דיטריך מאטשיץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיטריך מאטשיץ
Dietrich Mateschitz
לידה 20 במאי 1944
Sankt Marein im Mürztal, אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 באוקטובר 2022 (בגיל 78)
St. Wolfgang im Salzkammergut, אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Dietrich Markwart Eberhart Mateschitz עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים פושל אם סי עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת וינה לכלכלה ולעסקים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1984–2022 (כ־38 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיטריך מאטשיץאנגלית: Dietrich Mateschitz;‏ 20 במאי 194422 באוקטובר 2022) היה איש עסקים אוסטרי, אחד ממייסדי חברת רד בול, בעל 49% ממניות החברה. במשך שנים רבות היה לאדם העשיר באוסטריה ובעת פטירתו הוערך הונו בלמעלה מ-20 מיליארד דולר[1]. מאשטיץ היה בעליהן של שתי קבוצות מרוצים בפורמולה 1, קבוצת מרוצים בסבב הנאסקר ומספר קבוצות כדורגל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאטשיץ נולד במדינת שטיריה, אוסטריה למשפחה ממוצא קרואטי. שני הוריו היו מורים בבית ספר יסודי, אך נפרדו כשהיה ילד צעיר[2]. הוא למד לתואר ראשון בשיווק באוניברסיטה לכלכלה בווינה, תואר אותו סיים רק לאחר עשר שנים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שעסק במספר עבודות התמנה מאטשיץ למנהל שיווק בינלאומי בחברת בלנדקס וקידם מכירות של משחת שיניים. בזמן נסיעת עבודה לתאילנד נתקל במשקה אנרגיה בשם Krating Daeng שזכה לפופולריות. בשנת 1983 הוא התפטר מהעבודה, השקיע 500 אלף דולר ביחד עם בעל חברת משקאות בתאילנד, קאליאו יובידיה והקים את רד בול. מאטשיץ לקח 49 אחוז מהחברה החדשה. שותפו התאילנדי לקח 49 אחוז גם הוא, ועוד שני אחוזים הובטחו לבנו של השותף[3]. בשנת 1987 הוחל בשיווק המשקה באוסטריה ובגרמניה. ההצלחה הייתה מהירה ותוך פחות מארבע שנים הגיע היקף המכירות לכ-1.3 מיליארד דולר[4].

עיקר ההצלחה של המותג מיוחסת לשיטות השיווק הלא שגרתיות בהן נקט מאטשיץ - במקום התמקדות בפרסום המוני בחר לקיים אירועי ענק הכוללים מסיבות תחרויות ספורט אקסטרים ותחרויות היתוליות[4][5].

כחלק מהרצון לשלב בין ספורט מהיר ובין יוקרה וחשיפה רכש מאטשיץ בשנת 2004 את קבוצת מרוצי הפורמולה 1 של חברת פורד ושינה את שמה לרד בול רייסינג. שנה לאחר מכן הקים ביחד עם נהג העבר האוסטרי גרהרד ברגר את קבוצת טורו רוסו, המתחרה גם היא באליפות (בשנת 2019 שינתה הקבוצה את שמה לאלפאטאורי). במהלך השנים השקיעה החברה מאות מילוני דולרים בקבוצות, אך הדבר השתלם בשל החשיפה הרבה לה זכתה במהלך שידורי המרוצים ברחבי העולם[6]. בנוסף, מחזיקה החברה קבוצת מרוצים המתחרה בסבב הנאסקר בארצות הברית. בשנת 2004 רכשה רד בול את מסלול המרוצים A1 באוסטריה ולאחר תקופה ארוכה של בנייה פתחה את המסלול מחדש בשנת 2011 כרד בול רינג המארח מדי שנה את סבב הפורמולה 1 והפורמולה 3. במקביל, רכש מאטשיץ את טירת שלוס גבלהופן הסמוכה למסלול, המשמשת כמלון בו נוהגות להתארח הקבוצות המתחרות בסבב[7].

כחלק מאותה אסטרטגיה שיווקית, רכשה החברה מספר קבוצות כדורגל ביניהן רד בול זלצבורג האוסטרית, רד בול לייפציג הגרמנית, רד בול ניו יורק האמריקנית, רד בול ברזיל הברזילאית ובשנים 2008–2014 הייתה בבעלותה גם קבוצת רד בול גאנה. בבעלותו גם מועדון הוקי קרח, רד בול מינכן. מאטשיץ עצמו לא התערב בקבוצות בצורה ישירה ומינה אנשי מקצוע בעלי רקורד מהתחום לשם כך, אך היה מעורב בהחלטות על קביעת סגל השחקנים והמאמנים[3][8].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאטשיץ היה ידוע בחיבתו האישית לספורט אקסטרים - הוא החזיק במטוס דאסולט פלקון 900 ובמטוס פייפר סופר-קאב אותם נהג להטיס, הוא החזיק באוסף היסטורי של מטוסים, הוא היה ידוע בחיבתו לרכיבה פרועה על אופנועים, ובעל מכוניות פורמולה 1 ומכוניות ואופנועי מרוץ[3].

מאטשיץ קנה את האי לואקלה שבאיי פיג'י המשמש כאתר חופשות לעשירים, ובו הוא נהג לבלות את חופשותיו[9].

מאטשיץ לא התחתן, אך היה בקשר רומנטי עם אניטה גרהרדטר, מורה במקצועה. לשניים נולד בן, מארק מאטשיץ. לאחר מותו של האב, ירש בהן את אחזקותיו בחברת רד בול.

נפטר ב-22 באוקטובר 2022 לאחר מאבק במחלת הסרטן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיטריך מאטשיץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]