מפרץ איסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפרץ איסה
伊勢湾
מידע כללי
על שם Ise Province עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ים הפיליפינים עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג מפרץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 1,738 קילומטר רבוע
מידע נוסף
נהר מזין קיסו, Anō River, Inabe River, Kaizō River, Sakanai River, Kumozu River, Mitaki river, Shōnai River, Ibi River, Nikkō River, נאגרה, Hori River, Suzuka River, Isuzu River, Miya River, Kushida River, Shin River, Seta River, בפסקה זו 7 רשומות נוספות שטרם תורגמו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 34°45′N 136°45′E / 34.75°N 136.75°E / 34.75; 136.75
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מִפְרַץ אִיסֶהיפנית: 伊勢湾) הוא מפרץ בחופו הדרומי של האי הונשו ביפן, השוכן בשפכם של שלושת נהרות קיסו, בין מחוז מיאה למחוז אאיצ'י. המפרץ נקרא על שם העיר איסה השוכנת לחופו.

עומקו הממוצע של המפרץ הוא 19.5 מ', כאשר העומק המקסימלי שלו הוא 30 מ'. רוחבו של פתח המפרץ הוא 9 ק"מ, והוא מחובר למפרץ מיקאווה הקטן ממנו באמצעות שתי תעלות: נקיאמה ומורוסאקי. המפרץ מתחבר לאוקיינוס השקט דרך תעלת אירקו, שעומקה נע בין 50 ל-100 מ'.

היסטוריה וסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביב מפרץ איסה התפתחה כלכלה של דיג, חוות פנינים, גידול אורז ותעשייה. נמל נגויה, הנמצא בחופו הצפוני של המפרץ, הוא נמל המסחר הגדול ביפן. על אי מלאכותי במפרץ הוקם ב-2005 נמל התעופה הבינלאומי צ'ובו סנטרייר.

לאחר מלחמת העולם השנייה תרם מפרץ איסה רבות לשיקומה המהיר של הכלכלה היפנית. אולם התרחבות מהירה זו הביאה עמה נזקים של זיהום, אשר השפיע על איכות המים, ויצירת מטמנות, שהפחיתו את מספר אדמות הגאות, אזורי גידול האצות ואזורים נוספים שהיו חיוניים לשמירת בית הגידול של הפלורה והפאונה המקומית. קירות ים שנבנו להגנה על האוכלוסייה האנושית, במיוחד לאחר הטייפון שפקד את אזור המפרץ בשנת 1959, ניתקו עוד ועוד אזורים מן הים הפתוח.

למפרץ איסה שלושה קווי העתק פעילים עם רעידות אדמה: העתק מפרץ איסה, העתק סוזוקה-אוקי והעתק שירוקו-נומה.

טייפון מפרץ איסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-26 בספטמבר 1959 פקד טייפון את אזור מפרץ איסה וגרם להרס רב. 5,041 איש נהרגו או הוכרזו נעדרים, 38,921 נפצעו וכ-150,000 בתים נהרסו חלקית או לחלוטין. הנזק שהביא טייפון זה נאמד במעל 500 מיליארד ין. זוהי סופת הטייפון ההרסנית ביותר שנרשמה ביפן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפרץ איסה בוויקישיתוף