פצוע דכא וכרות שופכה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד
שורה 11: שורה 11:


==אמנון ותמר==
==אמנון ותמר==
מוכר הסיפור התנ"כי{{הערה|{{תנ"ך|שמואל ב|יג}}}} על [[אמנון (דמות מקראית)|אמנון]] ו[[תמר(בת דוד)|תמר]] בני [[דוד המלך]]. אמנון [[בכור|בכורו]] של דוד, [[אהבה|אהב]] את תמר אחותו וחשק בה. בעצת רעהו [[יונדב בן שמעה]], העמיד פני חולה וביקש מאביו לשלוח לו את תמר, שתכין לו לביבות ותטפל בו. תמר עשתה כבקשת דוד ובעת שהגישה לפניו את הלביבות ביקש אמנון להשאירם לבד, הביא אותה אל חדרו, ו[[אנס]] אותה למרות מחאתה.
מוכר הסיפור על [[אמנון]] ו[[תמר]] בני [[דוד המלך]]. אמנון התחזה לחולה


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־12:46, 5 במרץ 2015

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של פצוע דכא וכרות שופכה.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של פצוע דכא וכרות שופכה.

פצוע דכא או פצוע דכה וכרות שפכה הם אנשים שנפצע איבר המין שלהם בצורה כלשהי. פציעה כזו הופכת את הנפצע לסריס, ולאדם כזה אסור לשאת אישה יהודיה כשרה משום שאינו יכול להוליד ולקיים את מצוות פרייה ורבייה. מקור האיסור מופיע בספר דברים: ”לֹא יָבֹא פְצוּעַ דַּכָּה וּכְרוּת שָׁפְכָה בִּקְהַל ה'.” (ספר דברים, פרק כ"ג, פסוק ב').

ההבדל בין פצוע דכא לכרות שפכה

המשנה במסכת יבמות אומרת:

איזהו פצוע דכא? כל שנפצעו הביצים שלו, ואפילו אחת מהן. וכרות שפכה? כל שנכרת הגיד. ואם נשתיר מהעטרה אפילו כחוט השערה, כשר.

כלומר: אם נשאר חתיכה קטנה בעובי של שערה של עטרה בהיקפו של כל האיבר - אינו נחשב כרות שפכה, אך אם גם זה לא נשאר - הוא כרות שפכה.

השולחן ערוך[1] מוסיף עליהם עוד חלק באיבר שגורם בפציעתו לפסילת האדם, "השבילים שבהם נתבשל שכבת הזרע, והם הנקראים חוטי ביצים" דהיינו צינורות הזרע. גם פגיעה בחלק זה גורמת לאדם שלא יוכל להוליד, ולכן פוסלת אותו מלהנשא.

אמנון ותמר

מוכר הסיפור התנ"כי[2] על אמנון ותמר בני דוד המלך. אמנון בכורו של דוד, אהב את תמר אחותו וחשק בה. בעצת רעהו יונדב בן שמעה, העמיד פני חולה וביקש מאביו לשלוח לו את תמר, שתכין לו לביבות ותטפל בו. תמר עשתה כבקשת דוד ובעת שהגישה לפניו את הלביבות ביקש אמנון להשאירם לבד, הביא אותה אל חדרו, ואנס אותה למרות מחאתה.

ראו גם

הערות שוליים