אל דוראדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפסודת מואיסקה הוא פסל זהב פרה-קולומביאני המייצג את הטקסים שערכו העם הילידי מואיסקה באגם גואטביטה שעל בסיסם התפתח המיתוס של אל דוראדו. הפסל התגלה במערה בפאסקה שבקולומביה ב-1856 יחד עם חפצים מוזהבים רבים.

אל דוראדו (פירוש המילה בספרדית "המוזהב") הוא המונח בו השתמשה האימפריה הספרדית לתיאור עיר זהב אגדית, אשר הייתה אמורה להתקיים באמריקה הדרומית. במהלך המאה ה-16 התפשטה שמועה בקרב הקונקיסטאדורים הספרדים, שצ'יף השבט של העם הילידי מואיסקה (Muisca) נהג להתרחץ באגם, כאשר הוא מכוסה לחלוטין באבקת זהב. השמועה הובילה לכך שהושקו משלחות רבות לאיתור העיר אל דוראדו, לא רק על ידי הספרדים, אלא גם על ידי ההולנדים, הצרפתים והאנגלים. במהלך המאה ה-18 נערכו חיפושים נרחבים אחר אל דוראדו באזורים בהם שוכנות בימינו קולומביה, ונצואלה, ברזיל, סורינאם, וגיאנה. על אף השמועות הרבות על מיקומים אפשריים אל דוראדו לא נמצאה.

הטקס השבטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הסיפור המקורי, כיסה עצמו הצ'יף של המואיסקה באבקת זהב במהלך טקס דתי שנערך באגם גוואטביטה, אשר ממוקם בקרבת המקום בו נמצאת כיום העיר הקולומביאנית בוגוטה.

העיר האגדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח אל דוראדו יוחס בהמשך לעיר האגדית מאנואה בה היו אמור להימצא זהב ואבנים יקרות בשפע. העיר אל דוראדו היוותה מקור השראה לאירופאים רבים שהגיעו לאזור במשך קרוב למאתיים שנה.

האגדה הייתה בעלת וריאציות רבות וגרמה לכך שספרדים רבים הובילו משלחות חיפוש אחר האוצר, אך אף משלחת לא הצליחה למצוא את אל דוראדו.

מטפורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום נעשה שימוש במונח "אל דוראדו" כמטפורה למקום בו ניתן להתעשר במהירות.

אזכורים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר קנדיד מאת וולטר, גיבור הספר קנדיד מוסטפאליה ומשרתו ממוצא אמריקאי־ספרדי מעורב קקמבו מגיעים לאל דוראדו דרך נהר מסוכן, ומתקבלים בברכה ובאדיבות על־ידי המקומיים; הם מתפלאים מעושרה המופלג של הארץ בזהב ואבני חן, מטוב לבם של אנשי הארץ, מהתקדמות הממשל והמדעים, מפאר הממלכה ומהטבע הייחודי בה. לבסוף מחליטים לעזוב את הארץ עם כמה "כבשים אדומות" (כנראה למות) עמוסות בזהב ואבני חן שקיבלו במתנה, במטרה לשוב לאירופה כעשירים.[1] ארץ אל דוראדו מתוארת כאוטופית, מקום מבטחים משאר העולם המלא תהפוכות ונוכלים.[2]

מוזיקה

משחקי מחשב

במשחק "Uncharted: Drake's Fortune" יוצאים במסע חיפושים אחר האל דוראדו.

קולנוע

טלוויזיה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ וולטר, תרגום: דורי מנור, קנדיד, או: האופטימיות, פֶּן, 2006, עמ' 77–87
  2. ^ גיטה מיי, "אחרית דבר", בתוך: וולטר, תרגום: דורי מנור, קנדיד, או: האופטימיות, פֶּן, 2006, עמ' 163