ג'וזף גולדברגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וזף גולדברגר
Goldberger József
לידה 16 ביולי 1874
גיראלט, ממלכת הונגריה, האימפריה האוסטרו-הונגרית, כיום גיראלטובצה, בסלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בינואר 1929 (בגיל 54)
וושינגטון די. סי., ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוז'ף גולדברגרהונגרית: Goldberger József; באנגלית: Joseph Goldberger; גירלט, 16 ביולי 1874וושינגטון, 17 בינואר 1929) היה רופא ואפידמיולוג יהודי אמריקאי יליד הונגריה, שהועסק בשירות הבריאות הציבורי של ארצות הברית. פעל רבות כדי לזהות את הקשר בין עוני לבין מחלות. הוכיח בתחילת המאה ה-20 שמחלת הפלגרה (עור מחוספס) קשורה לתזונה וניתן לסווג אותה כמחלת חסר. היה מועמד בשל כך לפרס נובל לרפואה מספר פעמים.

נעוריו ולימודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוז'ף גולדברגר נולד במשפחה יהודית בשנת 1874 בגיראלט, אז בממלכת הונגריה (כיום גיראלובצה בסלובקיה)=. בגיל תשע היגר לארצות הברית עם משפחתו. הוא סיים את בית הספר התיכון בניו יורק וקיבל תואר דוקטור לרפואה מאוניברסיטת ניו יורק.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1899 גולדברגר הפך לרופא בשירות הבריאות הציבורי של ארצות הברית. הוא עסק בעיקר במחלות זיהומיות כמו קדחת צהובה, טיפוס הבהרות, קדחת דנגי, וטיפואיד. הוא עבד בנמל ניו יורק, במקסיקו, בפוארטו ריקו, במיסיסיפי ובלואיזיאנה .

בשנת 1914 החל בחקירת מחלת הפלגרה, שהתפשטה אז במדינות הדרום של ארצות הברית וגבתה חיים רבים. אז נחשבה מחלה זו כמדבקת ולכן חולים רבים בודדו למעשה מהחברה. גולדברגר הבחין כי המחלה מתפשטת בעיקר בקרב העניים, במיוחד אלה שעבדו במטעי התירס ולכן ניזונו חד-צדדית מתירס. השערתו שהפלגרה נגרמת כתוצאה מתת תזונה אושרה על ידי ניסויים בבתי יתומים, בהוספיסים ובבתי כלא: ברגע שעברו לתזונה מגוונת יותר והמחלה נעלמה. הוא היה מועמד לפרס נובל לרפואה מספר פעמים על גילויו. ג'וזף גולדברגר נפטר בשנת 1929, בגיל 54. שמונה שנים אחר כך גילה קונרד אלבהיֶם כי הפלגרה נגרמת על ידי מחסור בוויטמין B3 (ניאצין).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'וזף גולדברגר בוויקישיתוף