יוניו ולריו בורגזה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
יצירת דף עם התוכן "{{בעבודה}} ֹהנסיך '''יוּניוֹ וָלֶרִיוֹ סְקִיפִיוֹנֶה בּוֹרְגֶזֶה''' (באיטלקית: '''Junio Valer..."
 
תקלדה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
ֹה[[נסיך]] '''יוּניוֹ וָלֶרִיוֹ סְקִיפִיוֹנֶה בּוֹרְגֶזֶה''' (ב[[איטלקית]]: '''Junio Valerio Scipione Borghese'''; {{כ}} [[6 ביוני]] [[1906]] - [[16 באוגוסט]] [[1974]]), מכונה "הנסיך השחור", היה [[קצין ים]] [[איטלקים|איטלקי]], חבר [[המפלגה הפשיסטית]], מייסד [[קומנדו ימי|הקומנדו הימי]] הראשון ופעיל פוליטי. נחשב לאבי הקומנדו הימי, השייטת העשירית בפיקודו ("אנשי הצפרדע") אומנה לפעילות חשאית מתחת לים, בצוללות זעירות וב[[טקטיקה]] של תקיפה וחבלה שהפכה להיות התקן לפיו הוקמו יחידות קומנדו ימי ברחבי העולם[<ref>[http://www.usni.org/store/books/history/sea-devils-0 מהקדמת התרגום האנגלי לספר SEA DEVILS: Italian Navy Commandos in World War II]</ref>.
ֹה[[נסיך]] '''יוּניוֹ וָלֶרִיוֹ שִיפִיוֹנֶה בּוֹרְגֶזֶה''' (ב[[איטלקית]]: '''Junio Valerio Scipione Borghese'''; {{כ}} [[6 ביוני]] [[1906]] - [[16 באוגוסט]] [[1974]]), מכונה "הנסיך השחור", היה [[קצין ים]] [[איטלקים|איטלקי]], חבר [[המפלגה הפשיסטית]], מייסד [[קומנדו ימי|הקומנדו הימי]] הראשון ופעיל פוליטי. נחשב לאבי הקומנדו הימי, השייטת העשירית בפיקודו ("אנשי הצפרדע") אומנה לפעילות חשאית מתחת לים, בצוללות זעירות וב[[טקטיקה]] של תקיפה וחבלה שהפכה להיות התקן לפיו הוקמו יחידות קומנדו ימי ברחבי העולם[<ref>[http://www.usni.org/store/books/history/sea-devils-0 מהקדמת התרגום האנגלי לספר SEA DEVILS: Italian Navy Commandos in World War II]</ref>.


== תולדות חייו ==
== תולדות חייו ==

גרסה מ־17:22, 15 באוקטובר 2012

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.

ֹהנסיך יוּניוֹ וָלֶרִיוֹ שִיפִיוֹנֶה בּוֹרְגֶזֶהאיטלקית: Junio Valerio Scipione Borghese; ‏ 6 ביוני 1906 - 16 באוגוסט 1974), מכונה "הנסיך השחור", היה קצין ים איטלקי, חבר המפלגה הפשיסטית, מייסד הקומנדו הימי הראשון ופעיל פוליטי. נחשב לאבי הקומנדו הימי, השייטת העשירית בפיקודו ("אנשי הצפרדע") אומנה לפעילות חשאית מתחת לים, בצוללות זעירות ובטקטיקה של תקיפה וחבלה שהפכה להיות התקן לפיו הוקמו יחידות קומנדו ימי ברחבי העולם[[1].

תולדות חייו

ראשית ימיו

נולד בארטנה שבנפת רומא למשפחת האצולה, משפחת בורגזה. את חינוכו קיבל בלונדון ובאקדמיה האיטלקית המלכותית לקציני ים בליבורנו, אותה סיים ב-1929.

ב-1933 מונה למפקד צוללת והשתתף במלחמה האיטלקית-אתיופית השנייה ובמלחמת האזרחים בספרד, בה השתתפה איטליה לצד כוחותיו של פרנקו.

במלחמת העולם השנייה

ב-1940 מונה למפקד הצוללת שירה, שנשאה את הנשק האיטלקי הסודי, "חזירים" (טורפדו מאויש). הצוללת הייתה חלק משייטת כלי התקיפה הראשונה ( 1ª Flottiglia Mezzi d'Assalto). ייעוד השייטת היה יחידת עילית לחבלה בכלי שיט ומתקני חוף ונמל. באוקטובר 1940 פיקד בורגזה על התקיפה המבצעית הראשונה של טורפדו מאויישים שיצאו מ"שירה" ותקפו את גיברלטר. עבור פעולה זו זכה במדליית זהב להצטיינות צבאית (Medaglia d'oro al Valore Militare; צל"ש).

באוקטובר 1941 קודם לדרגת מפקד שייטת (Capitano di Fregata). ב-18 בדצמבר הוביל את "שירה" לתקיפה נועזת על נמל אלכסנדריה בה נפגעו שתי אוניות מערכה של הצי הבריטי, HMS Valiant ו-HMS Queen Elizabeth. במהלך הקרבות פיתח בורגזה שיטות אימון וטקטיקות חדירה ליעדים ופגיעה בהם ואמצעי לחימה ייחודיים לפעילות תת-מימית. במאי 1943 שונה שמה של שייטת התקיפה הזעירה ל"שייטת כלי התקיפה העשירית" ((Decima Flottiglia MAS (Decima Flottiglia Mezzi d'Assalto, גם La Decima או Xª MAS).

ב-8 בספטמבר 1943 הוכרזה שביתת נשק והשייטת פורקה. חלק מהלוחמים עברו להלחם לצד בנות הברית והעבירו לידי הצי הבריטי ידע ושיטות הפעלה. בורגזה עצמו העדיף להשאר חלק מהרפובליקה הסוציאלית האיטלקית ולהלחם לצד הוורמאכט. ב-12 בספטמבר החייה בורגזה את השייטת העשירית תחת פיקודו במסגרת הקריגסמרינה, צי גרמניה הנאצית ובשתתפות רבים מלוחמי היחידה שבאו עמו. מפקדת השייטת שכנה בלה ספציה והיא מנתה עם סיומה של המלחמה 18,000 לוחמים.

באפריל 1945 גוייסה השייטת להגנה בחזית צפון איטליה כנגד צבאו של טיטו, שפעל בחסות בעלות הברית. בפעולה זו נפגעו 80% מלוחמי השייטת. קצין המודיעין האמריקאי ג'יימס אנגלטון זיהה את בורגזה והבריח אותו, לבוש כקצין אמריקאי למטה המודיעין הצבאי האמריקאי ברומא, שם נחקר. הוא נשפט בבית משפט איטלקי בגין שיתוף פעולה עם הנאצים, אך לא בגין פשעי מלחמה, ונידון ל-12 שנה בכלא, מהן נוקו לו שלוש שנים כהוקרה על כך שהגן על גבולה הצפון-מזרחי של המולדת נגד צבא טיטו. בשנת 1949 שוחרר מן הכלא לאחר ארבע שנים בהוראת בית המשפט העליון האיטלקי.

לאחר מלחמה

בורגזה, שהיה בעל הילה של גיבור צבאי, חבר לקבוצות פרו-פשיסטיות נאו-נאציות ואנטי-קומוניסטיות שביקשו לחזק את מעמד האצולה וקיבל את הכינוי "הנסיך השחור". הוא היה חבר המפלגה הסוציאלית האיטלקית (Movimento Sociale Italiano; MSI), מפלגת ימין ברוחו של בניטו מוסוליני ולאחר שזו הייתה מתונה מדי עבורו חבר לחזית הלאומית.