הטלת כידון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TuvicBot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: scn:Tiru dû giavillottu
שורה 64: שורה 64:
[[pt:Lançamento do dardo]]
[[pt:Lançamento do dardo]]
[[ru:Метание копья]]
[[ru:Метание копья]]
[[scn:Lanzata dû giavillottu]]
[[scn:Tiru dû giavillottu]]
[[simple:Javelin throw]]
[[simple:Javelin throw]]
[[sv:Spjutkastning]]
[[sv:Spjutkastning]]

גרסה מ־00:46, 31 באוגוסט 2008

אליוט טייסן ההולנדי מטיל כידון

הטלת כידון היא ענף מקצועי באתלטיקה, שבו הספורטאי מטיל כידון, אובייקט דק וארוך העשוי ממתכת, פיברגלס, ולעתים גם מסיבי פחם. הענף מהווה חלק מתחרות הקרב רב המשלבת מספר ענפים ממקצועות הריצה, זריקה וקפיצה.

חוקים

המשתתפים בתחרות נעמדים בקצהו של מסלול ריצה קצר בן כמה עשרות מטרים עם כידון באחת הידיים, לפי בחירתם. לאחר ריצה קלה שנועדה כדי לתת תנועה למטיל הכידון, הוא משחרר את הכידון מידו ומשליך אותו בכוח לכיוון המדשאה הפתוחה הנועדה לכך. כיום רכב מיוחד שנועד למטרה זו מודד את המרחק שעבר מנקודת הזריקה לנקודת הפגיעה של הכידון בקרקע.

היסטוריה

הפעם הראשונה המתועדת שבה התקיימה הטלת כידון הייתה במשחקים האולמיפיים ביוון העתיקה בשנת 708 לפני הספירה. היא הוצגה בשני אופנים: זריקת כידון למטרה (בדומה לקליעה למטרה) והטלת כידון ממרחק לשטח פתוח. אורכו של הכידון המקורי היה כ־2 מטרים וחצי ומשקלו כ־500 גרם. הוא היה עשוי מעץ זית.

האגדה מספרת כי הגיבור המיתולוגי הרקולס היה מחלוצי מטילי הכידון ביוון העתיקה.


הסקנדינבים אימצו את ענף הספורט הזה בערך ב־1780 והפכו אותו לספורט לאומי. עד היום נחשבים הפינים כמטילי הכידון הטובים בעולם. מתוך 10 התוצאות הטובות ביותר במודל הסטנדרטי כיום (הוכרז ב־1986) מצויים 3 ספורטאים פינים.

ספורטאים מובילים

שיאי עולם

שיא העולם הנוכחי לגברים שייך לצ'כי יאן ז'לז'ני ועומד על 98.48 מטרים. הוא נקבע ב־1996 בגרמניה. התוצאה השנייה בטיבה היא רק 93.09 מטרים, ונקבעה על ידי אקי פרוויאינן מפינלנד.

שיא העולם הנוכחי לנשים שייך לאסליידיס מננדס מקובה ועומד על 71.70 מטרים. השיא הושג באצטדיון האולימפי של הלסינקי, פינלנד ב־2005.

שיאי ישראל

שיא ישראל לגברים (81.94 מטרים) נקבע בסרגוסה ב־2004 ושייך לואדים בביקין. שיא ישראל לנשים (43.67 מטרים) נקבע ב־2000 באצטדיון האתלטיקה של הדר יוסף ושייך לדורית נאור.

טריוויה

  • עם שחרורו מיד המתחרה, הכידון עשוי להגיע במעופו למהירות של למעלה מ־110 קמ"ש.
  • לעתים נדירות מתרחשת תאונה במהלך תחרות הטלת הכידון, והכידון פוגע באדם הנמצא באזור התחרות. ב-13 ביולי 2007, במהלך תחרות ה"גולדן ליג" ברומא, סטה הכידון אותו הטיל המטיל הפיני טרו פיטקאמאקי, ופגע בגבו של קופץ הרוחק הצרפתי סלים סדירי - אשר נפצע בתקרית ופונה לבית החולים.

ראו גם