דלי תקציב לפני שהפקיד בפניו את הבימוי של "המרד על הקיין". הסרט, שהיה להצלחה קופתית פנומנלית, גרף שבע מועמדויות לפרס האוסקר כולל לסרט הטוב ביותר, אולם לא לקטגוריית הבימוי. לעומת זאת דמיטריק קיבל מועמדות לאיגוד הבמאים האמריקני.

הוא ביים סרטים לארבעה מן האולפנים הגדולים ביותר בהוליווד, ל"קולומביה", "פוקס המאה ה-20", MGM וסרטי פרמאונט, הכוללים, בין השאר, את "עץ החיים", "עיר היצרים", "השאפתנים", "כפירי אריות" (שניהם עם מונטגומרי קליפט), וכמו כן את "סוף הרומן", על פי ספרו של גרהם גרין, המלאך הכחול (1959) ושניים מסרטיה של מרלן דיטריך. סרטים אלו היו רבי תקציב וכללו שלל שחקנים בעלי שיעור קומה כמו המפרי בוגרט, קלארק גייבל, ספנסר טרייסי, אליזבת טיילור, בטי דייוויס, מונטגומרי קליפט ומרלון ברנדו. אולם סרטיו, פרט ל"המרד על הקיין", אינם הצליחו לשחזר את האיכויות הקולנועית שהיו בסרטיו טרום-המקארתיזם, ובראש ובראשונה ב"אש צולבת". ב-1965 ביים את הסרט "מיראז'" בכיכובו של גרגורי פק.

משנות השבעים החל להמעיט את עיסוקיו בתעשיית הקולנוע, ופינה יותר זמן להרצאות במספר אוניברסיטאות ותיאטראות, כמו גם לכתיבת ספרים. הוא נפטר בשיבה טובה, ב־1999, בגיל 90.

בישראל זכור דמיטריק בזכות הסרט עושה הלהטים, משנת 1953,שבביומו, שהיה הסרט ההוליוודי הראשון שצולם בישראל. הסרט עסק בגורלו של ניצול שואה בגילומו של קירק דאגלס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארד דמיטריק בוויקישיתוף