אוניברסיטת טמפרה לטכנולוגיה

אוניברסיטת טמפרה לטכנולוגיה
Tampereen Teknillinen Yliopisto
אוניברסיטת טמפרה לטכנולוגיה
אוניברסיטת טמפרה לטכנולוגיה
אוניברסיטה
מוטו Technology for the Benefit of People and the Environment
תקופת הפעילות 1965–2018 (כ־53 שנים)
קמפוס עירוני
סטודנטים
9,904 (2013)
מיקום
מיקום טמפרה
מדינה פינלנדפינלנד פינלנד
www.tut.fi/en/
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוניברסיטת טמפרה לטכנולוגיהאנגלית: Tampere University of Technology; בראשי תיבות: TUT; בפינית: Tampereen Teknillinen Yliopisto; בראשי תיבות: TTY) הייתה האוניברסיטה השנייה בגודלה בפינלנד במדעי ההנדסה. האוניברסיטה הייתה ממוקמת בהרוואנטה (אנ'), פרוור של טמפרה. ב־1 בינואר 2019, היא מוזגה עם האוניברסיטה של טמפרה (אנ') (UTA) כדי לייסד את אוניברסיטת טמפרה (TAU) החדשה ובכך חדלה להתקיים כמוסד אקדמי עצמאי.

חובתה הסטטוטורית של האוניברסיטה הייתה לעסוק במחקר ולתת את ההשכלה הגבוהה ביותר בתחומה. המחקר, שנערך על ידי כ־1,800 אנשי צוות וחברי סגל, התמקד בעיקר במדע יישומי ולעתים קרובות היה לו קשרים הדוקים עם חברות רבות בתעשייה (כגון נוקיה, חברת טלפון סלולרי מהגדולות בעולם). בסמוך לקמפוס האוניברסיטה נמצא פארק מדע (אנ') הרמיה (אנ'), שכולל מתקן מחקר גדול של נוקיה. TUT הייתה אחת משתי האוניברסיטאות הפיניות היחידות שפועלות כקרן. התקציב השנתי של האוניברסיטה היה כ־147 מיליון אירו. קרוב ל־50% מתקציבה היה מימון חיצוני. לפי דירוג האוניברסיטאות בעולם של THE, היא הייתה מדורגת במקום ה־11 בעולם, ובמקום ה־4 באירופה, עבור שיתוף פעולה בתעשייה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסוף המאה־19 הייתה טמפרה המרכז התעשייתי החשוב ביותר בפינלנד. המכון הטכני של טמפרה סיפק מהנדסים לתעשיות שלה מאז 1911, אך כל ההשכלה הטכנולוגית הגבוהה בפינלנד התקיימה באוניברסיטת הלסינקי לטכנולוגיה. בשנות ה־50, העיר טמפרה החלה לתקן את המצב באופן פעיל, וייסדה לראשונה ספריית מדע עירונית ב־1955. ספרייה זו היוותה את הליבה של הספריות של ה־TUT והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת טמפרה ב־1960, העיר, הצליחה לשכנע את האוניברסיטה הפרטית הקטנה, "הקולג'י הקהילתי" (בפינית: Yhteiskunnallinen korkeakoulu) לעבור לטמפרה מהלסינקי. כמה שנים מאוחר יותר, אוניברסיטה זו שינתה את שמה ל"האוניברסיטה של טמפרה".

ייסוד האוניברסיטה הטכנולוגית של טמפרה היה אחד הצעדים של העיר וחיי העסקים המקומיים בהבאת ההשכלה הגבוהה לאזור. האוניברסיטה נוסדה ב־1965 כשלוחה של אוניברסיטת הלסינקי לטכנולוגיה והוענק לה מעמד אוניברסיטה עצמאית ב־1972. לצד האוניברסיטה הוקמה גם אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה הטכנולוגית של טמפרה (TTYY).

ב־2003 שינתה האוניברסיטה את שמה הפיני מ־Tampereen teknillinen korkeakoul, ובראשי תיבות: TTKK, ל־Tampereen Teknillinen Yliopisto, ובראשי תיבות: TTY. כדי שהשם הפיני יהיה קרוב יותר לשם האנגלי וכדי להבדיל את עצמה מפוליטכניונים (אנ') (בתי ספר גבוהים למדעים) שאינם אוניברסיטאות במשמעות של האוניברסיטה.

כחלק מהרפורמה באוניברסיטה הפינית, אוניברסיטת טמפרה לטכנולוגיה בחרה להפוך לאחת משתי האוניברסיטאות הפיניות הפועלות כקרנות בתחילת 2010.

תוכנית, בשם Tampere3, למיזוג אוניברסיטת טמפרה לטכנולוגיה עם האוניברסיטה של טמפרה ואוניברסיטת טמפרה למדעים יישומיים (אנ') (TAMK) החלה באביב 2014. המיזוג אושר על ידי הפרלמנט הפיני בדצמבר 2017 ונכנס לתוקף ב־1 בינואר 2019. המוסד להשכלה גבוהה החדש נקרא בשם אוניברסיטת טמפרה.

פקולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניברסיטת טמפרה לטכנולוגיה כללה חמש פקולטות:

  • הפקולטה למדעי ביו-רפואה והנדסה:
  • הפקולטה לעסקים וסביבה בנויה:
  • הפקולטה להנדסת מחשבים וחשמל:
  • הפקולטה למדעי ההנדסה:
  • הפקולטה למדעי הטבע:

תארים ותוכניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשפה הפינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות תואר שני במדעים (אנ') (.M.Sc):

בשפה האנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות תואר שני במדעים (.M.Sc):

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]