מחלת X

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבט מיקרוסקופי על נגיף SARS-CoV-2, שמעריכים כי הוא מחולל מחלת X הראשונה

מחלת X היא שם שטבע ארגון הבריאות העולמי בפברואר 2018 לייצוג פתוגן לא מוכר שעלול לגרום למגפה עתידית[1][2]. בתגובה לכך אמר מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות אנתוני פאוצ'י כי הרעיון של מחלת X יגרום לארגון הבריאות העולמי למקד את מאמץ המחקר במשפחות שלמות של נגיפים במקום בנגיפים בודדים, ועל ידי כך לשפר את יכולת התגובה להתפתחות בלתי צפויה[3].

בשנת 2020 עלו טענות כי נגיף SARS-CoV-2 הגורם למחלת קורונה, עומד בדרישות כדי להיות מחלת X הראשונה[4].

הרעיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2015 התבקש ארגון הבריאות העולמי על ידי כמה חברות לנסח "תוכנית מחקר ופיתוח לפעולה למניעת מגפות" כדי לקצר את זמן התגובה בין התפרצות המגפה ליצירת החיסון או התרופה, על מנת למנוע מהמצב להפוך למצב חירום[5]. עיקר המאמץ הופנה למחלות מסוג מחלה זיהומית מפציעה אשר היכולת למנוע אותה מצומצמת[6]. על מנת לנסח את התכנית הזו, הורכבה קבוצה של מומחים מכל רחבי העולם שהתבקשו לנסח רשימה של עד עשר מחלות שצריך לתת להן עדיפות[5].

מאז 2015 הרשימה מעודכנת על בסיס קבוע, וכוללת באופן קבוע שמות מחלות ידועות כמו אבולה, קדחת הזיקה וסארס. כמו כן נכללו ברשימה גם שמות כמו קדחת לסה, נגיף מרבורג, קדחת השבר הסורי-אפריקני וזיהום נגיף ניפה[6].

בהודעה שהוציא הארגון ב-2018 נאמר כי "מחלת X מייצגת את הידיעה שהתפרצות בינלאומית נרחבת עלולה להיגרם מפתוגן שאינו ידוע כרגע שגורם למחלה בקרב בני אדם[7]."

מועמדים להגדרה כמחלת X[עריכת קוד מקור | עריכה]

זואונוסיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – זואונוסיס

בהודעה שהוציא ארגון הבריאות העולמי ב-2018 נאמר גם כי מחלת X עלולה להגיע ממקורות רבים הגורמים לדימום ואנטרו-וירוסים שאינם פוליו. עם זאת, הועלתה השערה כי המחלה עשויה להגיע מהעברה זואונוטית, ועל כך אמר ג'ון ארנה רטינגן מהארגון כי "זהו תהליך טבעי וחיוני שנכיר אותו ונתכונן אליו. זה כנראה הסיכון הגבוה ביותר[6].

H7N9[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 הופיע זן חדש של שפעת העופות שקיבל את השם H7N9, הגורם לתמותה של 38%, שמועמד להיות מחלת[8][9]X.

קורונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם התפרצות נגיף קורונה בסוף 2019 ותחילת 2020 העלו מספר מומחים את הטענה כי מדובר במחלת X המדוברת[10][11]. בתחילת פברואר 2020 טענה הווירולוגית הסינית שי זנג-לי ממכון ווהאן לווירולוגיה כי הקורונה היא מחלת X הראשונה. מאוחר יותר באותו חודש, כתבה מריון קופמאנס, ראש המחלקה למדעי הווירוסים באוניברסיטת ארסמוס ההולנדית בכתב העת המדעי Cell כי "בין אם זה ייכלל או לא, ההתפרצות הופכת במהירות לאתגר המגפה הראשון שמתאים לקטגוריית מחלת[12][13]X."

וירוסים סינתטיים/ נשק ביולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת ההשערות שהועלו היא כי מחלת X עלולה להיגרם מנשק ביולוגי[14]. בשנת 2018 נשאל רטינגן על נשק ביולוגי והסיכוי שיגרום למגפה בעקבות תאונה או פיגוע טרור, ובתגובה ענה כי לא סביר שמחלת X תתפרץ בשל נשק ביולוגי אך עם זאת הוסיף כי "ביולוגיה סינתטית מאפשרת ליצור וירוסים חדשים וקטלניים. במקרה כזה יש לך מחלה במקום בו אין יכולת התנגדות בקרב האוכלוסייה ובמצב כזה המחלה עלולה להתפשט מהר[15]."

מחלה בקטריאלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפשרות נוספת להתפרצות מחלת X מגיעה מצד וירוסים עמידים לאנטיביוטיקה, וציינו את חיידק הזיבה כדוגמה לעמידות בפני אנטיביוטיקה.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 עלתה במוזיאון לונדון תערוכה בשם "מחלת X: האפידמיה הבאה של לונדון?" לציון 100 שנים להתפרצות השפעת הספרדית[16].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ List of Blueprint priority diseases, ארגון הבריאות העולמי
  2. ^ What is Disease X?, האקונומיסט, 23 במרץ 2018
  3. ^ World Health Organization gets ready for 'Disease X', CNN, סוזאן סקוטי, 12 במרץ 2018
  4. ^ שירות כלכליסט, האם הקורונה היא “וירוס X" המסתורי ?, באתר כלכליסט, 23 בפברואר 2020
  5. ^ 1 2 2018 Annual review of diseases prioritized under the Research and, ארגון הבריאות העולמי, 7 בפברואר 2018
  6. ^ 1 2 3 אתר למנויים בלבד Paul Nuki; Alanna Shaikh, ‏'Disease X': Scientists put on alert for deadly new pathogen, The Telegraph, 10 March 2018
  7. ^ One hundred years on from the Spanish Flu, we are facing another major pandemic, האינדיפנדנט, אנדרס ויטם סמית, 11 במרץ 2018
  8. ^ אתר למנויים בלבד Anne Gulland, ‏Disease X: could new strain of bird flu spark a global pandemic?, The Telegraph, 15 June 2018
  9. ^ WHAT IS DISEASE X? DEADLY BIRD FLU VIRUS COULD BE NEXT PANDEMIC, ניוזוויק, אנדרו סקוטי, 15 ביוני 2018
  10. ^ אתר למנויים בלבד Anne Gulland, ‏Have Chinese researchers uncovered the new disease X?, The Telegraph, 9 January 2020
  11. ^ Coronavirus: the huge unknowns, הגרדיאן, רובין מקי, 16 בפברואר 2020
  12. ^ Coronavirus outbreak could be feared 'Disease X', says World Health Organisation adviser, סקיי ניוז, דייוויד מרקר, 25 בפברואר 2020
  13. ^ What is Disease X?, פוקס ניוז, דייוויד ארו, 27 בפברואר 2020
  14. ^ WHO hedges its bets: the next global pandemic could be disease X, the bmj
  15. ^ [הטלגרף
  16. ^ Queen Victoria's mourning dress among items in Disease X exhibition, הגרדיאן, אסתר אדלי, 7 בנובמבר 2018

17. יש כאלו שאומרים שהמחלה תפרוץ שוב בשנת 2024 , דר שי בצאל חרטא ודר קולולו טוענים "תתכוננו למגפה שעדיין לא קרתה אבל ארגון הבריאות העולמי כבר הזהיר על מגיפה בקרוב שעלולה להתרחש"

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.