רודי ויסנשטין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Addbot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q2172163
שורה 33: שורה 33:
[[קטגוריה:צלמים ישראלים]]
[[קטגוריה:צלמים ישראלים]]
[[קטגוריה:אנשי העלייה החמישית]]
[[קטגוריה:אנשי העלייה החמישית]]

[[de:Rudi Weissenstein]]

גרסה מ־08:06, 27 בפברואר 2013

אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

רוּדי וַיסנשטין (Rudi Weissenstein;‏ 17 בפברואר 191020 באוקטובר 1992) היה צלם ישראלי. ידוע בעיקר בזכות התיעוד הנרחב שלו לחיי היומיום של העולים לארץ ישראל בשנות ה-1930. צילם את התצלומים היחידים של מעמד הכרזת העצמאות של מדינת ישראל ב-1948, והנציח באמצעות כרבע מיליון תשלילים את שנות הקמת המדינה, תמונות שהיו לאבני דרך בחברה הישראלית.

טקס הכרזת העצמאות, מתצלומיו הנודעים של ויסנשטין
קולנוע מוגרבי בצילום של רודי ויסנשטין

קורות חייו

רוּדי (שמעון רודולף) ויסנשטין נולד באיגלאו (Iglau), בחבל מורביה שבצ'כיה (אז בתחומי אוסטריה) בשנת 1910. בשנים 1929–1931 למד בבית-הספר הגבוה למקצועות הגרפיקה והצילום בווינה. בשנים 1933–1934 שירת בצבא הצ'כי. בשנת 1936 עלה לארץ ישראל. בשנת 1940 נשא לאישה את מרים ארנשטיין, שאותה פגש בארץ ישראל זמן קצר לאחר עלייתו ארצה. לזוג נולדו שלושה ילדים.

ויסנשטין נפטר בשנת 1992.

פעלו

זמן קצר לאחר עלייתו ארצה הפך ויסנשטין לאחד הצלמים המובילים בארץ, מממשיכי דרכו של אברהם סוסקין יחד עם אפרים ארדה . בשנת 1940 הקים בכיכר מוגרבי בתל אביב, ביחד עם שלושה שותפים, את חנות הצילום הנודעת "המצלמה", שלימים שונתה שמה ל"צלמניה פרי-אור". במהלך השנים פרשו השותפים, והחנות נותרה בבעלות הזוג ויסנשטין. ב"צלמניה" הצטלמו רבים מראשי היישוב וראשי המדינה. בנוסף, הרבה לצלם את נופי ארץ ישראל.

צילם את קונצרט הפתיחה של "התזמורת הסימפונית הארץ ישראלית" (לימים התזמורת הפילהרמונית הישראלית), בניצוחו של ארתורו טוסקניני, ותצלומיו פורסמו ברחבי תבל. בעקבות זאת הפך לצלם הקבוע של התזמורת. כמו כן מונה לצלם הרשמי של האו"ם בארץ ישראל.

צילם את טקס הכרזת העצמאות. לשאלה מדוע לא צילם את הקהל שר את "התקוה" ענה "באותו רגע לא הייתי צלם, עמדתי דום ושרתי ובכיתי עם כולם ביום המרגש של חיי". בעת עיצוב השטר של עשר לירות ישראליות נבחר פורטרט עצמי של ויסנשטין כמודל לגרפיקאי שעיצב את השטר.

הנצחה

בשנת 2002 יצא לאור ספר תצלומיו "צלמניה - רטרוספקטיבה" בהוצאת "עם עובד".

בשנת 2007 יצא לאור הספר "רודי ויסנשטין - צילום עברי", בעריכתו של אורי דביר, ובו מבחר עשיר מתצלומיו של ויסנשטין: תצלומי נוף, תצלומי אישים, ותצלומיה אנשיה של ישראל.

בשנת 2011 יצא הסרט התיעודי הצלמניה בבימויה של תמר טל, המתעד את מסעם המשותף של אשתו של רודי, מרים בת ה-96, ונכדה בן, המנסים להציל את חנות הצילום מהריסה.

קישורים חיצוניים