חוסאם חאיק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוסאם חאיק
לידה 1975 (בן 49 בערך)
נצרת, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ננוטכנולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים חיפה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חוסאם חאיקערבית: حسام حايك; נולד ב-1975) הוא פרופסור מן המניין בפקולטה להנדסה כימית בטכניון. מנהל המעבדה להתקנים מבוססי ננו-חומרים בטכניון ומפתח מכשיר "האף האלקטרוני" לאיתור מחלות.

אודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חאיק נולד בנצרת בשנת 1975 למשפחה ערבית-נוצרית. למד בתיכון הקתולי "סנט ג'וזף". בשנת 1995 החל ללמוד הנדסה כימית באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, ולאחר מכן המשיך לדוקטורט במסלול ישיר בטכניון אותו סיים בשנת 2002. בשנים 2002–2004 השלים פוסט דוקטורט במכון ויצמן באלקטרוניקה מולקולרית ובשנים 2004–2006 חקר את התחומים: 'התקנים חשמליים מבוססי ננו-חומרים' ו'אפים אלקטרוניים' במסגרת תוכנית פולברייט, ב-מכון הטכנולוגי של קליפורניה. בשנת 2006 חזר חאיק לישראל והצטרף לפקולטה להנדסה כימית ומכון ראסל ברי לננוטכנולוגיה בטכניון. הקים קבוצת מחקר הכוללת נכון ל-2010 כ-36 חוקרים וכ-14 אנשי טכנולוגיה מרחבי העולם.

מאז שהצטרף פרופ' חאיק לטכניון, הוא זכה בפרסים רבים ובאותות כבוד, בהם מענק המצוינות היוקרתי על שם מארי קירי הניתן על ידי האיחוד האירופי – מענק אשר נחשב לראשון מסוגו בארץ ולגדול ביותר שקיבל מדען ישראלי יחיד אי פעם. כמו כן, פרופ' חאיק השתלב ברשימת 35 המדענים הצעירים המובילים בעולם של כתב העת MIT Technology Review וקיבל את הקתדרה ע"ש חורב למובילים במדע ובטכנולוגיה; פרס ברגמן למדענים מבטיחים; פרס ישראל-צרפת למדענים מצטיינים; פרס הרשל ריץ' ליזמות וחדשנות; פרס OXYGEN, ועוד. בשנת 2010 ממשלת צרפת העניקה לו את אות האבירות במסדר האקדמאים – אות אשר יוסד על ידי נפוליון בונפרטה ב-1808 להוקרת מדענים ואקדמאים חלוצים בתחומי המדע והחברה. אות זה נחשב לאחד מאותות ההוקרה האזרחיים העתיקים בעולם.[1] בנוסף, בשנת 2010 זכה במענק ERC ובמענק מהאיחוד האירופי לטובת תאגיד בראשו עמד, שכולל מדענים משמונה אוניברסיטאות וחברות אירופיות, ומפתח דור חדש של חיישנים ננומטריים למיון, אבחון ומעקב אחר מחלת סרטן הריאות, ובמטרה לסייע ביצירת טיפולים אישיים למחלה.[2]

בנוסף להישגיו המחקריים, פרופ' חאיק זכה במספר רב של אותות כבוד בהוראה, כולל מרצה מצטיין מתמיד (4% הגבוהים ביותר). פרופ' חאיק הוא חתן "פרס ינאי לחינוך האקדמי" לשנת 2010–2011, הניתן כאות הוקרה לתרומה משמעותית וייחודית להוראה ולחינוך האקדמי. פרופ' חאיק משמש כעורך שותף לכתבי העת "Frontiers in Pharmacotherapy of Neoplastic Diseases”, חבר בכיר בוועדה המייעצת של כתב העת "Journal of Nanoscience Letters", וחבר בכיר בוועדות המדעיות של מספר חברות לאומיות ובינלאומיות. בנוסף, פרופ' חאיק משמש כמדען הראשי של חברת ננוז בע"מ, חברה לפיתוח ננוטכנולוגיות מתקדמות לאבחון סרטן באמצעות בדיקות נשימה.

הפיתוח החדשני של פרופ' חאיק, העומד במרכז עבודתו הוא “אף אלקטרוני ננומטרי”, NA-NOSE, שייעודו אבחון מספר סוגי מחלות בשלבים מוקדמים אצל חולים. ההנחה העומדת מאחורי הפיתוח היא כי לחולים יש תבניות חומרים נדיפים ייחודית באוויר הנשימה שלהם, בעזרתם ניתן לאבחן את המחלה. אבחון מוקדם של המחלה יאפשר טיפול טוב יותר, וסיכויי הצלחה גבוהים יותר.

הרעיון של פרופ' חאיק לפיתוח האף האלקטרוני מתמקד בבדיקה ואפיון כמויות זעירות של חומרים באוויר הנשימה על ידי חיישנים ננו-טכנולוגיים זעירים. הרעיון הוא מהפכני, והצלחתו תאפשר אבחון מחלות רבות, כגון מחלת הסרטן, זאת באמצעות נשיפה לתוך פיה, בדומה לבדיקת שכרות על באמצעות מכשיר הינשוף. תהליך הבדיקה כולל נשיפה של הנבדק לתוך שקית מיוחדת הנבדקת באמצעות ה"אף האלקטרוני" בו נמצאים חיישנים זעירים. המולקולות שבהבל פיו של הנבדק ייקשרו לחיישנים אלו ויעבירו אות חשמלי לשבב מחשב.[3]

בשנת 2015 זכה בפרס הומבולדט מטעם קרן אלכסנדר פון הומבולדט הגרמנית, על תרומתו לאבחון מחלות באמצעות סמנים חדשניים.[4]

בשנת 2019 חאייק נבחר לדיקנות לימודי הסמכה בטכניון.

בשנת 2021 פורסם מחקרו יחד עם ד"ר נינג טאנג על פיתוח פלסטר מנטר ומאחה.[5]

לדברי חוסאם חאיק, הוא חותר לפתח פתרונות זולים ונגישים, כולל לאנשים באזורים חסרי תשתיות כמו משכנות עוני בהודו.

חאיק מודה למוריו ולמורותיו ולמערכת החינוכית שעשתה אותו למה שהוא היום. הוא מקדיש הרבה זמן להוראה, בתקווה לחולל שינוי במוח ובלב של הסטודנטים. בין היתר, השתתף יחד עם מדעניות ומדענים נוספים מהחברה הערבית בהקמת אתר אלמראם כדי להנגיש את המדע לציבור הרחב, מגן הילדים ועד לאוניברסיטאות.

כמדען שעוסק במחקרים ישומיים, הוא מאמין שעבודותיו יכולות להשפיע על החברה ולכן הוא מרגיש שמוטלת על כתפיו אחריות להפנות את תשומת הלב לנושאים ציבוריים הכרוכים בכך. לכן הקים פורומים ציבוריים והוא מעורב בעמותות ללא מטרות רווח בהן הוא משתף את נקודת המבט שלו בנושאים בהם יש לו מומחיות יחודית [6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חוסאם חאיק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרופ' חוסאם חאיק, מדען ומרצה בטכניון, באתר a-list.org.il
  2. ^ קרן צוריאל הררי, דוקטור וואו, באתר כלכליסט, 11 בינואר 2019
  3. ^ האף האלקטרוני של חוסאם חאיק, באתר הידען, 8 במרץ 2009
  4. ^ הטכניון, ‏פרופ' חוסאם חאיק מהטכניון קיבל בסוף השבוע את פרס הומבולדט למחקר בגרמניה, באתר "הידען", 21 במרץ 2016
  5. ^ הטכניון, ‏ניתוח ללא תפרים או דבק ביולוגי, באתר "הידען", 30 בנובמבר 2021
  6. ^ פרופ' חוסאם חאיק | רפואת העתיד: איך דימוי חושים יכול להציל את חיינו, סרטון בערוץ "Campus IL - IL קמפוס", באתר יוטיוב (אורך: 55:57), 30 בנובמבר 2020