איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על המחזמר איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ
המבוסס על הספר איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ (אנ')
בימוי דייוויד סוויפט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי וולטר מיריש, דייוויד סוויפט עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דייוויד סוויפט, אייב בורווס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ראלף וינטרס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים רוברט מורס
George Fenneman
ארין אובראיין-מור
דייוויד סוויפט
אן סימור
Hy Averback
דן טובין
Ruth Kobart
Virginia Sale
Joey Faye
John Holland
Carl Princi
Kathryn Reynolds
Anthony 'Scooter' Teague
רודי ואלה
מישל לי
John Myhers
Maureen Arthur
פון הרטמן
Murray Matheson
Tucker Smith
Robert Q. Lewis
Patrick O'Moore עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה פרנק לוסר, נלסון רידל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ברנט ג'ופי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מיריש הפקות עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 במרץ 1967[1]
משך הקרנה 121 דקות[2]
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה רומנטית, סרט מוזיקלי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3.5 מיליון דולר[3]
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץאנגלית: How to Succeed in Business Without Really Trying) הוא סרט דרמה קומית מוזיקלית רומנטית אמריקאית משנת 1967 המבוססת על המחזמר הבימתי באותו שם משנת 1961, המבוסס על ספר באותו השם (אנ') משנת 1952 מאת שפרד מיד (אנ'). הסרט, אותו ביים דייוויד סוויפט, הופק על ידי United Artists, עם הכוריאוגרפיה הבימתית המקורית של בוב פוסי.

בסרט מככבים רוברט מורס (אנ') בתפקיד פינץ', רודי ואלה (אנ') בתפקיד ג'י ביי ביגלי ומישל לי (אנ') בהופעתה הקולנועית הראשונה בתפקיד רוזמרי, כולם מגלמים את אותו התפקיד שגילמו במחזמר בגרסתו הבימתית בברודוויי; עוד מככבים בסרט אנתוני טיג (אנ') בתפקיד באד ומאורין ארתור (אנ') בתפקיד הדי. רוברט אוסבורן (אנ') מופיע בסרט בתפקיד אחד מעובדי המשרד.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יי פיירפונט פינץ' (רוברט מורס (אנ')) הוא צעיר שאפתן שעובד כמנקה חלונות הקונה ספר בשם "איך להצליח בעסקים", המתאר שלב אחר שלב איך להתקדם במעלה עולם העסקים. פינץ' ממלא אחר הוראות הספר בקפידה, הגם שהן שנויות במחלוקת מבחינה אתית. הוא מצטרף לחברת "Wicket World Wide" ומתחיל לעבוד בחדר הדואר. עד מהרה, הוא מתקדם עד לתפקיד סמנכ"ל וראש מחלקת פרסום, בכך שהביא לסיום עבודתו של כל ממונה ישיר מעליו (אם באמצעות קידום, העברה לתפקיד אחר או פיטורים).

פינץ' מתאהב ברוזמרי פילקינגטון (מישל לי (אנ')), מזכירה בחברה. הוא מגלה שמנכ"ל החברה ג'יי בי ביגלי (רודי ואלה (אנ')) ניצל לרעה את סמכותו על מנת לקדם את הדי לה-רו (מאורין ארתור (אנ')), צעירה יפהפייה, לכאורה המאהבת של ביגלי, חסרת כשרון או יכולת, העובדת בחברה. פינץ' מנצל את הידע הזה על מנת להתקדם בחברה.

גם האחיין המעצבן של ביגלי, באד פרומפ (אנתוני טיג (אנ')), מנצל את המצב ומנסה להתקדם בעצמו בחברה, ולהקדים את פינץ'. עם זאת, בסופו של דבר, פינץ' הופך להיות יו"ר הדירקטוריון, ומסמן לעצמו את היעד הבא: בסצנת הסיום הוא נראה מנקה את חלונות המשרד הסגלגל של הבית הלבן ומנפנף בידו לשלום לנשיא ארצות הברית.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות הערות
רוברט מורס (אנ') ג'יי פיירפונט פינץ' צעיר שאפתן שעובד כמנקה חלונות בחברת World Wide Wicket גילם את אותה הדמות בהפקת ברודוויי המקורית של המחזמר משנת 1961
מישל לי (אנ') רוזמרי פילקינגטון מזכירה זוטרה בחברת World Wide Wicket שמתאהבת בפינץ'
אנתוני טיג (אנ') באד פראמפ אחיינו השחצן והעצלן של ביגלי
רודי ואלה (אנ') ג'י ביי ביגלי מנכ"ל חברת World Wide Wicket גילם את אותה הדמות בהפקת ברודוויי המקורית של המחזמר משנת 1961
קיי ריינולדס סמיטי חברתה של רוזמרי
מאורין ארתור (אנ') הדי לה-רו צעירה יפהפייה, לכאורה המאהבת של ביגלי
רות קוברט (אנ') מיס ג'ונס מזכירתו של ביגלי גילמה את אותה הדמות בהפקת ברודוויי המקורית של המחזמר משנת 1961
ג'ון מייהרס (אנ') ברט בארט ראש מחלקת משאבי אנוש בחברת World Wide Wicket
סאמי סמית' מר טווימבל ראש מחלקת הדואר בחברת World Wide Wicket מזה 25 שנה גילם את אותן שתי דמויות בהפקת ברודוויי המקורית של המחזמר משנת 1961
וואלי וומפר יו"ר הדירקטוריון של World Wide Wicket

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקציב של הסרט עמד על 3.5 מיליון דולר, מתוכם 1 מיליון דולר שולמו לצורך רכישת הזכויות לסרט. שתי גרסאות הוכנו לסרט - האחת מוזיקלית והאחרת לא מוזיקלית.[3] דמותו של פינץ' שונתה ביחס להפקה הבימתית, שבה הדמות הייתה עצבנית יותר, משום שהיה חשש שקהל צופי הקולנוע לא ימצאו אותו חביב מספיק.

שירים רבים מהגרסה הבימתית נחתכו מהסרט, ובעיקר כל שירי הסולו של רוזמרי. על מנת לפצות על כך, היא קיבלה ביצוע משלה לשיר "I Believe in You".

מגדל המשרדים במנהטן שעמד בפארק אווניו 270 (אנ') בשנים 19602021 (נקרא במקור: Union Carbide Building ולאחר מכן: JPMorgan Chase Tower) שימש כאתר צילומי החוץ של תאגיד World Wide Wicket בסרט. בסיקוונס הבולט ביותר נראה פינץ' נכנס אל הבניין בדהרה, לפני שהבוס שלו מגיע, על מנת לפזר כוסות קפה ריקות על שולחנו ולהעמיד פנים שנרדם עליו לאחר שככל הנראה עבד כל הלילה ובכך לשכנע את הבוס שלו לקדם אותו לתפקיד בכיר יותר בחברה.

מספר שחקנים שכיכבו בגרסה הבימתית שבו לגלם את אותם התפקידים גם בעיבוד הקולנועי, הבולטים שבהם הם רוברט מורס (אנ') (פינץ') ורודי ואלה (אנ') (ביגלי). המפיקים פנו אל דיק ואן דייק, אותו שקלו ללהק לתפקיד של פינץ', אך הוא דחה זאת בשל חשש שהוא מבוגר מדי לתפקיד (בשנת 1967 ואן דייק היה בן 42, לעומת מורס שהיה בן 36).

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות בדרך כלל. בוסלי קראוטר (אנ') מהניו יורק טיימס, למשל, שיבח את הסרט כיוצר מחדש בהצלחה את "בערך כל מה שתרם להצלחה הבימתית". קראוטר שיבח במיוחד את ההופעות של רוברט מורס (אנ') ורודי ואלה (אנ').[4]

על אף השבחים, עם יציאתו של הסרט לאקרנים, הוא לא הצליח להפוך לרווחי והיה לאכזבה מסחרית. לסרט דירוג "טרי" של 92% באתר Rotten Tomatoes.

למרות שהמחזמר המקורי זכה להצלחה גדולה בברודוויי, לרבות זכייה בשבעה פרסי טוני, הגרסה הקולנועית לא הייתה מועמדת לשום פרס אוסקר.

צפייה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן לראשונה בטלוויזיה בערוץ NBC במוצאי שבת ה-25 בנובמבר 1972.

ב-1 באפריל 2003 הושקה מהדורת DVD של הסרט אשר הופצה באזור צפייה 1 על ידי MGM Home Video ובאזור צפייה 2 על ידי Simply Media.

ב-14 במרץ 2017 הושקה מהדורת בלו-ריי של הסרט, בהפצת Twilight Time.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "How to Succeed in Business Without Really Trying (1967) - Release dates". Internet Movie Database. Amazon.com. נבדק ב-2012-01-08.
  2. ^ "HOW TO SUCCEED IN BUSINESS WITHOUT REALLY TRYING (U)". British Board of Film Classification. 1967-03-01. נבדק ב-2012-01-08.
  3. ^ 1 2 Swift New Idea: A Silent Film Los Angeles Times 15 Mar 1967: e12.
  4. ^ Crowther, Bosley (10 במרץ 1967). "Screen: 'How to Succeed' Does Again:Musical With Morse and Vallee Opens". The New York Times. נבדק ב-11 בדצמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)