אדם טל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדם טל
אדם טל
אדם טל
אדם טל
לידה 12 באפריל 1932 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 באפריל 2010 (בגיל 77) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדם טל (12 באפריל 1932 - 3 באפריל 2010) היה מייסד העיר כרמיאל, יו"ר קבוצת הכדורגל הפועל באר שבע ומילא שורה של תפקידים ציבוריים.

ילדותו ונעוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם טל נולד בפולין, ועלה לישראל בגיל 18. אחרי שהשתחרר משירות בנח"ל, החל למלא שורה של תפקידים ציבוריים במסגרת פעילותו במפא"י, בהם יו"ר מועצת הפועלים בנצרת עילית ועוזרו של השר פנחס ספיר.

הקמת כרמיאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1963, במסגרת מדיניות הממשלה לייהוד הגליל, נשלח טל על ידי השר ספיר לעמוד בראש צוות ההקמה של כרמיאל. במסגרת תפקידו דאג לכל הנושאים הטכניים בבינויה. הקמתה של העיר היוותה למעשה חלק מתוכנית, שמטרתה הייתה קטיעת רצף התיישבות ערבי בגליל התחתון. מיקומה של העיר נבחר מתוך כוונה ליצור קשר התיישבותי יהודי בסמוך לכביש עכו - צפת, הכביש העיקרי המחבר את מרכז הארץ עם יישובי הגליל העליון ואצבע הגליל.

במהלך הקמת כרמיאל הופקעו אדמות רבות בבעלות ערבית. לימים סיפר טל כי התעקש בפני הממשלה כי התושבים מהם הופקעה האדמה יפוצו, למרות התנגדות בה נתקל בתוך מפא"י. בכך היה מבין הגורמים שיצרו את תקדים מתן הפיצויים כנגד הפקעת אדמות. עם זאת, רבים מערביי ישראל רואים בכרמיאל סמל לעוול היסטורי.

כמו כן, טל נהג לספר כיצד סימן על המפה בעיגול אזור שלם על המפה, והכריז: "השטח הזה - רק לתרבות וספורט", זאת למגינת לבם של שמרני מפא"י, שראו בכך בזבוז של שטח אדמה. כיום משמש השטח את התיאטרון הפתוח, מגרשי הטניס, מגרש הגלגיליות ואולם הספורט, ובנוסף הוא משמש מתחם פסטיבל המחולות בכרמיאל.

המעבר לנגב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-70 עזב טל את כרמיאל ועבר לנגב, שם ניהל את חברת שיכון עובדים והיה יו"ר קבוצת הכדורגל של הפועל באר שבע בשנים 1976-1975, שתי העונות בהן זכתה הקבוצה באליפות המדינה בכדורגל. כמו כן, הוא פעל בהתנדבות כיו"ר קרן המחקרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

השנים האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברו של אדם טל, בית העלמין בכרמיאל

בשלושת העשורים האחרונים עסק טל בעריכת דין. בשנת 2002 עבר להתגורר באשדוד, ובשנה האחרונה שימש בתפקיד יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה זמורה, החולשת על חמישה יישובים באזור השפלה: בני עי"ש, גדרה, גן יבנה, מזכרת בתיה וקריית עקרון.

בשנת 2010 הלך טל לעולמו, כתוצאה ממחלת הסרטן. טל הותיר אחריו בת זוג, שני ילדים ושישה נכדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדם טל בוויקישיתוף