אוסיפ רבינוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוסיפ רבינוביץ'
О́сип Рабино́вич
לידה 14 בינואר 1817
קובליאקי, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1869 (בגיל 51 בערך)
מראנו, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה 1st Christian Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוֹסִיפּ אַרוֹנוֹבִיץ' רַבִּינוֹבִיץ'רוסית: О́сип Аро́нович Рабино́вич; 14 בינואר 1817 – 1869) היה סופר פרוזה רוסי יהודי, פובליציסט, נציג ספרות רוסית-יהודית, עורך ואיש ציבור.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבינוביץ' נולד בקובליאקי (אנ') בפלך פולטבה (כיום במזרח אוקראינה) למשפחה יהודית אמידה. הוא בילה את ילדותו בלוהנסק, שם קיבל חינוך ביתי, המשלב לימוד של דיסציפלינות אירופיות ויהודיות. בגיל 23, הוא החל ללמוד בפקולטה לרפואה באוניברסיטת חרקוב, אותה עזב עקב החמרה במצב הכלכלי של משפחתו.

ב-1845 עבר עם אשתו ובתו לאודסה, שם התקבל כעורך דין בבית הדין למסחר; בתחילת 1848 הוא קיבל תפקיד של נוטריון ציבורי, פתח משרד משלו וניהל עיסוק משפטי נרחב.

אוסיפ רבינוביץ' ערך את הופעת הבכורה שלו בעיתונות הרוסית עם מאמרים בעלון אודסה בשנים 1847–1848 ובספרות הרוסית עם תרגום מעברית לשירו של יעקב אייכנבוים "הקרב" (אודסה, 1847), אשר קיבל ביקורת טובה במגזין של סנקט פטרבורג "ספרייה לקריאה (אנ')". בשני גיליונות של אלמנך אודסה "ערבים ספרותיים" משנת 1849–1850 יצאו לאור סיפוריו "תולדות בית המסחר פירליך ושות'" ו"מוריץ ספרדי". בין מחברי האלמנך הזה היו לאחר מכן המשוררים המפורסמים יעקב פולונסקי (אנ') וניקולאי שצ'רבינה (אנ').

מאמצע שנות ה-50 של המאה ה-19 הוא פרסם פרוזה ומאמרים במגזינים של סנקט פטרבורג "סוברמניק", "מילה רוסית" (Русское слово), "ספרייה לקריאה (אנ')", במוסקבה "עלון רוסי (רו')" וכו'.

עם תחילת תקופת הרפורמה של 1856–1860. הוא קיבל יחד עם יואכים טרנופול את הזכות לפרסם את כתב העת הרוסי-יהודי הראשון "ראזסווייט", שיצא לאור באודסה בשנים 1860–1861. המגזין קידם את רעיון האחדות הלאומית, התנגד לאפליה נגד יהודים ונלחם בדעות קדומות שגרתיות ודתיות בקרב האוכלוסייה היהודית. רבינוביץ' נשאר עורך כתב העת עד לסגירתו, לאחר שסבל הפסדים בשל מיעוט קוראים והתנכלות הצנזורה הרוסית.[1] בשנות ה-60 של המאה ה-19 היה חבר בדומה של העיר אודסה, והשתתף בהכנת טיוטת קודקס החוקים החדש של העיר.

הסיפור המפורסם ביותר שלו היה "הסיפור כיצד נסע רבי חיים-שולים פייגיס מקישינב לאודסה, ומה קרה לו" (1865). רבינוביץ' היה מחברם של מספר ספרי פרוזה, פרסומים של מגזינים ועיתונים, חוברות ואסופה של יצירותיו שנאספו לאחר מותו בשלושה כרכים (סנקט פטרבורג, אודסה, 1880–1888). הוא קיבל מעמד של "חלוץ הספרות הרוסית-יהודית".[2] כתביו לא הודפסו מחדש בתקופת ברית המועצות. במחקרים המודרניים, אוסיפ רבינוביץ' מוכר כאחד ממייסדי המסורת הספרותית של אודסה, אשר פותחה ביצירותיהם של סמיון יושקביץ' (אנ'), איסאק באבל וסופרים נוספים באודסה. נכדו, ארתור אדולפוביץ' אברהמסון (רו') היה מהנדס ומדען בתחום תחבורת רכבות.

אוסיפ רבינוביץ' נפטר ב-1869 במראנו, אז באימפריה האוסטרו-הונגרית וכיום בצפון איטליה.

מכתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Повести из «Картин прошлого»: «Штрафной» (1859); «Наследственный подсвечник» (1860) – סיפורים מתוך "תמונות העבר": "הנקנס" (1859); "פמוט הירושה" (1860)

הסיפור "הנקנס" מתאר את סבלות היהודים בתקופתו של הצאר ניקולאי הראשון, קיסר רוסיה (שלט 1825–1855), והשאיר רושם רב. יצחק מרדכי יוסט תרגם אותו לגרמנית. הסיפור "פמוט הירושה" מתאר את גורלן של נשים יהודיות שגורשו לאחר שבעליהן נפלו בקרב למען רוסיה.[1]

  • Роман «Калейдоскоп» (1860)) – הרומן "קליידוסקופ"
  • Повесть «История о том, как реб Хаим-Шулим Фейгис путешествовал из Кишинёва в Одессу, и что с ним случилось» (1865)) – "הסיפור איך נסע רבי חיים שולים פייגיס מקישינב לאודיסה ומה קרה לו"
  • Сочинения: В 3 томах. СПб., Одесса, 1880—1888 (с биографией автора)) – יצירות ב-3 כרכים. סנקט פטרבורג, אודסה, 1880–1888 (עם ביוגרפיה של המחבר)
  • Избранное (репринт с дореволюционных изданий). Иерусалим, 1985.) – מועדפים (הדפסה מחודשת מפרסומים טרום-מהפכניים). ירושלים
  • Любопытное / Библиотечка «Мигдаль» / С биогр. справкой О.А. Рабиновича и статьей Анны Мисюк «Одесские страницы еврейской культуры». Од.: Астропринт, 2000.) –
רבינוביץ' והמאמר של אנה מיסיוק "דפי אודסה של תרבות יהודית."

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]