אולג דריפסקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולג דריפסקה
Олег Владимирович Дерипаска
לידה 2 בינואר 1968 (בן 56)
דזיארז'ינסק, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Олег Владимирович Дерипаска עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות, רוסיה, קפריסין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מחוז קרסנודאר, מוסקבה, לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
פרסים והוקרה
https://deripaska.com/ האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולג ולדימירוביץ' דריפסקהרוסית: Олег Владимирович Дерипаска; ‏ נולד ב-2 בינואר 1968), איש עסקים רוסי, אחד האוליגרכים הרוסים. בבעלותו חברת ההשקעות הענקית "בייסיק אלמנט" (Basic Element), שבה הוא מכהן כמנכ"ל בפועל. דריפסקה נחשב לאחד מעשירי רוסיה כיום, והונו מוערך (נכון לינואר 2013 על פי המגזין "פורבס") בכ-8.8 מיליארד דולר.

שנותיו הראשונות והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דריפסקה נולד בעיר קטנה במחוז ניז'ני נובגורוד, אך גדל בעיירה אוסט לבינסק שבמחוז קרסנודאר. בעיירה זאת אף סיים את חוק לימודיו, וב-1985 נרשם והתקבל ללימודים באוניברסיטת מוסקבה. כשנה לאחר מכן גויס לצבא הרוסי, בו שירת עד 1988. לאחר שירותו חזר ללימודיו במוסקבה, וזאת תוך כדי עבודה באתרי בנייה ברחבי רוסיה על מנת לפרנס את עצמו. בשנת 1993, בהיותו בן 25, סיים את לימודיו באוניברסיטת מוסקבה עם תואר בפיזיקה, אך לאחר שהבין כי אין אפשרות לפתח קריירה במקצוע זה בתקופה שלאחר התפרקות ברית המועצות, הוא העדיף לחפש אפיקים אחרים, כאלו שיניבו לו כסף. עם זאת, עדיין המשיך ללמוד, ובשנת 1996 קיבל תואר נוסף בכלכלה מהאוניברסיטה לכלכלה על שם פלחנוב, שבמוסקבה.

פעילות עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיד לאחר התפרקותה של ברית המועצות החל דריפסקה בפעילות עסקית. ראשית פעילותו הייתה בתחום סחר החליפין. החברה שלו סחרה במגוון של מוצרים, אך התמקדה בעיקר בסחר במתכות שונות, כגון: נחושת, אלומיניום, ברזל ועוד. המכירות גדלו משנה לשנה, וכך עשה דריפסקה את הונו הראשון. ב-1994 הפך למנכ"ל של מפעל להיתוך מתכות בעיירה סיינוגורסק. הוא דאג לשלם את משכורות העובדים שסבלו מהלנת שכר, העביר את המפעל מודרניזציה של ציוד פסי הייצור, הגדיל את תפוקת הייצור, וחתם על חוזים של הספקה לגופים ברוסיה ובארצות נוספות.

בשנת 1997 הקים את חברת "בייסיק אלמנט" (Basic Element), ודרכה רכש חברות רבות בתחומי האנרגיה, התעשייה, הבנקאות, התעופה ועוד.[1] למרות החברות הרבות שבבעלותו, דריפקסה היה מזוהה יותר מכל עם בעלותו על חברת רוסאל, שהוא מכהן גם כמנכ"ל שלה בפועל עד 2018. רוסאל היא יצרנית האלומיניום הרוסית הגדולה, וחולשת על כ-10% משוק האלומיניום העולמי. בין היתר הוא מחזיק בבעלותו גם את יצרנית הרכב הרוסית גא"ז, וכמו כן 5% ממניות יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס[2]. החזקה גדולה נוספת שלו היא בעלות של 25% בחברת כריית המתכות הענקית נורילסק ניקל.

חברת "בייסיק אלמנט" (Basic Element) היא אחת מהחברות הגדולות בעולם מבחינת שווי שוק והיקף פעילות ולה עסקים בכל יבשות תבל. בחברה מועסקים למעלה מרבע מיליון בני-אדם. בשנת 2007 מיכאל גוצרייב הודיע שלאור לחץ גדול מהשלטונות הוא מוכר את חברת נפט שבבעלותו לאולג דריפסקה.

דריפסקה הוא אחד המיליארדרים הצעירים, ועל פי דירוג עשירי תבל של המגזין "פורבס" לשנת 2008 הוא היה "האיש העשיר ברוסיה", וממוקם מספר 8 בעולם; הונו האישי הוערך על ידי המגזין ב-28 מיליארדי דולרים. בהתאם לאותו דירוג לשנת 2011 הוא ירד למקום ה-6 בין עשירי רוסיה.

באפריל 2018 הטילה ארצות הברית סנקציות על אנשי עסקים רוסיים בהם דריפסקה, והקפיאה את נכסיו בארצות הברית. בדצמבר אותה שנה הוחלט לבטל את הסנקציות.[3]

ב-2022 עקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הטיל האיחוד האירופי סנקציות על אוליגרכים רוסיים המקורבים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בהם דריפסקה.[4] דריפסקה היה בין האוליגרכים הראשונים שהתבטאו נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה.[5]

פילנתרופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד פעילותו העסקית הוא גם פילנתרופ גדול. בשנת 1998, הקים דריפסקה את Volnoe Delo, קרן הצדקה הפרטית הגדולה ביותר ברוסיה. הקרן תומכת ביותר מ-400 יוזמות ברחבי רוסיה במטרה לפתח את החינוך והמדע, ולשיפור הסטנדרטים של בריאות הציבור. הוא תומך גם ברשת של עשרות בתי-ספר, שבהם לומדים למעלה מ-20 אלף תלמידים.

דריפסקה תרם גם בישראל ותמך בפרויקט "אנליזה", שמטרתו לחזק תלמידים בבתי ספר על-יסודיים, בעיקר בפריפריה, המצטיינים במתמטיקה, על מנת לסייע להם להיבחן בבחינת בגרות ברמה של 5 יחידות לימוד.[6]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דריפסקה התחתן בשנת 2001 עם פולינה, בתו של הפוליטיקאי, איש העסקים והעיתונאי הרוסי ולנטין יומשב. לזוג שני ילדים.

דריפסקה אוהב לשחק כדורגל[7], ואף אימץ שתי קבוצות כדורגל רוסיות: קובאן קרסנודאר, ודינמו מוסקבה.[8]

דריפסקה גם אוהב לקרוא ספרים.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולג דריפסקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פירוט על החברות שבבעלותה של בייסיק אלמנט אפשר למצוא בוויקיפדיה באנגלית תחת הערך: Basic Element.
  2. ^ המיליארדר הרוסי דריפסקה רכש 5% מג'נרל מוטורס, באתר גלובס, ב-9 באוגוסט 2007
  3. ^ טיימס, ניו יורק (2018-12-20). "ארה"ב ביטלה את הסנקציות על האוליגרך הרוסי דריפסקה". TheMarker. נבדק ב-2018-12-22.
  4. ^ תמר שבק, מרד האוליגרכים במעגל הקרוב של פוטין: "חפים מפשע מתים - זה בלתי מתקבל על הדעת", באתר ynet, 1 במרץ 2022
  5. ^ אדר פרימור, "לעצור את הטרגדיה": שני אוליגרכים יצאו במסר חריג להפסקת המלחמה, באתר כלכליסט, ‏28.2.22
  6. ^ יולי חרומצ'נקו, מיליארדר רוסי (ולא יהודי) בן 37 תורם לתלמידים בפריפריה, באתר הארץ, ב-26 ביולי 2005
  7. ^ על פי הודאת פיו בראיון שנערך עמו והועלה לאתר יוטיוב: Oleg Deripaska: Listen To Bankers
  8. ^ יעקב זיו, הסירו דאגה: הכל אודות אנז'י מחצ'קלה, באתר מעריב, ב-15 באוגוסט 2011
  9. ^ Prominent Russians: Oleg Deripaska, באתר russiapedia