קלי סו דקוניק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלי סו דקוניק
Kelly Sue DeConnick
לידה 15 ביולי 1970 (בת 53)
אוהיו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת טקסס באוסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Bitch Planet, Pretty Deadly עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מאט פרקשן עריכת הנתון בוויקינתונים
kellysue.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלי סו דקוניקאנגלית: Kelly Sue Deconnick; נולדה ב-15 ביולי 1970) היא קומיקסאית אמריקאית, המוכרת בכתיבה עבור חברות מארוול קומיקס ו-DC ובעיקר בזכות עבודתה על סדרות הקומיקס "קפטן מארוול"[1] ו-"אקוומן"[2]. בנוסף לכתיבה, היא עסקה בעריכה ותרגום ספרי מאנגה לשפה האנגלית.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלי סו דקוניק נולדה באוהיו, ארצות הברית. במהלך ילדותה, התגוררה וגדלה במספר בסיסים צבאיים בזמן שירותו של אביה בחיל האוויר האמריקאי. היא נחשפה לתרבות הקומיקס דרך ספרי הקומיקס שאמה נהגה לקנות לה[3]. היא סיימה תואר בדרמה באוניברסיטת טקסס שבאוסטין בשנת 1993[4].

ב-29 בספטמבר 2002, דקוניק נישאה למאט פריצ'מן (המוכר בשם העט שלו, מאט פרקשן) והיא אם לשני ילדים.

דקוניק חשפה כי התמודדה בעבר עם התמכרות למשקאות אלכוהוליים[5], והיא מפרסמת עדכונים בנושא שנות הגמילה שלה (20 שנים נכון ל-2020) ומקורות לעזרה במדיה החברתית בתדירות שנתית מאז היום שבו נגמלה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שגילתה את אהבתה לקומיקס דרך אמה, דקוניק התחילה את הקריירה שלה בתחום הקומיקס כאשר חברה לוורן אליס, קומיקסאי נוסף, ביצירת קטלוג גליונות קומיקס ופיתוח האתר שלו, artbomb.net. מאוחר יותר בחייה, התחילה לעבוד יחד עם מתרגמים רבים ולתרגם ספרי מאנגה (קומיקס יפני) לשפה האנגלית עבור ההוצאות Viz ו-Tokyopop. ב-7 שנות עבודתה כמתרגמת, כתבה יותר מ-11,000 עמודי קומיקס[6]. בשנת 2004 עברה לכתיבה בתחום הקומיקס המערבי, ופרסמה את הקומיקס הראשון שלה - גיליון טקסט בן 5 עמודים בשם "Fight" אשר פורסם בסדרת "CSI: Crime Scene Investigations - Dominos".

את כתיבתה בשביל מארוול התחילה בשנת 2010 עם קומיקס בשם "סיף", ועבודותיה כללו כתיבה בשביל סדרות הקומיקס "קפטן אמריקה", "אוסבורן", גיליון שנתי של "ספיידרמן", "האלמנה השחורה" ועוד. בשנת 2011 החלה דקוניק לכתוב גליונות בסדרת "סופרגירל" של DC, ובדצמבר 2018 הצטרפה לצוות הכותבים של סדרת אקוומן, גיבור על נוסף מבית DC, כיוון שהרגישה כי אינו מוכר מספיק יחסית לשאר חבריו בסדרת הקומיקס של ליגת הצדק[7].

ב-2012, מארוול פרסמה את גיליון הקומיקס הראשון של "קפטן מארוול" אשר נכתב על ידי דקוניק. דקוניק שינתה את דמות הקפטן רבות מגרסתה המקורית, והיא נהפכה לדמות פמיניסטית ונאהבת בקרב קהל חדש של מעריצים[8]. למרות התמיכה, דקוניק זכתה גם בביקורות רבות על השינויים שביצעה וכתגובה, כתבה סדרת קומיקס סאטירית בשם "Bitch Planet" על עולם שבו נשים שאינן תואמות את הנורמה נשלחות לכלא בכוכב אחר, שיצאה לאור באימג' קומיקס.

פמיניזם בחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דקוניק היא פמיניסטית מוצהרת ומשתמשת בכתיבה שלה בספרי קומיקס ובמדיה החברתית כדי להעביר מסרים אידאולוגיים בתחום הפמיניזם. כמו כן, היא פועלת להעלאת המודעות לנשים קומיקסאיות, כפי שעשתה בשנת 2016 בעזרת תנועת #VisibleWomen בטוויטר, אשר נתנה לקומיקסאיות את ההזדמנות לפרסם את עבודתן. הפרויקט נוהל על ידי דקוניק ופרקשן דרך האתר "Milkfed Criminal Masterminds"[9]. בנוסף, הקימה את תנועת "Creators for Creators" כדי לספק ייעוץ והדרכה לקומיקסאיות נוספות ללא רווח כספי.

בשנת 2012, דקוניק הציעה את "מבחן המנורה הסקסית"[10] להערכת ייצוג דמות האישה ביצירה מסוימת כתוספת למבחן קודם בשם מבחן בקדל. דקוניק גרסה כי אם ניתן להחליף דמות נשית במנורה סקסית והעלילה לא תשתנה, ניתן לראות כי אין לדמות זו חשיבות בסיפור והיחס אליה זהה ליחס אל אובייקט. באותה השנה, דקוניק השתתפה בכנס הקומיקס "Dundrum" באירלנד, ונתקלה בכתבה באתר קומיקס אירי אשר התייחסה אליה כ"אשתו של מאט פרקשן" בלבד[11]. בעקבות כך, החלה מחאה אשר השתמשה בעיקר ב"ממים", אשר גרמה לאתר לשנות את צורת ההתייחסות אליה בכתבה.

קלי סו דקוניק אמרה כי היא משתמשת בשמה האמצעי, סו, בספריה כדי להראות ולהתגאות בכך שהקומיקס נכתב על ידי אישה; "I want a little girl who sees that to know that that's something she can do."[12]

פרסים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

2014
  • מועמדת לפרס אייזנר לכותב הטוב ביותר - סדרת "Pretty Deadly" הנוצרה עם האמנית אמה ריוס וכתיבתה ב"Captain Marvel"[13].
2016
  • זוכת פרס British Fantasy Awards על הרומן הגרפי הטוב ביותר - "Bitch Planet, Volume 1"[14]
2018
  • מועמדת לפרס הוגו לסיפור הגרפי הטוב ביותר - "Bitch Planet, Volume 2: President Bitch"[14]
  • מועמדת לפרס British Fantasy Awards על הרומן הגרפי הטוב ביותר - "Bitch Planet, Volume 2: President Bitch"[14]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלי סו דקוניק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]