פטריק סבג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פטריק סבג
לידה 9 בינואר 1971 (בן 53)
אַשְׁדּוֹד, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פַּטריק סֶבָּג (נולד ב-9 בינואר 1971) הוא זמר, מעבד ומפיק מוזיקלי ישראלי. התפרסם לראשונה כסולן להקת "כשניקו תתחיל לדבר", ואחרי פירוקה הוציא שני אלבומי סולו, לצד פעילות כמפיק מוזיקלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבג נולד באשדוד, ובילדותו למד לנגן בקלידים. לאחר שחרורו מהצבא ב-1992 עבר לגור בתל אביב, ויחד עם אייל קופמן הקים את להקת "כשניקו תתחיל לדבר". במסגרת פעילות הלהקה עבר סבג לנגינה בגיטרה, בעוד קופמן היה נגן הקלידים. ב-1995 החתימה חברת NMC את הלהקה, וב-1997 יצא אלבומה היחיד, שנשא את שמה. סבג כתב והלחין את רוב שירי האלבום (פרט ל"שיר אהבה" אותו כתב יהונתן גפן), היה הסולן בהם וכן השתתף בעיבודם יחד עם שאר חברי הלהקה ועם מפיק האלבום ליאור טבת. להיט האלבום היה "צל כבד", שכתב והלחין סבג. שירים נוספים שהצליחו היו: "שיר אהבה" ו"קודש לחול".

לאחר יציאת האלבום נסע סבג לטיול בהודו, ושם למד לנגן על כלי נגינה שונים. בהודו כתב סבג שירים ששאף לאגד לכדי אלבום סולו, ולאחר שמונה חודשי טיול שב לישראל על מנת להקליטם. לאחר שכבר הקליט את השירים, טענו אנשי חברת NMC שהאלבום לא מספיק מסחרי, והחליטו לגנזו. בשנת 2001 הפיק סבג לראשונה אלבום של אמן אחר, האלבום "בנשמה" של דוד ד'אור.

במקביל להפקת אלבומו של ד'אור, החל סבג בהקלטת אלבום סולו באולפן ההקלטות שבביתו, בהפקה עצמאית. בשנת 2001 יצאו שני סינגלים ראשונים מתוכו, "רק אם תרצי" ו"יום מן הימים", שאורכו עולה על 10 דקות. בספטמבר 2002 יצא האלבום המלא, "יום מן הימים". סבג כתב והלחין את רוב השירים באלבום, וכן הפיק ועיבד מוזיקלית.

בשנת 2005 הוציא סבג אלבום סולו שני, "Dub on the Moon", ובו 7 רצועות באנגלית. אחת מהן היא גרסה מחודשת לשירו של בוב דילן "Mozambique". האלבום יצא תחת השם Papa Project. התארחו בו מספר אמנים, ובהם הזמרת קרולינה. במהלך אותה שנה פטריק חזר להודו הפעם כדי להפיק מוזיקלית את הפרויקט LAYA Project. סרט דוקומנטרי מוזיקלי המפגיש את עבודתו של סבג עם אמנים מקומיים בשש מדינות ברחבי אסיה ( הודו, אינדונזיה, תאילנד, בורמה, האיים המלדיביים, סרי לנקה). הסרט הופץ על ידי נשיונל ג'יאוגרפיק וזכה להצלחה ברחבי העולם.

בשנת 2006 שב סבג לשתף פעולה עם דוד ד'אור, כשהפיק את אלבומו "כמו הרוח". במספר שירים באלבום השתתף גם בהלחנה.

באותה שנה, צילם הקליט והפיק מוזיקלית את הסרט "Voice Over The Bridge", סרט המתעד את המוזיקה הבורמזית דרך סיפורן של שתי זמרות בודהיסטיות.

בשנת 2007 הקים יחד עם יותם אגם את הצמד האלקטרוני Kartick & Gotam. הצמד הקליט נגנים שונים בדרום הודו בשילוב מוזיקה אלקטרונית. אלבומם הראשון והיחידי "Business ClassRefugees" יצא בלייבל EarthSync באותה שנה. בנוסף השתתף בעיבודי מספר שירים באלבומו של ארז לב ארי "שמחת הפרטים הקטנים" והפיק במשותף עם עמית עמרמי את אלבומו של עידן יניב "חכי לי".

שיתוף הפעולה בין סבג לדוד ד'אור המשיך בשנת 2008, עת הוציאו השניים אלבום משותף בשם "שירת רבים", המורכב משירי תפילה ופיוט בהפקתו של סבג. חלק מהשירים היו על פי לחן עממי, וחלקם לחן חדש משותף לסבג וד'אור. האלבום זכה להצלחה, והגיע למעמד אלבום זהב. באותה שנה הפיק את אלבום הקונספט "Nagore Session", שיתוף פעולה עם קהילה מוסלמית/סופית בדרום הודו.

בשנת 2009 הפיק את אלבומה של אתי אנקרי "בשירי רבי יהודה הלוי". האלבום זכה להצלחה רבה והגיע למעמד אלבום זהב. במקביל ליציאת האלבום פטריק הפיק מוזיקלית את סיבוב ההופעות של אתי אנקרי.

בשנת 2010 הפיק מוזיקלית את האלבום "No Stranger Here"[1] שיתוף פעולה בין הזמרת האמריקאית Ursula Rucker לבין הזמרת ההודית Shubha Mudgal. באותה שנה הקים את חברת המוזיקה "EarthMoments" המתמחה בשיווק דגימות נגינה לשימוש במוזיקה אלקטרונית או בפסקולים לסרטים. במסגרת החברה פיתח סבג את המוצר המצליח "ZenPad" שנעשה בשיתוף חברת Ableton Berlin.

באותה שנה השתתף בעיבודים במספר שירים באלבומו של ארז לב ארי "ארגמן". סבג גם כתב יחד עם לב ארי את מילות השיר "בסוף היום", שהיה אחד מלהיטיו הגדולים של האלבום, וכן את השיר "דבר איתי".

בנוסף יצא האלבום "שירת רבים 2", המהווה המשך לאלבום "שירת רבים". גם אלבום זה הורכב משירי תפילה ופיוט בביצועם של סבג ודוד ד'אור.

בשנת 2012 לקח חלק בהפקה ובישול אלבומו של שלמה ארצי "אושר אקספרס" שיצא באותה שנה. סבג היה שותף בהפקת האלבום, בישולו באולפן ושר כזמר רקע בתקליט. האלבום הגיע לשיא מכירות וזכה במעמד פלטינה משולשת.

באותה שנה הפיק גם את אלבומו של קובי אפללו "שמע". האלבום הניב להיטים רבים והגיע למעמד אלבום זהב.

בשנת 2013 הפיק פטריק את אלבום הבכורה של יובל דיין לאסוף. האלבום זכה גם הוא למעמד אלבום זהב.

ב-2013 הוציא יחד עם ארז לב ארי את אלבומם המשותף העץ הבודד. פרי יצירה משותפת שכתבו סבג ולב ארי תוך כדי שהות בבית השנטי במדבר.

באלבום השתתפו מיכה שיטרית וברי סחרוף הן בכתיבה והן בביצוע. האלבום הוגדר על ידי המבקרים כיצירת מופת ושיא שיתוף הפעולה ארוך השנים בן סבג ללב ארי.

בשנת 2014 הפיק את אלבומו של שלמה ארצי קצפת. האלבום הגיע למעמד של פלטינה כפולה. 

באותה שנה הפיק פטריק את אלבום הסולו השלישי של ארז לב ארי כתמים של תרבות, מתוכו יצאו הסינגלים המצליחים "נחום וציונה", "לא אחד מאלה" ו"חרותי". 

במקביל להיותו מפיק מוזיקלי פיתח קריירה של צלם ובמאי קליפים ביחד עם אמיר טל. פטריק צילם תמונות פרומו לזמר אמיר דדון, ארז לב ארי, רוסו ווינברג ועוד. 

ביחד עם אמיר טל ביים את הקליפ לשיר "נחום וציונה". 

בשנת 2015 הפיק פטריק את אלבום הסולו הראשון של הזמרת הוותיקה שלומית אהרון בשם תגיד לי. הוא גם ביים ביחד עם אמיר טל את הקליפ לשיר הנושא באלבום. 

בינואר 2017 יצא לאור האלבום חלק מהזמן שהפיק פטריק סבג לעידן עמדי. האלבום הניב הרבה להיטים. בלטו במיוחד השירים "חלק מהזמן" ו"עד שיעלה היום הבא". האלבום זכה להצלחה והגיע למעמד של אלבום זהב תוך זמן קצר. סבג גם צילם וביים את כל תמונות הפרומו והאלבום של עידן עמדי כולל הקליפים לשירים "חלק מהזמן" ו"עכשיו כולם רוקדים" יחד עם אמיר טל. 

עוד באותה שנה כתב סבג מוזיקה לסרט האנגלי "Hoka Hey", סרט תיעודי המספר את סיפורו של צלם המלחמה ג'יסון פי הוואי בבמויו של הרולד מונפילס. הסרט הוקרן בפסטיבל קאן בצרפת ויצא לאקרנים מסביב לעולם.

בשנת 2018 הפיק סבג את אלבומו של בניה ברבי "מישהו איתי כאן".

ב-2019 הפיק את השיר "מה את מרגישה" של עידן עמדי.

באותה שנה הקים ביחד עם יואב רוזנטל את חברת התוכן המוזיקלי "mouse orchestra", המשווקת תכנים מוזיקליים לעורכי וידאו ומוזיקאים.

בשנת 2020 הפיק את שירם של מיכה שטרית ושמעון בוסקילה "כמה אור".

בינואר 2021 השיק את פרויקט הסולו "תנועות וחלקים בזמן", בו הוא חזר לקדמת הבמה כיוצר, כותב ומלחין, ומארח אמנים שונים בסדרת סינגלים המושפעים מתרבויות שונות מרחבי העולם ויוצאים אחת לחודשיים.

באוגוסט 2022 הפיק והשתתף בעיבוד השיר "אוּחְתִּי" של שמעון בוסקילה.

בשנת 2023 סבג והתזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, בשיתוף פעולה עם בניה ברבי, הוציאו גרסת כיסוי לשיר שינויי מזג האוויר של שלמה ארצי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פטריק סבג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]