ברג'ס מרדית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברג'ס מרדית'
Burgess Meredith
לידה 16 בנובמבר 1907
קליבלנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בספטמבר 1997 (בגיל 89)
מליבו, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Oliver Burgess Meredith עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1930–1995 (כ־65 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • קולג' אמהרסט
  • Hoosac School
  • Cathedral School of St. John the Divine עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
פרסים והוקרה
  • פרס מועצת המבקרים הלאומית לשחקן המשנה (1962)
  • פרס אמי לשחקן המשנה הטוב ביותר במיני סדרה או סרט טלוויזיה (1977)
  • פרס סאטורן לשחקן המשנה הטוב ביותר (1981)
  • פרס השחקן הטוב ביותר של פסטיבל סיטג'ס (1977)
  • פרס סאטורן לשחקן המשנה הטוב ביותר (1978)
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד
  • מדליית הניצחון במלחמת העולם השנייה
  • מדליית המערכה האמריקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוליבר ברג'ס מרדיתאנגלית: Oliver Burgess Meredith;‏ 16 בנובמבר 1907 - 9 בספטמבר 1997) היה שחקן קולנוע, תיאטרון וטלוויזיה אמריקאי זוכה פרסי האמי והטוני. מרדית' הועמד לשני פרסי אוסקר על תפקידו כמיקי, מאמנו הקשיש והנוקשה של רוקי בלבואה בסרט "רוקי" ועל הופעתו בסרט "יומו של הארבה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרדית' נולד בקליבלנד לאדה בת', אם ממוצא אמריקאי ולדוקטור ממוצא קנדי בשם ויליאם ג'ורג' מרדית'. למד ב"מכללת אמהרסט" שבמסצ'וסטס.

מרדית' התחיל את הקריירה שלו כשחקן מקצועי בשנת 1936 בתפקיד הראשי בדרמת הפשע הרומנטית "חורף קבוע". הופעתו הראשונה המרשימה סידרה לו תפקידים ראשיים בעיבוד הקולנועי לספר "על עכברים ואנשים" בתור ג'ורג', עובד חווה מובטל בשנות השפל הגדול, ובקומדיה המוזיקלית "מקהלות שניות" בתור החצוצרן האנק טיילור.

עוד לפני שהתגייס לצבא ארצות הברית הספיק לשחק בקומדיות "טום, דיק והארי" לצידה של כוכבת סרטי המיוזיקל ג'ינג'ר רוג'רס ו"ההרגשה הלא בטוחה" של ארנסט לוביטש לצידו של מלווין דאגלס. לאחר שהשתחרר בדרגת קפטן משירותו הצבאי בחילות האוויר של צבא ארצות הברית בשנת 1944, כיכב בסרט המלחמה "סיפורו של ג'י איי ג'ו" לצידו של רוברט מיצ'ם בתור הכתב הצבאי ארני פייל.

מרדית' קיבל פרס טוני מיוחד בשנת 1960 על עבודתו במחזה "פסטיבל טורבר". התפרסם החל מאמצע שנות ה-60 בסדרת גיבורי העל "באטמן" ובסרט שבא בעקבותיו בתפקיד הפינגווין הרשע. הופיע בסרט המלחמה "על שביל הנזק" בתור המפקד איגן פאוול איש המודיעין של אדמירל רוק טורי (ג'ון ויין). ב-1962 שיחק בסרט "הסנאט ימליץ ויאשר" בבימויו של אוטו פרמינגר. כמו כן הופיע מ-1959 עד 1963 בארבעה מפרקי הסדרה אזור הדמדומים כששניים מהם ("Obsolete Man" ו"Time Enough At Last") נחשבים לזכורים במיוחד.

באמצע שנות ה-70 זכה מרדית' להכרת חברי האקדמיה שהעניקו לו שתי מועמדויות לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר. בזה אחר זה הועמד לאוסקר על הופעותיו בדרמות "יומו של הארבה" בתור הארי, אביה של השחקנית המתחילה פיי גרינר (על התפקיד גם הועמד לפרס גלובוס הזהב ולפרס באפט"א) ובקלאסיקת האגרוף של ג'ון ג. אבילדסן "רוקי" בו גילם את מיקי גולדמיל, מאמן אגרוף קשיש ומריר שנענה לבקשתו של המתאגרף החובבן רוקי בלבואה (סילבסטר סטאלון) לאמן אותו לקרב על אליפות העולם. בהמשך הקריירה שלו שיחק מרדית' בתפקיד מיקי גם בשני סרטי ההמשך, מתוך חמישה שנעשו לסרט.

ב-1974 היה מועמד לפרס טוני בקטגוריית הבימוי על עבודתו במחזה "יוליוס בנייט טאון". ב-1977 זכה מרדית' בפרס אמי על הופעתו בסרט הטלוויזיה "זנב התותחן ג'ו".

בין לבין שיחק בסרט האסונות "ההינדנבורג" בתור הקלפן אמיליו פאג'טה, במותחן האימה הפסיכולוגי "קסם" ובקומדיית המתח "תרגיל לבלשית מתחילה" בתור מר הנסיי, בעל הספרייה בה עובדת גלוריה מאנדי (גולדי הון).

בשנת 1981 השתתף בפנטזיית הפעולה "התנגשות הטיטאנים" בתפקיד המחזאי המלומד אמון אותו פוגש גיבור הסרט פרסאוס (הארי המלין). שיחק בקומדיית חג המולד "סנטה קלאוס: הסרט" בתפקיד השדון הזקן והחכם. בשנותיו האחרונות שיתף פעולה עם כוכבי קולנוע מזדקנים אחרים ובהם וולטר מתאו וסופיה לורן בקומדיות "זקנים חסרי מנוח" ו"משתגעים על אהבה" בהן גילם את אביו של ג'ון גוסטפון (ג'ק למון).

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרדית' נישא לארבע נשים, בין היתר לשחקניות פולט גודארד ומרגרט פרי. אשתו הרביעית והאחרונה עד למותו הייתה קז'ה סאנדסטן, איתה הביא לעולם שני ילדים.

נכנס לרשימה השחורה של הוליווד למספר שנים בעקבות ביקורת שהטיח בסנטור ג'וזף מקארתי.

מרדית' פרסם בשנת 1994 את הביוגרפיה על חייו " So Far, So Good" בו חשף שהוא סובל ממצבי רוח קיצוניים כתוצאה מההפרעה הנפשית ציקלותימיה ממנה סבל.

מרדית' נפטר ב-9 בספטמבר 1997 בגיל 89, לאחר שסבל בשנותיו האחרונות ממחלת אלצהיימר וממלנומה, וגופתו נשרפה.

על תרומתו לקולנוע האמריקאי זכה לכוכב על שמו בשדרת הכוכבים של הוליווד.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברג'ס מרדית' בוויקישיתוף