הארווי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הארווי
Harvey
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על מחזה של מרי צ'ייס
בימוי הנרי קוסטר
הופק בידי ג'ון בק
תסריט מרי צ'ייס, אוסקר ברודני
עריכה ראלף דוסון
שחקנים ראשיים ג'יימס סטיוארט
ג'וזפין האל
ג'ף ברידג'ס
מוזיקה פרנק סקינר
צילום ויליאם דניאלס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 בדצמבר 1950
משך הקרנה 104 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פנטזיה, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 2,6400,000 דולר
פרסים פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר (ג'וזפין האל) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הארוויאנגלית: Harvey) הוא סרט קומדיה אמריקאי בשחור-לבן משנת 1950 בבימויו של הנרי קוסטר, עם ג'יימס סטיוארט וג'וזפין האל בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על המחזה "הארווי" מאת מרי צ'ייס (אנ') שהועלה בברודוויי ב-1944, זכה להצלחה עצומה במשך חמש שנים וזיכה את המחברת בפרס פוליצר.

המחזה עבר עיבוד לטלוויזיה ב-1958, 1972 ו-1996.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלווין פ. דוואד (ג'יימס סטיוארט), הוא רווק חביב בן 42. לכל אדם שהוא פוגש הוא נותן כרטיס ביקור שלו. יש לו "חבר שקוף" צמוד בשם הארווי שהוא ארנב בגובה 6 רגל ו-3.5 אינץ'. אלווין אוהב גם לשתות בבר של צ'רלי ומזמין כל פעם שתי כוסיות מרטיני ושני כיסאות - עבורו ועבור הארווי. הוא מסביר שהארווי הוא הפוקה שלו, דמות בלתי נראית מהפולקלור הקלטי.

אלווין גר בבית גדול עם אחותו וטה (ג'וזפין האל) ובתה המבוגרת מירטל מיי (ויקטוריה הורן). וטה אוהבת את אלווין אבל מתביישת בו. היא מזמינה אליה לחוג בית נשים נכבדות כאשר אלווין יושב בבר אבל כשהוא חוזר פעם אחת מוקדם יותר הוא עושה לה "בושות" בהציגו לפני כל הנשים הכבודות את חברו הארווי הבלתי נראה וגורם לכולן לעזוב במהירות...

וטה מחליטה שהמצב לא יכול להימשך ובעצת העורך דין, השופט גפני (ויליאם לין), הם מחליטים לאשפז את אלווין בסנטריום לחולי נפש. הם מתקבלים על ידי האחות קלי (פגי דו), הסניטר וילסון (ג'ס ווייט) וד"ר סנדרסון (פרנק דרייק). וילסון דוחף את אלווין לתוך המעלית בדרך לטיפול באמבט. ד"ר סנדרסון משוחח עם וטה המבולבלת שמספרת לו על אלווין והוא משתכנע שהיא החולה ומורה לאשפז אותה ולשחרר את אלווין. אלווין לא נפגע מהאשפוז הוא מחלק לרופא ולאחות כרטיסי ביקור ומזמין אותם לשתות איתו בבר הקבוע שלו.

לאחר זמן מתגלה הטעות למנהל הסנטורים, ד"ר קאמלי (ססיל קלאוויי). וטה מאיימת לתבוע אותו במאה אלף דולר. הוא מפטר את ד"ר סנדרסון והאחות ונזעק למצוא את אלווין. וילסון מחפש את אלווין בדירתו אך במקומו הוא מוצא את מירטל מיי וניצתת ביניהם אהבה.

ד"ר סנדרסון והאחות קלי מגיעים לבר ומוצאים את אלווין ביחד עם "הארווי". הוא מספר שד"ר קאלמי שוחח איתו ונעלם. הם מנהלים שיחה ארוכה ואלווין מספר להם על היכרותו עם הארווי.

הם משכנעים את אלווין ואחותו לקבל טיפול בתרופה 977 שתחזיר אותו לשפיות. כולם מגיעים לסנטוריום שם נמצא ד"ר קאמלי שכעת משוכנע באמיתותו של הארווי ומפחד ממנו. הוא שוכב על המיטה ואלווין מרגיע אותו...

אלווין נכנס לקבל את התרופה. נהג הטקסי (וולאס פורד) מבקש את שכרו ולווטה ולשופט גפני אין כסף. וטה נכנסת לחדר הטיפולים ומבקשת מאלווין כסף לנהג. הוא יוצא ובחביבות ובנימוס משלם לו. הנהג מזהיר את וטה מהזריקה. מניסיונו, כל אלה שקבלו אותה הפכו מאנשים טובים ונימוסיים לאנשים נורמלים מעצבנים וצועקים.

וטה משתכנת ומוציאה את אלווין מחדר הטיפולים. אלווין יוצא מהשער עם ידידו הארוויי בדרך לעוד כוסית בבר של צ'רלי.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'יימס סטיוארט אלווין דוואד
ג'וזפין האל וטה לואיז סימונס אחותו של אלווין
ססיל קלאוויי ד"ר קאמלי מנהל סנטוריום
ויקטוריה הורן מירטל מיי בתה של וטה
פגי דו מיס קלי אחות
צ'ארלס דרייק ד"ר סנדרסון פסיכיאטר
ג'ס וויט מרווין וילסון סניטר
וולאס פורד נהג מונית
ויליאם לין השופט גפני עורך דין

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הארווי בוויקישיתוף