אורי כהן (ספורטאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

אוּרי כהן (19271981) היה ספורטאי רב תחומי, אלוף (1945) ושיאן ארץ ישראל בקפיצה לגובה, מורה לחינוך גופני ומאמן כדוריד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורי (במקור: אוריאל) כהן נולד בברלין בירת גרמניה, וכשהיה בן שלושה חודשים עלה לארץ ישראל עם הוריו והמשפחה התיישבה ברחובות. אביו, אהרן כהן, היה בעברו שחקן טניס ואתלט בעל הישגים, שהשתתף במכביה הראשונה.

באליפות ארץ ישראל שנערכה במאי 1945 זכה כהן במדליית זהב בקפיצה לגובה בתוצאה של 1.67 מטר.

כהן הצטיין כבר בנעוריו במגוון ענפי ספורט, וב-1952 היה לשיאן ישראל בקפיצה לגובה עם הישג של 1.75 מטר. בקפיצה משולשת שיאו היה 12.62 מטר ובקפיצה לרוחק 6.19 מטר. הוא גם הדף כדור ברזל למרחק 11.4 מטר וצבר נקודות רבות בקרב עשר. נוסף לכך, שיחק טניס זוגות, כדוריד, כדורגל והצטיין בהוקי שדה. אחד ממוריו בבית הספר, מירון אברמסון, משך אותו למשחקי ההוקי והכדוריד.

במלחמת העצמאות התגייס לגדוד 52 של חטיבת גבעתי, לקח חלק בקרבות ונפצע בידו מכדור רובה בקרבת קיבוץ חולדה.

בשנת 1951 יזם יחד עם מרדכי מוקסיי ויתר חבריהם ממכבי צעיר הקמתה של קבוצה כדוריד ראשונה בישראל, קבוצת מכבי רחובות. לפני מלחמת העולם השנייה היו קבוצות כדוריד בארץ ישראל המנדטורית, אך בתקופת מלחמת העולם, המאבק על העלייה של שארית הפליטה מהשואה ומלחמת העצמאות, הושבתה הפעילות והקבוצות התפרקו. כהן שיחק בקבוצה ושימש גם כמאמן הקבוצה. במסע שערכה מכבי רחובות בהולנד, ב-1954, הצטיין בתפקיד מבקיע השערים, כשהבקיע 11 שערים, מחצית מכלל השערים, שהבקיעה קבוצתו במשחקיה. בקבוצה שיחק בתפקיד שוער אחיו של אורי כהן, גדעון (גיגי) כהן.

עם התארגנותה של ליגת כדוריד ישראלית זכתה מכבי רחובות באליפות הראשונה והשנייה ורק בשנה השלישית ירדה למקום השני, לאחר שהפועל רחובות כבשה את המקום הראשון, אך בשנתיים שלאחר מכן שבה למקום הראשון. כהן שיחק בתפקיד המקשר הימני ובמשך שנים נחשב לשחקן הכדוריד הטוב ביותר בארץ, אך לנבחרת הלאומית זומן רק פעם אחת, כי באותה תקופה כמעט ולא היו משחקים בינלאומיים.

בחודש יולי 1963, לאחר שמכבי רחובות זכתה בפעם החמישית באליפות הארץ, נערכה מסיבה במועדון ובמסיבה זו הודיע כהן על פרישתו ממשחק הכדוריד. הוא המשיך באימון הקבוצה עד שעבר לאמן, במשך שנתיים, את מכבי ראשון לציון. כהן שימש כמורה לחינוך גופני בגימנסיה הריאלית בראשון לציון. הוא השתתף בארבע מכביות ובמכבי השישית הוטל עליו להשביע את אלפי המשתתפים.

אורי כהן נפטר ב-1981.[1]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "ואלה תולדות ... כדוריד רחובות" מאת הלל ורד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "ואלה תולדות ... כדוריד רחובות" מאת הלל ורד