ספיידרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספיידרמן
Spider-Man
ספיידרמן, כפי שהופיע על עטיפה אלטרנטיבית לחוברת Friendly Neighborhood Spider-Man Vol.2 #1 מינואר 2019, אמנות מאת סטנלי לאו.
ספיידרמן, כפי שהופיע על עטיפה אלטרנטיבית לחוברת Friendly Neighborhood Spider-Man Vol.2 #1 מינואר 2019, אמנות מאת סטנלי לאו.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה #15 Amazing Fantasy
(אוגוסט 1962)
יוצרים סטן לי וסטיב דיטקו
גילום הדמות טובי מגווייר ("ספיידרמן", "ספיידרמן 2", "ספיידרמן 3", "ספיידרמן: אין דרך הביתה")
אנדרו גארפילד ("ספיידרמן המופלא", "ספיידרמן המופלא 2, "ספיידרמן: אין דרך הביתה")
טום הולנד ("היקום הקולנועי של מארוול")
מידע
שם אמיתי פיטר בנג'מין פארקר
כינויים ספיידי, זוחל הקירות, ראש-קור, איש העכביש, הפלא המחופש, ספיידרמן השכונתי החביב, לטאת-העכביש, פיטר האלמר, סקרלט ספיידר, דאסק, ספיידרמן המדהים
סטטוס פעיל
מקום לידה ארצות הבריתארצות הברית קווינס, ניו יורק, ארצות הברית
מין זכר
מקצוע יו"ר תעשיות פארקר, לשעבר צלם עיתונות
מומחיות מדעים מדויקים (עם דגש על ביוכימיה והנדסה גנטית), הנדסה וצילום
כוחות חוזק, מהירות, זריזות, סיבולת וגמישות על-אנושיים, רפלקסים מוגברים, קפיצה על-אנושית לרוחק, יכולת היצמדות לכל משטח (ובכללם קירות ותקרות), יכולת החלמה וריפוי עצמי מואצת, תפיסה על-חושית ("חוש העכביש"), אינטלקט ברמה גאונית.
מצויד בנשק נישא על מפרקי כפות ידיו אשר יורה קורי עכביש עמידים וחזקים בעצמה.
כלי נשק "רובה קורים": נשק נישא על מפרקי כפות ידיו אשר יורה קורי עכביש עמידים וחזקים בעצמה.
חבר בקבוצה הדיילי-ביוגל
חבר לשעבר בקבוצה האוונג'רס, תעשיות פארקר, קרן העתיד, אקס-מן, האוונג'רס החדשים, הדפנדרס הסודיים, האוונג'רס הסודיים, ארבעת המפחידים, ארבעת המופלאים החדשים, העוצמתיים, פרונט ליין, ברוקלין-אוונג'רס, דיילי גלוב
אזרחות ארצות הבריתארצות הברית אמריקנית
מקום מגורים קווינס עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ריצ'רד ומרי פארקר (הורים, מתים)
תרזה פארקר (אחות)
בנג'מין פארקר (דוד, מת)
מיי פארקר, מתה (דודה)
ג'יי ג'ונה ג'יימסון האב (דוד חורג, מת)
ג'יי ג'ונה ג'יימסון (בן דוד חורג)
מרי ג'יין ווטסון (אשה לשעבר)
אויבים Norman Osborn, Calypso, העקרב, Big Wheel, הכתם, Jonas Harrow, Spencer Smythe, מיסטר נגטיב, Rocket Racer, Alistair Smythe, Puma, Jackal, Lasher, ראש פטיש, Mendel Stromm, Tinkerer, בומרנג, הברדס, Carrion, Slyde, Stunner, Montana, Man Mountain Marko, Jason Macendale, Swarm, Abner Jenkins, Roderick Kingsley, Janice Lincoln, Stegron, Farley Stillwell, Bloodshed, Hitman, Black Tarantula, האוכפים, White Rabbit, Vermin, Walrus, Phil Urich, Fancy Dan, Molten Man, Doppelganger, Burglar, ריינו, זיקית, Alyosha Kravinoff, הגובלין הירוק, קרייבן הצייד, הובגובלין, סאנדמן, Riot, Wraith, אדי ברוק, דוקטור אוקטופוס, Speed Demon, ונום, הלטאה, מיסטריו, טומבסטון (קומיקס), Silvermane, מורביוס, קינגפין, Frederick Foswell, שוקר, Grim Hunter, Prowlerg, אלקטרו, הנשר, Richard Fisk, Beetle, הידרו-מן, Demogoblin, Will o' the Wisp, קרנג', סקרים (קומיקס), Cletus Kasady, Ox, Ox, ששת המרושעים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספיידרמןאנגלית: Spider-Man, בתרגום חופשי לעברית: איש העכביש, נכתב גם ספיידר-מן) הוא דמות בדיונית של גיבור-על המופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת #15 Amazing Fantasy מאוגוסט 1962, ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר סטיב דיטקו.

ספיידרמן הוא האלטר אגו של פיטר פארקר, צלם במערכת העיתון "הדיילי ביוגל" אשר ננשך על ידי עכביש רדיואקטיבי (ובגרסאות מאוחרות יותר, גם מהונדס גנטית) והופך לגיבור-על. הוא משתמש בכישוריו כדי להגן על העיר, ולהילחם במגוון רחב של אויבים שרוצים לפגוע בספיידרמן או אפילו בפיטר פארקר עצמו. מאז הופעתו הראשונה, ספיידרמן הפך לאחד מגיבורי-העל המפורסמים בעולם והמצליח ביותר מבחינה מסחרית. כדמות הדגל וכמותג של חברת מארוול קומיקס, ספיידרמן הופיע בשלל מדיות נוספות, בהן סדרות אנימציה, סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע.

דמותו של ספיידרמן מדורגת במקום החמישי ברשימת 50 דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים לפי מגזין "אמפייר"[1] ובמקום השלישי ברשימת מאה גיבורי-העל הגדולים, לפי אתר IGN.[2] את דמותו של ספיידרמן בסרטי הלייב אקשן הקולנועיים גילמו שלושה שחקנים - בסרטים "ספיידרמן", "ספיידרמן 2" ו"ספיידרמן 3" מגלם אותו השחקן טובי מגווייר; בסרטים "ספיידרמן המופלא" ו"ספיידרמן המופלא 2" מגלם אותו השחקן אנדרו גארפילד; ובסרטי היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "ספיידרמן: השיבה הביתה", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק", "ספיידרמן: רחוק מהבית" ו"ספיידרמן: אין דרך הביתה" מגלם אותו השחקן טום הולנד.

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד ונטוורת', "העכביש", כפי שהופיע במגזיני הפאלפ של שנות ה-30.

תור הכסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הכסף של הקומיקס

ספיידרמן הוא יצירתו המוכרת ביותר של סטן לי, שעם הצלחתו של הקומיקס "ארבעת המופלאים" חיפש רעיון לגיבור-על חדש. לי ציין שהדרישה לגיבור הייתה בעקבות גל בקשות של צעירים לחוברות קומיקס. הוא ציין גם שההשראה הגדולה ביותר ליצירת הדמות הייתה זו של גיבור הספרות הזולה "העכביש", שאמנם היה לוחם צדק, אך לא היו לו כוחות-על. נוסף על כך, הרעיון בא לו בהשראת זבוב שטיפס על חלונו, ולי החליט לקרוא לדמותו ספיידרמן, כיוון שהאמין שהשם יישמע מאיים.

אחד הדברים החשובים בעיניו של לי היה לחדש בכל דמות/סיפור שהוא יוצר. בסיפורו של ספיידרמן החידוש הוא בעצם היותו בחור רגיל, עם קשיים יומיומיים בעבודה ובחברה. המוציא לאור של חוברות הקומיקס בזמנו, מרטין גודמן, דחה את הרעיון בטענה שאיש לא יתעניין בקריאת סיפור שכותרתו היא "איש העכביש", אך הסכים לנסות את הגיבור בהרצה האחרונה של גיליון Amazing Fantasy, החמש עשרה במספר, שיצא באוגוסט 1962. ואכן, ספיידרמן הופיע לראשונה בגיליון זה וגרם לנסיקה במכירות החוברת. בעקבות ההצלחה החליטה מארוול להשיק את עלילות ספיידרמן כחוברת נפרדת, "The Amazing Spider-Man #1".

עד מהרה, הדמות הפכה לאייקון תרבותי. סקר שנערך בשנת 1965 במגזין "אסקווייר" בין קמפוסים במכללות הראה שספיידרמן והענק הירוק נכללו בין גיבורי התרבות המשפיעים ביותר בתקופה זו, לצד בוב דילן וארנסטו צ'ה גווארה.[3] בעקבות עזיבתו של דיטקו בחוברת מספר 38, ג'ון רומיטה האב נטל את מושכות עבודת האיור למשך השנים הבאות. בשנת 1968, רומיטה אייר גם את הרומן הגרפי The Spectacular Spider-Man, שנועד לקהל קוראים בוגר יותר אך החזיק מעמד כשני גיליונות בלבד. ללא כל קשר, הרומן הגרפי היה לסדרת הספין אוף הראשונה בתולדות כותרי הקומיקס של ספיידרמן, נוסף לחוברות שנתיות שהחלו בפרסום בשנת 1964.

תור הארד והעידן המודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הארד של הקומיקס, העידן המודרני של הקומיקס

בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20, קשת סיפור בכותרי ספיידרמן הובילה לשינוי קוד הקומיקס, שעד אותה עת אסר על הצגתם של סיפורים העוסקים בשימוש בסמים. אולם בשנת 1970, מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית בתקופת כהונתו של ריצ'רד ניקסון ביקשה מסטן לי לפרסם מסר נגד השימוש בסמים באחד מכותרי החברה המצליחים. לי בחר את חוברות The Amazing Spider-Man #96-98 (מאי-יולי 1971) בסיפור "הגובלין הירוק נולד מחדש", שבו חברו של פארקר הארי אוסבורן נעשה תלותי בכדורי מרץ. כאשר ספיידרמן נלחם בגובלין הירוק (נורמן אוסבורן, אביו של הארי), ספיידרמן מביס את הגובלין הירוק בכך שהוא מגלה לו על בעיית הסמים של הארי. למרות המסר החברתי שבסיפור, הרשות לקוד הקומיקס סירבה לתת את אישורה לפרסום החוברת, אך הסיפור פורסם בכל זאת וזכה להצלחה מסחרית שהובילה לשינוי של קוד הקומיקס.

בשנת 1972, סדרה שנייה של חוברות החלה בכותרי ספיידרמן - Marvel Team-Up, שבה ספיידרמן צוות לגיבורי-על ולנבלי-על שונים. בשנת 1976, סדרת The Spectacular Spider-Man החלה לרוץ במקביל לסדרה הראשית. סדרה שלישית החלה בהרצה בשנת 1985, Web of Spider-Man והחליפה את Marvel Team-Up. בשנת 1990 החלה הרצה רביעית של סדרת חוברות בכתיבתו של טוד מקפרלן, שמכרה למעלה משלושה מיליון עותקים - סכום שיא לתקופה זו. במשך שנות ה-90 החלו בהרצה גם מספר סדרות ספין אוף של ספיידרמן, והכותר הראשי (The Amazing Spider-Man) סיים את הרצתו הראשונה בנובמבר 1998 עם חוברת מספר 441, והחל בכרך שני בינואר 1999, כאשר בדצמבר 2003 סדרת הכותרים חזרה למיספורה המקורי (חוברת מספר 500).

עד סוף 2007, ספיידרמן הופיע בחוברות "האוונג'רס החדשים", "משפחת ספיידרמן", וכן במיני-סדרות שונות בהמשכיות המרכזית של יקום מארוול, וגם בסדרת יקום מקביל בשם The Amazing Spider-Girl, וסדרת חוברות אולטימייט מארוול Ultimate Spider-Man. כאשר הסדרה הראשית הגיעה לחוברת מספר 545 (דצמבר 2007), חברת מארוול ביטלה את סדרות הספין-אוף ובמקום זאת פרסמה את הסדרה הראשית כשלוש פעמים בחודש, החל מחוברות מספר 546–549 (ינואר 2008) ועד לנובמבר 2010. או אז, דפי הקומיקס הורחבו מ-27 עמודים ל-30 ופורסמו פעמיים בחודש החל מחוברות מספר 648–649. בשנה שלאחר מכן, מארוול החלה בפרסומו של הכותר Avenging Spider-Man כסדרת בת בנוסף לסדרת הדגל הראשית.

נכון לדצמבר 2012 וכחלק מהאתחול המחודש של חברת מארוול, סדרת הדגל The Amazing Spider-Man הסתיימה בחוברת מספר 700, שבה תואר כיצד אויבו המושבע של ספיידרמן דוקטור אוקטופוס החליף בין גופותיהם והשאיר את פיטר פארקר למות בגופו הגוסס. החל מינואר 2013 החלה להתפרסם סדרת דגל חדשה בשם The Superior Spider-Man בכיכובו של דוקטור אוקטופוס כספיידרמן החדש. סדרה זו נחלה הצלחה מסחרית ונמשכה כ-31 חוברות בטרם הסתיימה באפריל 2014, והוחלט להחזיר לחיים את פיטר פארקר האמיתי בסדרת הדגל The Amazing Spider-Man, שהמשיכה בהרצה מחודשת.

ב-2018 הוחלט לפתוח בהרצה חדשה של סדרת 'The Amazing Spider-Man', והסדרה החלה מגיליון #1. היא עדיין מתרחשת באותו קו זמן עם אירועי הסדרה הקודמים.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריכת החוברת Amazing Fantasy #15 שבה הופיע ספיידרמן לראשונה, אמנות מאת סטיב דיטקו וג'ק קירבי

פיטר פארקר נולד לריצ'רד ומרי פארקר, סוכני CIA שגויסו לסוכנות S.H.I.E.L.D (סוכנות ביון בדיונית ביקום מארוול שמטפלת בעניינים על-טבעיים). משימתם האחרונה הייתה חדירה כסוכנים כפולים לארגון של אלברט מליק, שלקח על עצמו את זהות הגולגולת האדומה בהיעדרו של הנבל המקורי. מליק גילה את תוכניתם, ויזם תוכנית חירום שתוצאותיה הובילו למותם של הזוג פארקר.

לאחר מות הוריו, פיטר התינוק נשלח לבית דודיו, מיי ובן פארקר, שהתגוררו בשכונה ברובע קווינס בניו יורק. בעוד שפיטר היה אהוב על הזוג המזדקן, הוא לא זכה לפופולריות בקרב בני גילו וגדל עם הזמן להיות נער בודד וביישן. בהיותו נער מחונן וחכם באופן יוצא דופן, פיטר התעניין בלימודיו ובלימודי המדעים בפרט, יותר מבכל סוג של פעילות חברתית. בין תחביביו היו צילום וערכת הכימיה הביתית שלו. לעיתים קרובות הוא שימש מושא ללעג התלמידים המקובלים ממנו, ביניהם פלאש תומפסון, הספורטאי המצטיין של בית הספר, שלעתיד יהיה המעריץ הגדול ביותר של ספיידרמן וחבר טוב של פיטר.

באחד מן הימים, כאשר פיטר נכח בתערוכת מדע, הוא ננשך על ידי עכביש רדיואקטיבי. נשיכה זו העניקה לפיטר כוחות-על, מהירות, זריזות וזמישות, כמו גם תפישה על-חושית ואפשרות לזחול על קירות כעכביש. בנוסף לכוחות הפיזיים, פיטר בנה מגוון פטנטים המאפשרים לו לירות "קורי עכביש" דביקים מפרק כף ידו.

או אז, פיטר עיצב לעצמו תלבושת ואימץ את הזהות של ספיידרמן כדי להרוויח כסף כבדרן. כבר בהופעת הבכורה שלו כמתאבק מקצועי, פיטר רכש לעצמו סוכן והחל לעשות הופעות טלוויזיה רווחיות רבות. לילה אחד, אחרי מופע, ספיידרמן סירב לעזור לעצור גנב, מכיוון שהעדיף לתת למשטרה לטפל בו מאשר הוא עצמו. מאוחר יותר נהרג דודו האהוב בן על ידי אותו פושע. כשהבין שהייתה לו הזדמנות למנוע את רצח דודו, ספיידרמן החל להקדיש את חייו ללחימה באי הצדק, כשמאחוריו עומד המוטו של דודו - ”עם כוח גדול באה אחריות גדולה”.

לקיחת האחריות הגדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם מותו של בן, פיטר ודודתו נואשים למצוא פרנסה. פארקר מקבל עבודה כצלם במערכת העיתון "הדיילי ביוגל" (השופר היומי), ומוכר את תמונותיו כספיידרמן לעורך העיתון ג'יי ג'ונה ג'יימסון, אשר שונא מאוד את ספיידרמן, ומנסה להכפיש אותו בכל דרך אפשרית. פיטר מנסה בכל פעם לעשות את הדבר הנכון, אך נתפס כחשוד וכעבריין בעיני גורמים רבים, ביניהם ג'יימסון. על אף שהציל את ג'ון ג'יימסון, ג'יימסון עדיין הכפיש את שמו. בניסיון להשיג כסף, פיטר פרץ לבניין בקסטר של ארבעת המופלאים, ביקש להצטרף לקבוצתם ונתקל בסירוב. באותו היום, פיטר נתקל בזיקית, אשר התחזה לספיידרמן וגנב תוכניות הגנה נגד טילים. פיטר הביס את הנבל, והשיג כסף דרך צילום תמונותיו של הנשר תוך כדי שהתקבל לדיילי ביוגל. בשלביו המוקדמים הוא נאבק באויבים רבים: קרייבן הצייד, אשר ניסה לצוד אותו להנאתו בלבד; סאנדמן, פושע בעל יכולת להפוך לחול; הלטאה, מדען מבריק שהפך לזוחל ענקי; ודוקטור אוקטופוס בעל זרועות המתכת.

בדיילי ביוגל, פיטר פגש את בטי בראנט ונעשה אהוב על ידי ליז אלן. במקביל, שכנתם של פיטר ושל דודה מיי ניסתה לשדך לפיטר את אחייניתה, מרי ג'יין ווטסון. הוא חלק שיתוף פעולה זמני עם קבוצת האוונג'רס כדי להביס את קאנג הכובש.

גיבור האוניברסיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיים את לימודיו בתיכון, פארקר נרשם והתקבל לאוניברסיטת האמפייר סטייט. שם הוא פגש את גוון סטייסי והארי אוסבורן. אף על פי שבהתחלה יחסיו איתם היו רעים, פיטר התיידד איתם ועם פלאש תומפסון. כאשר הגובלין הירוק התגלה כנורמן אוסבורן, אביו של הארי, פיטר נאלץ להיאבק איתו. במהלך הקרב, הגובלין לקה במעין אמנזיה ואיבד את זיכרונותיו כנבל-על. במהלך זמן זה, פיטר נתקל באויבים חדשים, ביניהם ריינו ושוקר. לאחר שסייע לדוקטור סטריינג', פיטר ויתר לקצרה על זהותו הסודית. עם זאת, כאשר קינגפין הגיע לניו-יורק, פיטר חזר לזהותו כגיבור.

מות משפחת סטייסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גוון סטייסי

כאשר דוקטור אוקטופוס השתחרר מהכלא, פיטר סיכל את ניסיונו לחטוף מטוס. במפתיע, אוקטופוס תקף את תחנת הכוח, מה שהוביל למותו של קפטן ג'ורג' סטייסי. ג'ורג' סטייסי גילה על זהותו, וביקש ממנו לשמור על גוון. תחת רגשות אשם כבדים, פיטר התעמת עם גיבורים כאייסמן והמשוטט. המצב החמיר, הארי התמכר ל-LSD, ונורמן חזר לזהות הגובלין הירוק. בניסיון לבטל את כוחותיו, פיטר פיתח תרופה שגרמה לו לגדל ארבע זרועות. בעזרת קורט קונורס הוא מצא תרופה, ונאבק במורביוס, הערפד החי. פיטר היה מעורב במלחמת כנופיות בין דוקטור אוקטופוס לראש פטיש, ונלחם בענק הירוק בקנדה.

הגובלין הירוק חטף את גוון סטייסי, ונוצר עימות בין פארקר לגובלין בגשר ברוקלין. גוון נפלה מהגשר, וכאשר ניסה להציל אותה, פיטר פגע במפרקתה בקורי העכביש שלו והיא נהרגה. הגובלין הירוק ברח, ובקרב החוזר, הגובלין שיפד את עצמו על הגלשן שלו ונהרג. פיטר היה נסער על מותה אפילו יותר אחרי מותו של דוד בן, ולאחר שניסתה לנחמו, מרי ג'יין ווטסון החלה להתקרב אליו. מואשם במותם של משפחת סטייסי, פיטר התעמת עם לוק קייג' והמעניש. הארי, בניסיון לנקום בספיידרמן על מות אביו, מאמץ את זהות הגובלין הירוק. הוא חוטף את פלאש, דודה מיי ומרי ג'יין בניסיון לפתות את פיטר להגיע למקום. פיטר חילץ את חבריו, הביס את הארי והשאיר את הטיפול בו לרשויות.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן - דמויות
מכריו של פיטר פארקר, כפי שהופיעו על עטיפת החוברת Amazing Spider-Man #600 מיולי 2009, אמנות מאת ג'ון רומיטה הבן.

לספיידרמן מספר רב של דמויות משנה אשר מככבות ביחד עמו בקומיקסים השונים, והן מהוות נדבך חשוב בסיפורים השונים בכיכובו במרוצת השנים. בני בריתו של פיטר פארקר כוללים את דודתו מיי, אלמנתו של בן פרקר, המשמשת רבות כבת ערובה לאויביו של ספיידרמן היודעים את זהותו; מרי ג'יין ווטסון, מושא אהבתו של פיטר בעבר ואף אשתו בנקודה מסוימת; הארי אוסבורן, חבר עבר של פיטר ויורשה של חברת אוסקורפ העוסקת בטכנולוגיה צבאית; חברתו המיתולוגית גוון סטייסי, שנרצחה על ידי הגובלין הירוק; ליז אלן, תלמידה בכיתתו ומושא אהבתו לעיתים, שמשמשת כחברתה טובה של מרי ג'יין בסדרות במארוול אייג' ובליין האולטימייט; פלאש תומפסון, שחקן פוטבול והבריון של התיכון; ד"ר קורט קונורס, מדען קטוע־יד העוסק במחקר גנטי; פלישיה הארדי, החתולה השחורה; בן ריילי וקיין, כפילים של פארקר; סטיל ספיידר (עכביש הברזל), ספיידרמן מסוג אחר היכול לירות קורים מברזל.

מבין אויביו הנודעים ביותר נמנים הגובלין הירוק, דוקטור אוקטופוס, הלטאה, איש החול, ונום, מיסטריו, אלקטרו, וקרנג'.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב נשיכתו על ידי עכביש רדיואקטיבי, פיטר פארקר ניחן בכוחות-על רבים הכוללים:

  • כוח פיזי מוגבר: ספיידרמן היה יכול להרים משקל של עד 10 טונות כשהכוחות שלו היו בתחילתם (מה שגרם לו לשקול קריירה של מתאבק מקצועי). בהמשך ההתפתחות של כוחותיו מגבלת המשקל שהוא היה יכול להרים גדלה עד ל-25 טונות, אם כי, תחת לחץ נפשי אדיר הוא היה מסוגל לתמוך בכל בניין ה"דיילי ביוגל" ולפרק את השריון של איירון מן חתיכה אחר חתיכה. בנוסף הוא צריך לרסן את עצמו כשהוא נלחם בבני-אדם רגילים אחרת הוא עלול לגרום להם נזק חמור שיכול להגיע למוות. הוא גם יכול לעלף אדם באמצעות טפיחה על ראשו. רק כשהוא נלחם ביריבים בעלי כוח או עמידות על-אנושיים הוא מכה בעוצמה המלאה של כוחותיו. הכוח הפיזי המוגבר גם קיים בשרירי הרגליים, מה שנותן לספיידרמן את היכולת לקפוץ לגובה של מספר קומות (הייתה פעם שספיידרמן קפץ לגובה של 9 מטרים בטעות כדי להתחמק ממכונית).
  • עמידות מוגברת: הגוף של ספיידרמן עמיד מאוד לכל סוגי הנזקים ובפרט עמיד לנזקים פיזיים כגון מכות, חבטות, נפילות וכו'. הגידים של ספיידרמן גמישים פי 2 מאלו של אדם רגיל. ספיידרמן הודה פעם שמאז שהוא קיבל את כוחותיו, הוא צריך לאפשר לבריונים להכות אותו. באימונים של S.H.I.E.L.D, אדם שהכה אותו בגופו שבר את שורש כף היד. ספיידרמן גם שרד פגיעה מטווח-אפס של טיל.
  • ריפוי עצמי מוגבר: ספיידרמן יכול להתרפא משלל פציעות כגון כוויות, חבטות, שברים וכו' בזמן קצר בהרבה ממה שיידרש לאדם רגיל. לדוגמה: הנשר השני עיוור פעם את ספיידרמן באמצעות נשיפת הרעל שלו וספיידרמן התרפא בתוך יומיים.
  • מהירות מוגברת: ספיידרמן יכול לנוע במהירות עצומה (אם כי הוא מעדיף להתנדנד על הקורים שלו מאשר לרוץ ברחבי ניו יורק), לרוץ בקצב של מכוניות נוסעות, לנוע במהירויות שבהן הוא נראה כמו כתם מטושטש (כי העין לא יכולה לעקוב אחריו) ולרוץ במהירות של 200 קמ"ש (56 מטר לשנייה) למרחקים קצרים.
  • קלות-תנועה על-אנושית: זריזות וזמישות (agility) מוגברות מאפשרות לספיידרמן לבצע את כל הפעלולים האקרובטיים האפשריים וגם הרבה פעלולים שנחשבים בלתי אפשריים לאדם רגיל, גם אם הוא אקרובט מצטיין.
  • רפלקסים מוגברים: לספיידרמן ישנם רפלקסים ברמה על-אנושית המאפשרים לו להגיב בזמן שקטן בהרבה מזמן התגובה האנושי ולהתחמק מיריות רובים, בהינתן די מרחק ממקור היריות, גם ללא עזרת "חוש העכביש".
  • שיווי-משקל מושלם: לספיידרמן יש איזון מושלם שבשילוב עם הרפלקסים המחודדים שלו וקלות-התנועה מאפשר לו (בתאוריה) להתאזן על כל אובייקט, ללא כל קשר למידותיו.
  • תפישה על-חושית: "חוש העכביש" של ספיידרמן מתבטא בתחושות של דגדוגים בבסיס הגולגולת שלו ומאפשר לו להימלט משלל סכנות כגון: ירי רובים (ללא צורך ברפלקסים העל-אנושיים שלו), מלכודות, חבטות וכולי. כוח העל הזה מוסבר באמצעות העובדה שנשיכת העכביש שנתנה לספיידרמן את כוחותיו, חיברה אותו ל"רשת החיים והגורל", שבהרגישה שספיידרמן נתון בסכנה, שולחת לו אזהרה באמצעות "חוש העכביש".
  • היצמדות למשטחים: ספיידרמן מסוגל להיצמד לכל משטח (כגון קירות ותקרות) באמצעות "ביו-מגנטיזם". היכולת הזו מרוכזת בעיקר בכפות הידיים והרגליים שלו אם כי, היא פעילה בכול גופו.

ספיידרמן מסוגל לטוות קורי עכביש גמישים ודביקים שחזקים פי עשרה מפלדה, וכן לעצב צורות שונות באמצעות הקורים (חוט להתנדנדות, רשתות, כדורי קורים וכיוצא בזה). בהתחלה ספיידרמן היה מפיק את הקורים באופן מלאכותי על ידי התקנת משגר קורים סינתטי על ידו שנטען בכימיקל שבמגע עם אוויר היה מתקשה לקורים חזקים. בהמשך (בעקבות שכתוב ההיסטוריה בסרט הראשון) פיתח ספיידרמן יכולת לטוות קורים טבעיים מבלוטות שגדלו בשורש כף ידו. כמו כן, ספיידרמן מנצל את ידיעותיו בכימיה כדי ליצור קורים סינתטיים שמאבנים אויבים, קורי אש ששורפים אויבים, קורים עם שום נגד ערפדים ועוד.

בהמשך סיפורי הקומיקס, עברו על כוחותיו של ספיידרמן שינויים רבים, כאשר ביניהם נמנים:

  • מחלת מוטציה שגרמה לשינוי צורתו לבעל שש ידיים, אפשרות יריקת חומצה ומוטציה מוגברת בנוסף לשליפת טפרים מסוכנים.
  • הכלה זמנית של כוח הפניקס, כאשר בשילוב כוחותיו נהפך ל"ספיידר פניקס" שחזק מספיידרמן והפניקס גם יחד.
  • קבלת כוחו האוניברסלי של קפטן יוניברס באופן זמני, מה שהפך אותו לחזק כמו אל והגביר את יכולותיו לאין שיעור. חוש העכביש שלו היה כה רגיש עד כי היה מסוגל לקלוט כל רחש, קטן ככל שיהיה.
  • על גופו של ספיידרמן השתלט טפיל חייזרי ללא ידיעתו, שלמעשה הגביר את כוחותיו. מאוחר יותר, ספיידרמן הצליח להפטר מאחיזתו של הטפיל, וזה השתלט על גופם של אדי ברוק וקלטוס קסדי, שהפכו לונום ולקרנג', בהתאמה.
  • ספיידרמן עשה שימוש בחליפות טכנולוגיה מתקדמת כמו חליפה מבודדת חשמלית (במלחמתו נגד אלקטרו), "ארמור ספיידר" (חליפת שריון), "אוקטו-ספיידר" (חליפה בעלת זרועות מתכתיות נוסח ד"ר אוקטופוס) וכן "איירון ספיידר" (חליפת שריון בצבעי אדום-זהב נוסח איירון מן בעלת שלוש זרועות עכביש ומכלול שיפורים טכנולוגיים תוצרת תעשיות סטארק).

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל של ספיידרמן בעיר הסרטים ראמוג'י שבהיידראבאד, הודו.
פסל של ספיידרמן במוזיאון מאדאם טוסו, לונדון.

סדרות אנימציה וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספיידרמן הופיע לראשונה בטלוויזיה בשנת 1967, בסדרת אנימציה מבית ABC שרצה למשך שלוש שנים. לאחר מכן דמותו הופיעה בסדרת לייב אקשן בשם "ספיידרמן המדהים", שרצה למשך עונה אחת בין השנים 19781979 והופסקה עקב בעיות תקציב. באותו הזמן יצאה ביפן סדרת אקשן שנשאה את השם "ספיידרמן" והופקה על ידי טואי אנימציה, אולם לא נכתבה בהשראת התסריט המקורי של סטן לי, כי אם על פי רעיונותיהם של היוצרים בחברה היפנית. הגיבור המרכזי לא היה חנון שסיים תיכון אלא רוכב אופנוע, והוא נאלץ להילחם נגד כנופיית חייזרים המנסה להשתלט על העולם. בשנות ה-80 של המאה ה-20 הופיע ספיידרמן בשתי סדרות אנימציה נוספות - האחת בין השנים 19811982 והשנייה, שנקראת "ספיידרמן וחבריו המדהימים", ששודרה בין השנים 1981–1983 ובה הופיעו לצידו גם גיבורי העל כוכב אש ואייסמן מחבורת האקס-מן (סדרה זו דובבה בסוף שנות ה-80 לקלטות וידאו עם אברי גלעד בתפקיד הראשי).

לאורך השנים הופיע ספיידרמן במספר סדרות, ביניהן:

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן בקולנוע
ספיידרמן כפי שהופיע בסרטי הלייב אקשן, בגילומם של טובי מגווייר, אנדרו גארפילד וטום הולנד.

בשנת 2000 החלו לצאת חוברות חדשות של ספיידרמן המבוססות בחלקן על החוברות הישנות, והן שימשו כבסיס לסרט הקולנוע שיצא בשנת 2002 מטעם אולפני קולומביה, בבימויו של סם ריימי ובכיכובם של טובי מגווייר כפיטר פארקר/ספיידרמן, קירסטן דנסט כמרי ג'יין ווטסון, וילם דפו כנורמן אוסבורן/הגובלין הירוק, ג'יימס פרנקו כהארי אוסבורן, רוזמרי האריס כדודה מיי וקליף רוברטסון כבן פארקר. הסרט נחל הצלחה אדירה וגרף יותר מ־400 מיליון דולרים בארצות הברית ויותר מ־800 מיליון דולרים ברחבי העולם. בעקבות הצלחת הסרט, הוחלט להפיק שני סרטים נוספים: "ספיידרמן 2" שיצא ב־30 ביוני 2004 בארצות הברית, ובו הופיע אלפרד מולינה כדוקטור אוקטופוס, ו"ספיידרמן 3" שיצא ב־3 במאי 2007, ובו הופיעו תומאס היידן צ'רץ כפלינט מרקו/סאנדמן, טופר גרייס כאדי ברוק/ונום וברייס דאלאס האוורד כגוון סטייסי.

ב-3 ביולי 2012 יצא לאקרנים אתחול מחודש של סרטי ספיידרמן, שנקרא "ספיידרמן המופלא". את דמותו של פיטר פארקר/ספיידרמן גילם אנדרו גארפילד, ועמו כיכבו אמה סטון כגוון סטייסי, מרטין שין כבן פארקר, סאלי פילד כמיי פארקר, דניס לירי כקפטן ג'ורג' סטייסי וריס איוואנס כד"ר קורט קונורס (הלטאה). ב-17 באפריל 2014 יצא לאקרנים סרט המשך, "ספיידרמן המופלא 2", אשר מספר על עלייתו של אלקטרו, אחד מאויביו הידועים.

ב-9 בפברואר 2015 מארוול וסוני הכריזו שספיידרמן יצטרף ליקום הקולנועי של מארוול כאשר ב-2016 הוא יופיע בסרט קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים וב-28 ביולי 2017 בסרט סולו משלו, כאשר יגלם אותו שחקן צעיר יותר מקודמיו.[4] ב-23 ביוני 2015 נודע כי השחקן הבריטי הצעיר טום הולנד נבחר לגלם את דמותו של ספיידרמן ביקום הקולנועי של מארוול, והוא הופיע לראשונה בקפטן אמריקה: מלחמת אזרחים.[5] ביוני 2017, אושר כי דמותו הצעירה של פארקר הופיעה בהופעת אורח ב"איירון מן 2" בגילומו של מקס פאברו, כילד המחופש לאיירון מן ביריד סטארק.[6][7]

ספיידרמן הופיע בסרט "הנוקמים: מלחמת האינסוף". בסיום הסרט הוא מת לאחר שהתאדה על ידי כפפת האינסוף של תאנוס, אך הוחזר לחיים על ידי הענק הירוק באמצעות כפפת האינסוף בסרט "הנוקמים: סוף המשחק". סרט המשך ל"ספיידרמן: השיבה הביתה" יצא לאקרנים ב-3 ביולי 2019 ונקרא "ספיידרמן: הרחק מהבית". סרט שלישי, "ספיידרמן: אין דרך הביתה", יצא לאקרנים ב-16 בדצמבר 2021 והפך לשובר קופות.

ספדיירמן הוא מהדמויות הראשיות בסרט המונפש עטור הפרסים "ספיידרמן: ממד העכביש" שיצא ב-13 בדצמבר 2018, שעדיין אינו חלק מהיקום הקולנועי של מארוול, וב-2022 הופיע ספיידרמן ב"מה אם" בפרקים אחדים. סרט ההמשך "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש", יצא לאקרנים ב-1 ביוני 2023.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה ראשית
  • The Amazing Spider-Man #1–441 (מרץ 1963-נובמבר 1998)
  • Spider-Man Vol.1 #1-98 (אוגוסט 1990-נובמבר 1998) - סדרה שפורסמה במיוחד בשביל הכותב טוד מקפרלן, ושמה שונה בסוף ספיידרמן: סאגת המשובטים.
  • The Amazing Spider-Man Vol.2 #1–58 (ינואר 1999-נובמבר 2003)
    • Amazing Spider-Man Annual #1–28, '96–2001, #35–42, 2015, 2017, 2018, 2019, 2021 ‏(1964 - 2021)
  • Peter Parker: Spider-Man Vol.2 #1-57 (ינואר 1999-אוגוסט 2003)
  • The Amazing Spider-Man Vol.1 #500-700.5 (ינואר 2004-דצמבר 2012)
  • The Superior Spider-Man #1-33 (ינואר 2013-ספטמבר 2014) - סדרה שהחליפה את סדרת הדגל The Amazing Spider-Man ובה דוקטור אוקטופוס השתלט על גופו של פיטר פארקר והשתמש בזהותו כספיידרמן. ממשיכה את אירועי הסיפור "משאלת מוות".
  • The Amazing Spider-Man Vol.3 #1–18 (אפריל 2014-אוגוסט 2015)
  • The Amazing Spider-Man Vol.4 #1–32 (אוקטובר 2015-ספטמבר 2017)
  • Spider-Man Vol.2 #1-21 (אפריל 2016-דצמבר 2017), #234-240 (ינואר-יולי 2018) - בכיכובו של מיילס מוראלס כספיידרמן.
  • The Amazing Spider-Man Vol.5 #1–93 (יולי 2018-מרץ 2022)
  • The Amazing Spider-Man Vol.6 (אפריל 2022 ואילך)
  • Miles Morales: Spider-Man Vol.1 #1–42 (דצמבר 2018-ספטמבר 2022), Annual #1 ‏(2021) - בכיכובו של מיילס מוראלס כספיידרמן. ממשיך את הכרך השני של Spider-Man.
    • Miles Morales: Spider-Man Vol.2 (דצמבר 2022 ואילך)
  • Spider-Man Vol.3 #1-5 (ספטמבר 2019-נובמבר 2020)
  • Spider-Man Vol.4 #1-11 (אוקטובר 2022-אוגוסט 2023)
סדרות ספין-אוף
  • Marvel Team-Up Vol.1 #1-150 (מרץ 1972-פברואר 1985) - סדרה שצוותה את ספיידרמן לגיבור אחר מיקום מארוול בכל חוברת. הדור הנוכחי של הסדרה מציג כל חוברת שתי דמויות אחרות, לא בהכרח כוללות את ספיידרמן.
  • The Spectacular Spider-Man #1-263 (דצמבר 1976-נובמבר 1998) - נקראה במקור Peter Parker, the Spectacular Spider-Man אך שמה שונה בשנת 1988, עם החוברת ה-34 של הסדרה.
  • Web of Spider-Man #1-129 (אפריל 1985-ספטמבר 1995) - החליפה את Marvel Team-Up כסדרה השלישית בגודלה באותה תקופה.
  • Spider-Man 2099 Vol.1 #1-46 (נובמבר 1992-אוגוסט 1996)
  • Untold Tales of Spider-Man #1-25 (ספטמבר 1995-ספטמבר 1997) - סדרה שסיפרה סיפורים חדשים מהקריירה המוקדמת של ספיידרמן כגיבור-על.
  • The Sensational Spider-Man #1-33 (ינואר 1996-נובמבר 1998) - החליפה את Web of Spider-Man.
  • Marvel Team-Up Vol.2 #1-11 (ספטמבר 1997-מרץ 1998)
  • Ultimate Spider-Man #1-133, Annual #1-3 (אוקטובר 2000-יולי 2009) - גרסתו הפופולרית של ספיידרמן ביקום האולטימייט מארוול, שמספר את סיפוריהם של הדמויות מחדש עם שינויים מסוימים ומתאים לשנות האלפיים. נכתבה בידי בריאן מייקל בנדיס.
  • Spider-Man's Tangled Web #1-22 (יוני 2001-מרץ 2003) - אנתולוגיה בה לכותבי קומיקס חדשים ואלטרנטיביים הייתה הזדמנות לספר סיפורים על הדמות מנקודות מבט אחרות, כגון אנשים שהוצלו על ידיו, פושעים שנלחמו נגדו ועוד.
  • Marvel Knights Spider-Man #1-22 (יוני 2004-מרץ 2006) - הסדרה הבוגרת יותר של ספיידרמן, שמתמקדת יותר בחייו כפיטר פארקר ואישיותו מאשר בהרפתקאותיו כספיידרמן.
  • Marvel Team-Up Vol.3 #1-25 (ינואר 2005-דצמבר 2006)
  • Marvel Adventures Spider-Man #1-61 (מאי 2005-מאי 2010) - סדרת ספיידרמן לליין עידן מארוול, שמחדשת את הסיפורים הראשונים והמוכרים של ספיידרמן בצורה מודרנית יותר, ביניהם אירועים חשובים שבהם ספיידרמן פגש את אויביו המפורסמים.
  • Friendly Neighborhood Spider-Man Vol.1 #1-24 (אוקטובר 2005-אוקטובר 2007) - החוברת הראשונה שלה פותחת את The Other, אירוע הקרוס-אובר הגדול הראשון של ספיידרמן מאז שנת 2000. נכתבה על ידי פיטר דייוויד ואוירה על ידי מייק וורינגו.
  • Spider-Man Loves Mary Jane #1-20 (פברואר 2006-ספטמבר 2007) - דרמת נוער בכיכובה של מרי ג'יין בקולג'. הסדרה התרחשה בהמשכיות של יקום מארוול, אף על פי שגיבורי-על תופסים מקום משני עד אפסי בעלילה.
  • Spider-Man Family #1-9 (אפריל 2007-יוני 2008) - סדרה זו מספרת סיפורים שלא סופרו על ספיידרמן, בעיקר שיתופי פעולה עם גיבורים אחרים ממשפחת איש העכביש.
  • Avenging Spider-Man #1-22 (נובמבר 2011-יולי 2013) - סדרה דומה ל-Marvel Team-Up, שבה ספיידרמן חובר לגיבור-על שונה בכל חוברת.
  • Ultimate Comics: Spider-Man #1-28 (ספטמבר 2011-אוקטובר 2013) - סדרה ראשונה בהמשכיות של אולטימייט מארוול בה מככב מיילס מוראלס כספיידרמן. בהמשך, הדמות המשיכה לככב בכרך השני של חוברות Spider-Man.
    • Cataclysm: Ultimate Spider-Man Vol.1 #1-3 (נובמבר 2013-ינואר 2014)
    • Miles Morales: Ultimate Spider-Man Vol.1 #1-12 (מאי 2014-אפריל 2015)
  • Marvel Universe Ultimate Spider-Man #1-31 (אפריל 2012-אוקטובר 2014) - התרחשה בהמשכיות של אולטימייט ספיידרמן: סדרת האנימציה.
    • Marvel Universe Ultimate Spider-Man: Web Warriors #1-12 (נובמבר 2014-אוקטובר 2015)
    • Marvel Universe Ultimate Spider-Man: Web Warriors - Spider-Verse #1-4 (ספטמבר 2015-פברואר 2016)
    • Marvel Universe Ultimate Spider-Man vs. The Sinister Six #1-11 (יולי 2016-יולי 2017)
  • Superior Spider-Man Team-Up #1-12 (יולי 2013-אפריל 2014) - הרצה ממשיכה של Avenging Spider-Man, שפעלה בדומה לחוברות הטים-אפ הישנות, בהן ספיידרמן חובר בכל גיליון לדמות מארוול אחרת.
  • Superior Foes of Spider-Man #1-17 (יולי 2013-נובמבר 2014) - סדרה חדשה שהרחיבה את ליין ה"ספיידרמן העליון" ועסקה בקבוצת נבלי-העל ששת המרושעים בהנהגתו של בומרנג.
  • Spider-Man 2099 Vol.2 #1-12 (יולי 2014-מאי 2015)
  • Spidey Vol.1 #1-12 (דצמבר 2015-נובמבר 2016) - סיפורים חדשים בכיכובו של פיטר פארקר הצעיר כספיידרמן.
  • Spider-Man 2099 Vol.3 #1-25 (דצמבר 2015-יולי 2017) - מגולל את עלילותיו של מיגל אוהרה, ספיידרמן מהעתיד, שתקוע בזמן ההווה.
  • Friendly Neighborhood Spider-Man Vol.2 #1-14 (ינואר-דצמבר 2019)
  • Marvel Team-Up Vol.4 #1-6 (אפריל-ספטמבר 2019)
מיני-סדרות
  • The Deadly Foes of Spider-Man #1–4 (מאי-אוגוסט 1991)
  • The Lethal Foes of Spider-Man #1–4 (ספטמבר-דצמבר 1993)
  • Spider-Man: The Mutant Agenda #0–3 (פברואר-מאי 1994)
  • Spider-Man/X-Factor: Shadowgames #1–3 (מאי-יולי 1994)
  • Spider-Man: Web of Doom #1–3 (אוגוסט-אוקטובר 1994)
  • Spider-Man: The Arachnis Project #1–6 (אוגוסט 1994-ינואר 1995)
  • Spider-Man: Friends and Enemies #1–4 (ינואר-אפריל 1995)
  • Spider-Man: Power of Terror #1–4 (ינואר-אפריל 1995)
  • Spider-Man: Funeral for an Octopus #1–3 (מרץ-מאי 1995)
  • Spider-Man: The Final Adventure #1–4 (נובמבר 1995-ינואר 1996)
  • Spider-Man: The Lost Years #1–3, 0 (אוגוסט-אוקטובר 1995, ינואר 1996)
  • Spider-Man/Punisher: Family Plot #1–2 (פברואר-מרץ 1996)
  • Spider-Man: Redemption #1–4 (ספטמבר-דצמבר 1996)
  • Spider-Man: Hobgoblin Lives #1–3 (ינואר-מרץ 1997)
  • Spider-Man: Death and Destiny #1–3 (אוגוסט-אוקטובר 2000)
  • Spider-Man: Revenge of the Green Goblin #1–3 (אוקטובר-דצמבר 2000)
  • Spider-Man: The Mysterio Manifesto #1–3 (ינואר-מרץ 2001)
  • Daredevil/Spider-Man #1–4 (ליין "אבירי מארוול", ינואר-אפריל 2001)
  • Spider-Man: Lifeline #1–3 (אפריל-יוני 2001)
  • Spider-Man: Quality of Life #1–4 (יולי-אוקטובר 2002)
  • Spider-Man: Blue #1–6 (יולי 2002-אפריל 2003)
  • Spider-Man's Get Kraven #1–6 (אוגוסט 2002-ינואר 2003)
  • Spider-Man/Black Cat: The Evil that Men Do #1–6 (ליין "אבירי מארוול", אוגוסט 2002-ינואר 2006)
  • Spider-Man/Wolverine #1–4 (ליין "אבירי מארוול", אוגוסט-נובמבר 2003)
  • Spider-Man/Doctor Octopus: Negative Exposure #1–5 (דצמבר 2003-אפריל 2004)
  • Spider-Man/Doctor Octopus: Out of Reach #1–5 (ינואר-ממאי 2004)
  • Spider-Man/Doctor Octopus: Year One #1–5 (אוגוסט-דצמבר 2004)
  • Spider-Man/Human Torch #1–5 (מרץ-יולי 2005)
  • Spider-Man: Breakout #1–5 (יוני-אוקטובר 2005)
  • Spider-Man: House of M #1–5 (אוגוסט-דצמבר 2005)
  • Spider-Man and the Fantastic Four #1–4 (יוני-ספטמבר 2007)
  • Spider-Man: With Great Power #1–5 (מרץ-ספטמבר 2008)
  • The Amazing Spider-Man: Extra! #1–3 (ספטמבר 2008-מאי 2009)
  • Secret Invasion: The Amazing Spider-Man #1–3 (אוקטובר-דצמבר 2008)
  • X-Men and Spider-Man #1–4 (ינואר-אפריל 2009)
  • Spider-Man & the Secret Wars #1–4 (דצמבר 2009-מרץ 2010)
  • Spider-Man: Fever #1–3 (יוני-אוגוסט 2010)
  • Astonishing Spider-Man and Wolverine #1–6 (יולי 2010-יוני 2011)
  • Peter Parker #1–5 (מאי-ספטמבר 2010)
  • World War Hulks: Spider-Man and Thor #1–2 (ספטמבר 2010)
  • Spider-Man and the Fantastic Four Vol.2 #1–4 (ספטמבר-דצמבר 2010)
  • Fear Itself: Spider-Man #1–3 (יולי-ספטמבר 2011)
  • Spider-Men #1–5 (קרוסאובר עם אולטימייט מארוול, יוני-ספטמבר 2012)
  • Marvel Knights: Spider-Man Vol.2 #1–5 (דצמבר 2013-אפריל 2014)
  • The Amazing Spider-Man: Who Am I? #1–4 (מאי 2014)
  • Spider-Verse #1–2 (נובמבר 2014-ינואר 2015)
  • Spider-Verse Team-Up #1–3 (נובמבר 2014-ינואר 2015)
  • Scarlet Spiders #1–3 (נובמבר 2014-ינואר 2015)
  • Spider-Man and the X-Men #1–6 (דצמבר 2014-אפריל 2015)
  • Amazing Spider-Man & Silk: The Spider(fly) Effect #1–4 (מאי-נובמבר 2016)
  • Civil War II: Amazing Spider-Man #1–4 (אוגוסט-נובמבר 2016)
  • Spider-Men II #1–5 (ספטמבר 2017-פברואר 2018)
  • Venomized Vol.1 #1-5 (אפריל-מאי 2018)
  • Symbiote Spider-Man #1–5 (יוני-אוקטובר 2019)
  • War of the Realms: Spider-Man & the League of Realms #1–3 (יולי-אוגוסט 2019)
  • Absolute Carnage: Miles Morales #1–3 (אוגוסט-אוקטובר 2019)
  • Symbiote Spider-Man: Alien Reality #1–5 (דצמבר 2019-אפריל 2020)
  • Amazing Spider-Man: Daily Bugle #1–2 (ינואר-פברואר 2020)
  • Symbiote Spider-Man: King in Black #1–5 (נובמבר 2020-מרץ 2021)
  • Symbiote Spider-Man: Crossroads #1–5 (יולי-נובמבר 2021)
  • Non-Stop Spider-Man #1–5 (מרץ-ספטמבר 2021)
  • What If...? Miles Morales #1–5 (מרץ-יולי 2022)
  • Ben Reilly: Spider-Man #1–5 (ינואר-מאי 2022)
  • Spine-Tingling Spider-Man # 1–8 (אוקטובר 2021-פברואר 2022)
  • Savage Spider-Man #1–5 (פברואר-יוני 2022)
  • Deadly Neighborhood Spider-Man #1–5 (אוקטובר 2022-מרץ 2023)
  • Spider-Man: The Lost Hunt #1-5 (נובמבר 2022-מרץ 2023)
  • Gold Goblin Vol.1 #1-5 (נובמבר 2022-מרץ 2023)
קשתות סיפור

חוברות ספיידרמן בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנות הקומיקס הישראלית "קומיקאזה" פרסמה מדי חודש חוברת ספיידרמן בעברית שהיא בעצם תרגום של הסדרה Ultimate Spider-Man המתפרסמת כיום באנגלית. רק הסיפור הראשון בסדרה, הנמשך על 7 החוברות הראשונות, זכו לתרגום.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספיידרמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]