ליגת הצדק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליגת הצדק
Justice League
ליגת הצדק, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Justice League Vol.4 #30 מאוקטובר 2019, אמנות מאת פרנסיס מנפול.
ליגת הצדק, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Justice League Vol.4 #30 מאוקטובר 2019, אמנות מאת פרנסיס מנפול.
סוג קבוצת גיבורי-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה The Brave and The Bold #28
(פברואר-מרץ 1960)
לאחר פלאשפוינט:
Justice League Vol.2 #6
(אפריל 2012)
יוצרים ג'וליוס שוורץ
גרדנר פוקס
מידע
סטטוס פעילה
בסיס היכל הצדק
הלוויין
מגדל השמירה
חברוּת בקבוצה קבוצה ראשית:
טת' אדם
נעמי
וולי וסט (הפלאש)
(רשימת חברי ליגת הצדק)
דמויות קשורות
אויבים לגיון האבדון, ליגת האי צדק

ליגת הצדקאנגלית: Justice League) היא קבוצת גיבורי-על בדיונית, שמופיעה בחוברות קומיקס ביקום DC קומיקס. הקבוצה נוצרה בידי הכותב גרדנר פוקס במהלך תור הכסף של הקומיקס כגרסה מחודשת של חברת הצדק של אמריקה מתור הזהב של הקומיקס.

חברי הקבוצה המקורית כללו את הדמויות המובילות של החברה סופרמן, באטמן, וונדר וומן, פלאש (בארי אלן), גרין לנטרן (האל ג'ורדן), אקוומן והצייד ממאדים. רשימת החברים בקבוצה השתנתה במרוצת השנים, וכללה גיבורי-על רבים מיקום DC כמו גרין לנטרן (ג'ון סטוארט), פלאש (וולי וסט), החץ הירוק, הקנרית השחורה, קפטן מארוול/שהאזאם, סייבורג, הוקמן, הוקגירל וזטאנה. באתחול המחודש שלאחר אירועי פלאשפוינט מנובמבר 2011, סייבורג החליף את הצייד ממאדים בתור אחד מהחברים המייסדים של הקבוצה.

הקבוצה קיבלה סדרת סולו משלה, כרך ראשון בשם Justice League of America שהחל בנובמבר 1960. באתחול המחודש משנת 2011 החלה הרצת הכרך השני, והתחייה מחדש של שנת 2016 הביאה להרצת הכרך השלישי. מאז הצגתה, הקבוצה הופיעה במגוון מדיות אחרות כמו סרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה ומשחקי מחשב.

סיפורי מקור שונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור המקור של הקבוצה, כפי שהוצג בחוברת Justice League of America #9 משנת 1962, תיאר פלישה של לוחמים חייזרים שנלחמו ביניהם על כיבוש כדור הארץ כדי לקבוע מי יהפוך לשליט חדש על עולם ביתם. התקפת החייזרים משכה את תשומת ליבם של אקוומן, באטמן, פלאש (בארי אלן), גרין לנטרן (האל ג'ורדן), הצייד ממאדים, סופרמן ו-וונדר וומן. בשעה שהגיבורים הביסו את החייזרים בקרבות יחיד, הם נפלו קורבן לטרפו של אחד שהתעלה מעל כולם. במהרה הבינו הגיבורים שעליהם להתאחד כדי להביס את התוקף. למשך השנים הבאות, הגיבורים ייחסו להרפתקה זו בתור האירוע המכונן שגרם להם לאחד משאבים בזמן שהם נאלצו להתמודד מול איומים שונים.

כשחבורת הגיבורים אישרו רשמית את ההסכם ביניהם, הם לא פרסמו אותו בפומבי כדי לא לעורר היסטריה המונית מפני חייזרים. גרין לנטרן השתתף בהרפתקה זו בזהותו האזרחית כהאל ג'ורדן, וזאת מאחר שעדיין לא הפך לגיבור בתחפושת. מפני שהגיבורים לא גילו את זהותם אחד לשני, הם לא היו מודעים לעובדה שגרין לנטרן והאל ג'ורדן היו אותו אדם כשהופיע בזמן הרפתקתם המשותפת. מרבית התיעודים המאוחרים בקומיקס לא הזכירו את הרפתקה זו, אלא רק בסדרת האנימציה "ליגת הצדק".

החוברת Secret Origins Vol.2 #32 מנובמבר 1988 עדכנה את סיפור המקור של הליגה בהמשכיות שלאחר המשבר בעולמות האינסופיים. בשכתוב זה, הקנרית השחורה התווספה כחברה מייסדת של הליגה בהיעדרותם של סופרמן, באטמן ו-וונדר וומן. המיני סדרה JLA: Year One מאת הכותב מארק וייד הוסיפה להרחיב על סיפור מקור זה.

בזמן שעת אפס: משבר בזמן, גיבור-על מסתורי בשם טריומף (ניצחון) הופיע והתגלה כי הוא היה חבר מייסד של הליגה והמנהיג שלה. במהלך המשימה הראשונה שלהם, טריומף הציל לכאורה את העולם אך שוגר ללימבו בין-ממדי שהשפיע על זרם הזמן ומחק את זכרונותיהם אודותיו.[1]

במהלך המשבר האינסופי, הקמתו של הארץ החדש השיבה את וונדר וומן לתפקיד חברה מייסדת של הליגה.[2] זאת ועוד, חוברת מספר אפס של הכרך השני (ספטמבר 2006) גילתה שסופרמן ובאטמן שבו גם לתפקידם כחברים מייסדים. חוברת מספר 51 בסדרת הקומיקס 52 (יוני 2007) אישרה כי סיפורי המקור של שנת 1989 כפי שהוצגו בחוברות Secret Origins ו-JLA: Year One לקחו עדיין חלק בהמשכיות.

עם שכתוב ההיסטוריה של יקום DC בעקבות אירועי פלאשפוינט, סיפור מקור חדש לליגת הצדק הופיע בחוברת הראשונה של ה-52 החדשים (אוקטובר 2011). חוברת זו תיארה את פגישתם של באטמן והאל ג'ורדן לראשונה בזמן שנלחמו בפראדמון בגות'אם סיטי. הם מגלים שמדובר בחייזר ומבקשים את עצתו של סופרמן במטרופוליס, אך הוא מתקיף אותם. לאחר קרב קצר שבמהלכו מגיע הפלאש ובאטמן משכנע את סופרמן שכולם נמצאים באותו צד, הם עוברים לבניין נטוש כדי לנתח קופסה חייזרית מסתורית, כשלפתע היא מופעלת ומושכת אליה פראדמונים. הם מקבלים עזרה מידי וונדר וומן ואקוומן, וכאשר הפעלת הקופסה מביאה להגעתו האולטימטיבית של דארקסייד לכדור הארץ, הגיבורים מתלכדים יחדיו יחד עם סייבורג כדי להביסו. הציבור מתחיל להתלהב מנוכחותם של הגיבורים, וכותב אלמוני קורא לחבורה בשם "ליגת הצדק", וזאת בעקבות הצעתו של הפלאש לקרוא לה "שבעת העל".[3]

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תור הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור הזהב של הקומיקס

העורך ג'וליוס שוורץ מחברת DC קומיקס (שנקראה באותה תקופה National Periodical Publications) הציג מחדש בשנות ה-50 כמה מגיבורי תור הזהב של הקומיקס. כך למשל, הפלאש ג'יי גאריק הפך לבארי אלן והגרין לנטרן אלן סקוט הפך להאל ג'ורדן. החייאה מחודשת זו זכתה להצלחה, ושוורץ ביקש מהכותב גרדנר פוקס להציג מחדש את חברת הצדק של אמריקה. שוורץ הושפע מהפופולריות ההולכת וגדלה של הנשיונל ליג והאמריקן ליג בענף הבייסבול, והחליט להחליף את שם הקבוצה מחברת הצדק של אמריקה לליגת הצדק של אמריקה.

הקבוצה הופיעה לראשונה בחוברת The Brave and the Bold #28 ממרץ 1960, ולאחר מכן הופיעה בסדרת סולו משלה שהפכה עד מהרה לאחת מהסדרות הנמכרות ביותר של החברה באותה תקופה. פוקס והאמן מייק סקובסקי היו הצוות היצירתי של סדרת החוברות למשך שמונה השנים הראשונות, כשסקובסקי עזב לאחר חוברת מספר 63 (יוני 1968) ופוקס לאחר חוברת מספר 65 (ספטמבר 1968). לאחר עזיבתם, שוורץ הפך לעורך ראשי של סדרת החוברות ופיקח על הרצתן עד לשנת 1979.

תור הכסף והארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגת הצדק, כפי שהופיעה לראשונה על עטיפת החוברת The Brave and The Bold #28 ממרץ 1960, אמנות מאת מארק סקובסקי, מרפי אנדרסון וג'ק אדלר.
עמוד ראשי
ראו גם – תור הכסף של הקומיקס, תור הארד של הקומיקס

הרכב הליגה כלל שבעה גיבורי-על מרכזיים שהופיעו בפרסומי החברה באותה תקופה - סופרמן, באטמן, וונדר וומן, אקוומן, פלאש, גרין לנטרן והצייד ממאדים. אולם, סופרמן ובאטמן כמעט ולא השתתפו בסיפורים, כך שדמויותיהם לא הופיעו על שערי הכריכה. למשך ארבע השנים הבאות הצטרפו שלוש דמויות נוספות מתור הזהב - החץ הירוק,[4] אטום[5] והוקמן.[6]

ליגת הצדק פעלה מתוך מערה סודית מחוץ לגבולותיה של העיירה הבדיונית האפי הרבור ברוד איילנד. למשימותיה של הקבוצה הצטרף נער צעיר בשם לוקאס "סנאפר" קאר, ועד מהרה הוא הפך לקמע הקבוצה ולחבר רשמי בה. סנאפר, שהיה ידוע בשפת הביט שלו ובהקשת אצבעותיו, עזר לקבוצה להביס את כוכב החלל הענקי סטארו הכובש במהלך הופעתה הראשונה של הקבוצה.

נבל-העל דוקטור לייט נלחם לראשונה בקבוצה בחוברת מספר 12 (יוני 1962). חוברות מספר 21–22 הציגו את הקרוסאובר הראשון בין ליגת הצדק לחברת הצדק של אמריקה כמו גם לשימוש הראשון במונח "משבר" המתאר קרוסאובר בין דמויות החברה. הקרוסאובר הבא יחד עם חברת הצדק בשנה שלאחר מכן הציג ליקום DC את סינדיקט הפשע של אמריקה מארץ-3. כמו כן, הוצעה למטאמורפו חברות בקבוצה אך הוא סירב.[7] לאחר עזיבתם של פוקס וסקובסקי, הכותב דניס אוניל והאמן דיק דילין הצטרפו לצוות היצירתי. דילין שימש כאמן סדרת החוברות החל מחוברת מספר 64 (אוגוסט 1968) ועד מספר 183 (אוקטובר 1980).

אוניל עיצב מחדש את החברות בליגת הצדק בכך שהסיר את וונדר וומן מכתיבת הסיפורים בחוברת מספר 69 ואת הצייד ממאדים בחוברת מספר 71. בעקבות הקרוסאובר של שתי הקבוצות בחוברות מספר 73–74 ומות בעלה, הקנרית השחורה החליטה לעבור מארץ-2 לארץ-1, לפצוח בחיים חדשים ולהצטרף לליגת הצדק.[8] בחוברת שלאחר מכן, הדמות פיתחה את כוח-העל הידוע שלה, "צרחת הקנרית". בחוברת מספר 77 (דצמבר 1969), סנאפר קאר מרומה בידי הג'וקר ומגלה את מיקומה של מערת הליגה, מה שהוביל להתפטרותו מהקבוצה.

שנות הלוויין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך רצון למצוא מפקדה מאובטחת חדשה, ליגת הצדק עברה למפקדת "הלוויין", תחנת חלל המקיפה את כדור הארץ.[9] בתקופה זו הצטרפו לקבוצה מספר גיבורי על כדוגמת האיש המוארך,[10] הטורנדו האדום,[11] הוקגירל,[12] זטאנה,[13] ופיירסטורם.[14] בתקופה זו חזרה גם וונדר וומן.

הכותב לן ויין כתב את חוברות מספר 100–114, בהן הוא ודילין הציגו מחדש את שבעת חיילי הניצחון (102-100) ואת לוחמי החופש (108-107). באביב של שנת 1972, ויין והכותבים ג'רי קונוויי וסטיב אנגלהארט יצרו קרוסאובר בלתי רשמי מסוג מטא-בדיון שהקיף כותרים מחברת DC ומארוול קומיקס. סיפור זה התרחש ביריד ליל כל הקדושים בראטלנד, ורמונט והתחיל בחוברת Amazing Adventures Vol.2 #16, המשיך בחוברת Justice League of America #103 והסתכם בחוברת Thor #207. לדבריו של אנגלהארט, נדמה היה שהרעיון היה רדיקלי לזמנו ושעליהם להיות מחושבים ולספר סיפור עקבי על פני חוברות שעומדות בפני עצמן. בחוברת של ליגת הצדק גם הוצעה חברות לפנטום סטריינג'ר, אך הוא נעלם בטרם ענה להצעה. חוברות מספר 110 ועד 116 (מרץ 1974-מרץ 1975) היו חלק ממהדורה מיוחדת בת מאה עמודים, ונבל-העל ליברה שהוצג בחוברת 111 ישחק בהמשך תפקיד חשוב במהלך המשבר האחרון של שנת 2008.

הכותבים קארי בייטס ואליוט ס. מאגין הוסיפו את עצמם בתור דמויות בסיפור הקרוסאובר בין ליגת הצדק לחברת הצדק בחוברות מספר 123–124 (אוקטובר-נובמבר 1975). וונדר וומן הצטרפה מחדש לקבוצה לאחר קשת סיפור רחבה בת שנתיים, שבה עברה תריסר מבחנים שיקבעו את מידת ראיותה - אנלוגיה למעללי הגבורה שעבר הרקולס - כאשר כל אחד מהם היה תחת פיקוחה של ליגת הצדק. אחרי סיומו של הסיפור בחוברת Wonder Woman #222, שובה לקבוצה התרחש בחוברות מספר 128–129 של ליגת הצדק (מרץ-אפריל 1976).

סטיב אנגלהארט כתב את הסדרה החל מחוברת מספר 139 ועד לחוברת מספר 150, והביא סיפור קרוסאובר נוסף עם מארוול קומיקס עם דמותה של מנטיס בחוברת מספר 142. הכותב הבא בסדרת ליגת הצדק היה ג'רי קונוויי, שגם שיתוף הפעולה שלו עם הסדרה היה ארוך במיוחד - החל מחוברת מספר 151 מפברואר 1978 ועד לחוברת מספר 255 מאוקטובר 1986, למעט מספר חוברות בודדות. ג'וליוס שוורץ, שערך את הסדרה מאז תחילתה, עזב בחוברת מספר 165 (אפריל 1979). הקרוסאובר הבא של ליגת הצדק עם חברת הצדק הביא למותו של מיסטר טריפיק המקורי.[15] אחרי מותו של האמן דיק דילין, האמנים ג'ורג' פרז, דון הק וריץ' באקלר שימשו כמאיירי החוברות, לסירוגין. מהדורת השנה (חוברת מספר 200) יצאה במרץ 1982 ואוירה בידי אמנים רבים, בהם ג'ו קוברט, גיל קיין, בריאן בולאנד וקרמיין אינפנטינו. הפרק באיורו של בולאנד היה להזדמנות הראשונה שלו לשרטט את דמותו של באטמן. פרז עזב את מלאכת האיור בחוברת מספר 200 כדי להתרכז בטיטאנים הצעירים החדשים, אם כי הוא המשיך לתרום לסדרת החוברות של ליגת הצדק לסירוגין עד לחוברת מספר 220 (נובמבר 1983). האיחוד הבא של ליגת הצדק וחברת הצדק נערך בחוברות 207–209 של שנת 1982, עם קרוסאובר לחוברות 14–15 של יחידת אול-סטאר.

דטרויט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכותב ג'רי קונוויי והמאייר צ'אק פאטון ביקשו לנצל את הפופולריות שצברו חוברות אחרות שלהם, בהן הופיעו קבוצות צעירים בשנות העשרים לחייהם. הם שכתבו מחדש את סדרת ליגת הצדק, כאשר מרבית גיבורי-העל של הקבוצה נכשלו בהדיפת פלישה חייזרית של בני מאדים. אקוומן מפרק את הקבוצה ומצרף אליה רק חברים אשר הקדישו את מלוא זמנם לתפקיד. הקבוצה החדשה כללה את זטאנה, הצייד ממאדים, האיש המוארך, ויקסן, ושלושת המתבגרים סטיל, וייב וג'יפסי. אקוומן עוזב את הקבוצה לאחר כשנה עקב בעיות בחיי הנישואים, ונטל המנהיגות על הקבוצה עובר לצייד ממאדים.

הסיפור האחרון של קבוצת ליגת הצדק המקורית נכתב בידי ג'ון מארק דמתיאס ואויר בידי לוק מקדונל בחוברות מספר 258–261. לפי סיפור זה, וייב וסטיל נרצחים בידי רובוטים שנשלחו על ידי אויב ותיק של ליגת הצדק, פרופסור אייבו, ובהתפטרותם של ויקסן, ג'יפסי והאיש המוארך במהלך המיני סדרה "אגדות" - מה שמוביל להתפרקות הקבוצה.

גלגולים מודרניים של ליגת הצדק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – העידן המודרני של הקומיקס

ליגת הצדק בע"מ[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר אירועי המשבר בעולמות האינסופיים, הקבוצה הוחייתה מחדש ב-1987 במהלך אירוע הקרוסאובר "אגדות" (Legends). הקבוצה החדשה נקראה "ליגת הצדק בע"מ" וניתן לה מנדט שמאפשר לה לפעול גם בגבולות אחרים מלבד ארצות הברית. הסדרה החדשה - שנכתבה על ידי קית' גיפן ודמתיאס, עם אמנות מאת קווין מגווייר (ובהמשך אדם היוז) - הוסיפה פן הומוריסטי לסיפורי הקבוצה, ואיחדה לראשונה דמויות שפעלו לבדן לפני מאורעות המשבר. גלגול זה של הקבוצה כלל את באטמן, הקנרית השחורה, הצייד ממאדים, גרין לנטרן (גאי גרדנר), קפטן מארוול, דוקטור פיית, החיפושית הכחולה, דוקטור לייט הרביעית ומיסטר מיראקל ולאחר מכן הצטרפו גם בוסטר גולד, קפטן אטום, אש, קרח ושני חברים שנטלו את זהות רוקט רד. גיפן ודמתיאס עבדו על סדרת החוברות למשך חמש שנים וסיימו את ההרצה שלהם בשנים 1992-1991 עם קשת הסיפור Breakdowns. הגישה ההומוריסטית ואפיון הדמויות הפרטני הפך לפופולרי מאוד בקרב קהל הקוראים.

אחרי עזיבתם של גיפן ודמתיאס, חברת DC הפיצה עשרות סדרות ספין אוף. הסדרה בוטלה בשנת 1996 יחד עם סדרות הספין-אוף Justice League Europe ("ליגת הצדק אירופה"), Extreme Justice ("צדק אקסטרים") ו-Justice League Task Force ("כוח תקיפה ליגת הצדק").

JLA, ‏52[עריכת קוד מקור | עריכה]

היקף מכירות חלש של סדרות הספין-אוף הביא להחלטה להחיות מחדש את הקבוצה המקורית ו"לפרק" את שאר הקבוצות. ליגת צדק חדשה נוסדה בשנת 1996 במיני סדרה JLA: A Midsummer's Nightmare, שנכתבה על ידי מארק וייד ואוירה על ידי פביאן ניצ'זה, ואיחדה את שבעת החברים המקוריים לראשונה מאז המשבר בעולמות האינסופיים. הרצה מחודשת של הסדרה החלה בשנת 1997 בשם JLA, והיא נכתבה על ידי גראנט מוריסון ואוירה על ידי האוורד פורטר.

מוריסון הציג את הרעיון לפיו ליגת הצדק מסמלת פנתאון של אלים מבחינה אלגורית, כשלכל אחד מחבריו כוח ואישיות שונה. בין יתר הגיבורים הופיעו גם אורקל, סטיל, זוריאל, ביג ברדה, אוריון ואיש הפלסטיק, עם החץ הירוק (קונור הוק), אשת המחר ואזטק כחברים זמניים.

מוריסון שכתב מחדש גם את גלריית הנבלים של הקבוצה בכך שהציג יריבים חזקים חדשים, כשביניהם כלולים ציידי מאדים הלבנים, מלאכים שסר חינם, גלגול מחודש של כנופיית אי-צדק בהנהגת לקס לות'ר, הנבל החדש פרומתאוס, דארקסייד מזמן העתיד וגזע חייזרי שידוע בשם הקולקטיבי "המפתח".

במהלך המשבר האינסופי של שנים 2006-2005, הרצת החוברות הסתיימה בחוברת מספר 125.

בשבוע העשרים וארבע של אירוע הקומיקס "52" אשר התרחש למשך שנה אחת, פיירסטורם משקם מחדש את ליגת הצדק באופן זמני, עם קבוצת גיבורים אלמונים יחסית כדוגמת החרק האורב, פיירהוק, סופר-צ'יף ובולטיר.

ליגת הצדק של אמריקה, הכרך השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגת הצדק, כפי שהיא מופיעה על עטיפת החוברת Justice League of America vol.2 #25 מנובמבר 2008, אמנות מאת אד בניס.

כשנה לאחר אירועי המשבר האינסופי, סופרמן, באטמן ו-וונדר וומן נפגשים במערת העטלף מתוך מטרה לאחד מחדש את הקבוצה בחוברת מספר אפס בהרצה מחודשת של הכותב בראד מלצר והמאייר אד בניס. הרכב הקבוצה בהרצה זו כלל את גרין לנטרן (האל ג'ורדן), הקנרית השחורה, החץ האדום (שותפו לשעבר של החץ הירוק), ברק שחור, הוקגירל, הטורנדו האדום וויקסן. תחילת הסדרה התמקדה בדמותו של הטורנדו האדום ועימתה את הליגה כנגד גרסה אינטליגנטית יותר של סולומון גרנדי והאנדרואיד אמאזו. לגרסה המחודשת של הקבוצה היו שתי מפקדות, "ההיכל" (גרסה משודרגת של מפקדת חברת הצדק) והמפקדה הקודמת של יחידת אול-סטאר בוושינגטון הבירה, המקושרות ביניהן באמצעות מכשיר טלפורטציה. הקנרית השחורה נבחרת ליו"ר הקבוצה לאחר הקרב עם סולומון גראנדי ואמאזו, והנהיגה גם את ליגת הצדק וגם את חברת הצדק של אמריקה במסע מפרך להציל את חברי לגיון גיבורי-העל שאבדו בזמן בניסיון להציל את בארט אלן ווולי וסט מכוח המהירות במהלך המשבר. מלצר עזב את הסדרה לאחר חוברת מספר 12.

מאחר שחברת DC ביקשה להוציא סדרת ליגת הצדק חדשה בהנהגת האל ג'ורדן, הדמות הוסרה מהקבוצה הראשית והוחלפה בג'ון סטוארט, ופיירסטורם הצטרף אף הוא לחברי ההרכב. לקראת הספירה לאחור לאירועי המשבר האחרון, ליגת הצדק נאלצה ללחום נגד גל הולך וגדל של נבלים שנאספו יחדיו בידי לקס לות'ר ודת'סטרוק במהלך חתונתם של החץ הירוק והקנרית השחורה. בנוסף, גם הטורנדו האדום וגם גיאו-פורס נכתבו מחוץ לדפי הקומיקס. ג'ורדן חזר להרכב הקבוצה בחוברת מספר 19, אך עזב פעם נוספת בחוברת מספר 31. הקבוצה סבלה אבדות כבדות באירועי המשבר האחרון עם מותם של הצייד ממאדים ושל באטמן, ולהתפטרותם של סופרמן ו-וונדר וומן מאחר שלא יכלו להקדיש עוד מזמנם בליגה בשל אירועי ניו-קריפטון ועליית האולימפיים. ג'ורדן התפטר אף הוא ובכך איפשר את חזרתו של סטוארט לקבוצה. הקנרית השחורה נאלצה להכריז על התפרקות הקבוצה, אם כי המשיכה להוביל אותה ברדיפה אחר האשמים ברציחתו של צייד המאדים.[16]

ויקסן נטלה מנהיגות על הקבוצה, ואיש הפלסטיק הצטרף אליה מחדש. הכותב לן ויין כתב סיפור משלים בן שלושה חלקים בחוברות מספר 37-35.[17] ג'יימס רובינסון הוכרז בתור הכותב החדש של הסדרה.[18] הסיפור המשלים של ויין פורסם לבסוף בסופה של המיני-סדרה Justice League: Cry for Justice (ספטמבר 2009-אפריל 2010). בסיפור זה, קבוצתה של ויקסן והקנרית השחורה התעמתה עם קבוצתם של האל ג'ורדן והחץ הירוק על שימושה של זו האחרונה בעינויים כדי להוציא מידע מהנבלים שנשלחו בידי פרומתאוס. גם רוי הרפר וגם סופרגירל מגלים שאחד מגיבוריו של הרפר, קפטן מארוול הבן, הוא למעשה פרומתאוס בתחפושת. הקרב הסופי ביניהם מוביל לאבדות כבדות: הרפר נותר בעל מום, ובתו ליאן וכן עשרות אלפי תושבי סטאר סיטי נהרגו באמצעות מכשיר יום-הדין שהופעל בידי פרומתאוס; ויקסן שברה את רגלה ואיש הפלסטיק איבד את היכולת לשמור על יציבות גופו. כדי להציל ערים נוספות מגורלה של סטאר סיטי, הליגה אולצה לשחרר את פרומתאוס לחופשי. בהמשך, החץ הירוק איתר את פרומתאוס והרג אותו.[19]

בעקבות אירועי הלילה האפל ביותר, דונה טרוי נאלצת להקים מחדש את הליגה, כשחבריה כוללים את האל ג'ורדן, החץ הירוק, אטום, באטמן, סייבורג, סטארפייר, מון-אל, דוקטור לייט, קונגורילה וגארדיאן. עד לסופה של חוברת מספר 43, מרבית החברים החדשים בקבוצה עוזבים. מון-אל וגארדיאן עוזבים כאשר מון-אל חוזר לזמן העתיד; הקנרית השחורה חוזרת לציפורי הטרף; סטארפייר הצטרפה לקבוצת R.E.B.E.L.S המיליטריסטית; גרין לנטרן עוזב כדי לאתר ישויות נוספות של חיל הפקחים הירוקים; והחץ הירוק נאלץ לעזוב עקב הסטטוס שלו כנמלט מהחוק. רובינסון הסביר את הסיבה לכך מכיוון שהיו לו מחשבות שניות לגבי הוספת דמויות כה רבות, וכי לקבוצה יהיה הרכב חדש בחודשים הקרובים.[20] סייבורג נשאר בקבוצה אם כי הופיע לסירוגין, וקיבל לבסוף סיפור משלו בחוברות מספר 48–50.

חברת DC הודיעה כי סיינט ווקר מחיל הפקחים הכחולים יצטרף לליגת הצדק כחלק מאירועי הקרוסאובר "שלטונו של דומסדיי", אך הדמות לא הפכה לחברה רשמית עקב ביטולו של הכותר.

הרצה זו של ליגת הצדק הסתיימה בחוברת מספר 60 באוקטובר 2011, והייתה לאחד הכותרים הרבים שבוטלו לאחר אירועי "פלאשפוינט. החוברת האחרונה התרחשה כשנה לאחר אירועי קודמתה, ובה באטמן פירק את הקבוצה מאחר שלחבריה היו התחייבויות אישיות משלהם. הסיפור האחרון גולל את הפעילות של הליגה במהלך השנה האחרונה לפעילותה, וקשתות סיפור נוספות שהיו בשלבי תכנון בוטלו עקב המעבר להמשכיות ה-52 החדשים.

ה-52 החדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לראשונה בתולדות DC קומיקס, כל כותרי החברה בוטלו והורצו מחדש תחת חותם "ה-52 החדשים" עם סיומה של המיני-סדרה "פלאשפוינט". החוברות החלו מחדש במיספור מחודש ואתחלו את המשכיות יקום DC. כותר Justice League of America הושק מחדש בשם Justice League בכתיבתו של ג'ף ג'ונס ובאיורו של ג'ים לי, והיה לראשון מבין כותרים חדשים שיצאו באותו יום בו פורסמה החוברת האחרונה של פלאשפוינט.[21] הסיפור הראשון - שהתפרש על פני שש חוברות - התרחש כחמש שנים בזמן העבר וגולל מחדש את מקורה של הקבוצה, ובחוברת השביעית קפץ לזמן ההווה. ג'ים לי עזב את מלאכת האיור לאחר 12 חוברות, והחליפו אותו אייבן רייז וג'ייסון פאבוק.

הרכב הקבוצה הראשוני כלל את סופרמן, באטמן, וונדר וומן, גרין לנטרן (האל ג'ורדן), פלאש (בארי אלן), אקוומן וסייבורג, בזמן שאטום (רונדה פינאדה), פיירסטורם (רוני ריימונד) ואשת האלמנטלים הצטרפו כחברים נוספים.

בנוסף לסדרה חדשה זו, שני כותרים חדשים של ליגת הצדק החלו בהרצה - הראשון הוא כרך חדש של "ליגת הצדק בע"מ" בכתיבתו של דן ג'ורגנס ובאיורו של ארון לופרסטי, אשר בין חברי ההרכב נמנו באטמן, בוסטר גולד, גרין לנטרן (גאי גרדנר), ויקסן, רוקט רד (גבריל איבנוביץ'), אש, קרח, גודייבה ופנג שיפו, אחד מחברי עשרת הגדולים, שחבריה מבוססים על אגדות סיניות; השני הוא קבוצת ליגת הצדק האפל, בכתיבתו של פיטר מיליגן ובאיורו של מיקל יאנין, כאשר בין חברי ההרכב נמנו ג'ון קונסטנטין, זטאנה, דדמן, שייד, האיש המשתנה, מאדאם קסנדו ודמות חדשה בשם מיינדוורפ. במאי 2012, חברת DC הודיעה על ביטולו של כותר "ליגת הצדק בע"מ" לאחר 12 גליונות ומהדורה שנתית אחת.

ביטולו של הכותר "ליגת הצדק בע"מ" הוביל להרצתו של כרך שלישי חדש ל"ליגת הצדק של אמריקה". הליגה החדשה נפרדת לגמרי מהקבוצה הראשית, בהקמתה של אמנדה וולר ובהרכב הכולל את החץ הירוק, הצייד ממאדים, הוקמן, קאטוומן, הגרין לנטרן החדש סיימון באז, קטאנה, וייב, אטום (רונדה פינאדה), סטארגירל וסטיב טרבור. כל חבר בקבוצה זו מקביל לחבר מייסד של הליגה הראשית, כאשר קאטוומן והחץ הירוק מקבילים לבאטמן.[22]

ליגת הצדק, ליגת הצדק של אמריקה וליגת הצדק האפל נקלעים לסכסוך בקשת הסיפור "ליגת הצדק: מלחמת השילוש" מיולי 2013, ושהאזאם מצטרף לליגת הצדק. האחרונה לשאת בנטל הדמות אטום, רונדה פינאדה, מתבררת כמרגלת עבור סינדיקט הפשע של אמריקה מארץ-3, וכאשר סינדיקט הפשע מביס את ליגת הצדק מתחיל סיפור הקרוסאובר "רוע נצחי" (ספטמבר 2013-מאי 2014). בעקבות תרומתם בהבסתו של סינדיקט הפשע, לקס לות'ר וקפטן קור מצטרפים לליגת הצדק. אשה צעירה בשם ג'סיקה קרוז מצטרפת לקבוצה לאחר שהיא מקושרת לכוחותיו של טבעת-כוח, חבר סינדיקט הפשע ומקבילו המרושע של גרין לנטרן. כתוצאה מכך, היא מקבלת את כוחותיו.

באוגוסט 2013 נודע כי סדרת החוברות Justice League of America תשנה את שמה ל-Justice League Canada לאחר אירועי "רוע נצחי", וזאת כאשר הקבוצה עוברת לקנדה. אולם, הסדרה נקראה לבסוף Justice League United ("ליגת הצדק המאוחדת") בינואר 2014. בין חברי הקבוצה נמנו איש החיה, הצייד ממאדים, החץ הירוק, הוקמן, סטארגירל, סופרגירל, אדם סטריינג' ואשתו אלאנה, וגיבור-על מתבגר מקנדה בשם אקווינוקס. הרפתקאות הקבוצה היו לרוב מחוץ לגבולות כדור הארץ.

באפריל 2015, חברת DC החלה את קשת הסיפור "ליגת הצדק: מלחמת דארקסייד" - החלק האחרון בהרצה בת חמש השנים של ג'ף ג'ונס לקבוצת ליגת הצדק הראשית. האירוע כלל עשר חוברות של הסדרה הראשית, שש מהדורות מוגבלות וחוברת ספיישל. קשת הסיפור לקחה מספר אלמנטים מהרצתו של ג'ונס וענתה על שאלות לא פתורות מאז תחילת ההרצה.

ביוני 2015, חברת DC פרסמה כרך רביעי של ליגת הצדק בכתיבתו ובאיורו של בריאן היץ'. הרצה זו הייתה קצרה יחסית ונמשכה כעשר חוברות בלבד. חברי הקבוצה היו אותם חברים מהקבוצה הראשית, ועלילת החוברות עקבה אחרי מלחמתם באל הקריפטוני ראו.

תחייה מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2016, חברת DC הכריזה על התחלת אירועי "DC: תחייה מחדש"[23] בדומה לאירוע "ה-52 החדשים". במרץ, החברה הודיעה על ליין כותרי קומיקס חדשים, כשביניהם סדרת "ליגת הצדק" חדשה שתחל ביוני 2016 בכתיבתו של היץ' ובאיורם של טוני דניאל ופרננדו פסרין. הרכב הקבוצה כולל את סופרמן (גרסה לפני פלאשפוינט), באטמן, וונדר וומן, פלאש (בארי אלן), אקוומן, סייבורג, שניים מחברי הגרין לנטרן (ג'סיקה קרוז וסיימון באז) ומירה.

כחלק מהגל השני של ההרצה החדשה, כרך חדש ל"ליגת הצדק של אמריקה" פורסם בפברואר 2017. חברי הקבוצה כללו את אטום (ריאן צ'וי), ויקסן, הקרן וקילר פרוסט. באוקטובר נודע כי באטמן, הקנרית השחורה ולובו יצטרפו לקבוצה, וכי לבאטמן תהיה חברות משותפת בשתי הקבוצות. הסדרה הסתיימה לאחר 29 חוברות באפריל 2018.

במהלך אירועי הסיפור "ליגת הצדק נגד יחידת המתאבדים", מקסוול לורד משתמש בלב האופל ומדביק את חברי הקבוצה. כדי להביס אותו ואת החברים הנגועים, באטמן מגייס באופן זמני חברי מיחידת המתאבדים - דדשוט, הארלי קווין, קילר קרוק, קפטן בומרנג, קילר פרוסט ולובו. כתוצאה מהמשבר, באטמן מחליט להרכיב מחדש את ליגת הצדק. בחוברת מספר 24, מירה מצטרפת לקבוצה, אך עוזבת בחוברת מספר 34.

באירועי "לילות אפלים: מתכת" (יוני 2017-מרץ 2018) של הכותב סקוט סניידר, הרכב הקבוצה חוזר למתכונתו הזהה ל-52 החדשים. בסיפור זה, הליגה נלחמת נגד האבירים האפלים (גרסאות מרושעות של באטמן מיקומים מקבילים) בעזרתם של מיסטר טריפיק, הוקגירל ודוקטור פיית.

יקום DC[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת DC סיימה את הרצת "תחייה מחדש" בדצמבר 2017 והחליטה לשלב את כל כותריה תחת חותם מקיף בשם DC Universe ("יקום DC"), עם קו המשכיות רציף שהחל עם כותרי "תחייה מחדש". במרץ 2018 נודע כי סדרת Justice League תחל בהרצתו של כרך חמישי, בכתיבתו של סקוט סניידר. חברי הקבוצה החדשה כוללים את סופרמן, באטמן, וונדר וומן, פלאש (בארי אלן), אקוומן, הוקגירל, סייבורג, הצייד ממאדים וגרין לנטרן (ג'ון סטוארט). בעקבות אירועי הקרוסאובר בין ליגת הצדק לחוברות אקוומן "ארץ טבועה", אקוומן נעדר ונחשב למת, ומירה תופסת את מקומו בליגה.

בנוסף, שני כותרים חדשים נמצאים בפיתוח - כרך שני לסדרת ליגת הצדק האפל בהנהגת וונדר וומן, וסדרה חדשה בשם Justice League Odyssey, אשר תכלול את סייבורג, סטארפייר, גרין לנטרן (ג'סיקה קרוז), עזראל ודארקסייד.

גרסאות מעובדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים שם הסרט / שם הסדרה הערות
1973–1986 "סופר-חברים" 109 פרקים
2001–2006 "ליגת הצדק: סדרת האנימציה"
"ליגת הצדק ללא גבולות"
91 פרקים
2008 "ליגת הצדק: הגבול החדש" יקום סרטי האנימציה המקוריים של DC
2010 "ליגת הצדק: משבר בשני העולמות"
2012 "ליגת הצדק: אבדון"
2013 "ליגת הצדק: פרדוקס פלאשפוינט"
2014 "ליגת הצדק: מלחמה"
2015 "ליגת הצדק: אלים ומפלצות"
2015 "ליגת הצדק: כס אטלנטיס"
2016 "ליגת הצדק נגד הטיטאנים"
2017 "ליגת הצדק האפל"
2018 "מותו של סופרמן"
2019 "שלטונם של הסופרמנים"
2016–2018 "ליגת הצדק בפעולה" 52 פרקים

לייב אקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים שם הסרט הערות
2017 "ליגת הצדק" סרט ביקום הקולנועי של DC
2021 "ליגת הצדק גרסת סניידר"

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליגת הצדק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Justice League Task Force #16, September 1994
  2. ^ Infinite Crisis #7, June 2006
  3. ^ Justice League Vol.2 #6, April 2012
  4. ^ Justice League of America #4, April-May 1961
  5. ^ Justice League of America #14, September 1962
  6. ^ Justice League of America #31, November 1964
  7. ^ Justice League of America #42, February 1966
  8. ^ Justice League of America #74, September 1969
  9. ^ Justice League of America #78, February 1970
  10. ^ Justice League of America #105, April-May 1973
  11. ^ Justice League of America #106, July-August 1973
  12. ^ Justice League of America #146, September 1977
  13. ^ Justice League of America #161, September 1978
  14. ^ Justice League of America #179, June 1980
  15. ^ Justice League of America #171-172, October-November 1979
  16. ^ Final Crisis Aftermath: Run! #1-6, July-December 2009
  17. ^ Len Wein Talks JLA Two Parter, Jeffrey Renaud, April 22nd 2009
  18. ^ Robinson, Bagley Step Aboard Justice League of America, Alex Segura, June 18th 2009
  19. ^ Justice League: Cry for Justice #7, April 2010
  20. ^ WC10: Spotlight on James Robinson, Chris Evans, April 5th 2010
  21. ^ DC Comics Announces Historic Renumbering of All Superhero Titles and Landmark Day-and-Date Digital Distribution, David Hyde, May 31st 2011
  22. ^ Justice League of America Vol.3 #4, July 2013
  23. ^ DC Co-Publishers Tease Mysterious New "Rebirth" Image, Anthony Couto, January 22nd 2016