קדחת השוחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קדחת השוחות
Trench fever
תחום מחלות זיהומיות עריכת הנתון בוויקינתונים
גורם Bartonella quintana עריכת הנתון בוויקינתונים
תסמינים נפיחות, תת לחץ דם, טכיקרדיה, חום, שלשול, meningism signs, הקאה, פריחה, splenomegaly, hepatomegaly, ישנוניות, כאבי מפרקים, כאב ראש, לימפדנופתיה, כאבי שרירים, היפרסומניה, חולשת שרירים, bacillary angiomatosis עריכת הנתון בוויקינתונים
טיפול
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 230294 עריכת הנתון בוויקינתונים
DiseasesDB 29814
MeSH D014205
סיווגים
ICD-10 A79.0
ICD-11 1C11.1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קדחת השוחות היא מחלת חום הנגרמת על ידי החיידק Bartonella quintana ומועברת על ידי כיני גוף. המחלה הייתה נפוצה בצבאות הלוחמים במלחמת העולם הראשונה אשר לחמו מתוך שוחות במסגרת מלחמת חפירות שאפיינה את המלחמה, ומכאן שמה. היא תקפה חיילים כמעט בכל חזיתות הלחימה במלחמת העולם הראשונה, כאשר בין השנים 1915–1918 דווח כי בין חמישית לשליש מהחיילים הבריטים חלו בקדחת השוחות, לעומת חמישית מקרב החיילים הגרמנים והאוסטרים. המחלה גם נמצאת בשכיחות גבוהה יותר בקרב מחוסרי בית, וכן בקרב אנשים הצורכים סמים בזריקות.

פתולוגיה ודרך העברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החיידק Bartonella quintana מועבר על ידי זיהום של פצע פתוח בעור או על ידי עקיצת כינת גוף שבה התערבבה צואתה. החיידק נמצא דרך קבע בדופנות הקיבה של הכינה.

תסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחלה מאופיינת בחום עולה ויורד הנמשך חמישה ימים. משום כך המחלה נקראת גם "קדחת קווינטנית" (מלטינית, חמש). תקופת הדגירה היא יחסית ארוכה ונמשכת כשבועיים. הופעת התסמינים היא בדרך כלל פתאומית, עם חום גבוה, כאבי ראש, כאבים בהזזת גלגל העין וכאבים בשוק. לאחר החום הראשוני ישנה עלייה קצרה בחום. ההחלמה אורכת שבועות. מקרי מוות מן המחלה הם נדירים.

אבחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבחנה מתבצעת באמצעות מבחנים סרולוגיים, כמו מבחן וייל-פליקס. רוב המבחנים הסרולוגיים מדויקים יותר לאחר מספר ימים מתחילת הופעת התסמינים. רשימת האבחנה המבדלת כוללת: טיפוס הבהרות, ארלכיוזיס, עכברת, מחלת ליים ואדמת או חצבת.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטיביוטיקה מקבוצת טטרציקלין למשך שבוע עד עשרה ימים היא הטיפול הנפוץ. לאנשים שלהם מומלץ שלא ליטול אנטיביוטיקה זו, משתמשים בכלורמפניקול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מחלות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.