בומבה (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"בומבה"
סינגל בביצוע הדג נחש
יצא לאור 3 באוגוסט 2020
פורמט סטרימינגהורדה דיגיטלית
הוקלט 2020
סוגה היפ הופ מחאתי
שפה עברית
אורך 2:48
חברת תקליטים הליקון
כתיבה הדג נחש, ג'וני גולדשטיין
לחן הדג נחש, ג'וני גולדשטיין
הפקה ג'וני גולדשטיין
כרונולוגיית סינגלים של הדג נחש
"שירת הסטיקר 2019"
(2019)
"בומבה"
(2020)

בומבה הוא סינגל שהוקלט על ידי ההרכב המוזיקלי הישראלי הדג נחש. השיר יצא לאור ב-3 באוגוסט 2020, על ידי חברת התקליטים הליקון, כסינגל שלא מתוך אלבום.

רקע וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב והולחן על ידי חברי להקת הדג נחש, בשיתוף עם ג'וני גולדשטיין, שגם הפיק את השיר ועוסק במחאה נגד ממשלת ישראל השלושים וחמש.[1] חברי הלהקה סיפרו על התהליך והרקע של יצירת השיר:

הקורונה הביאה איתה אי ודאות ובלבול, שניכרים בכל מהלך בחיינו, אבל מנקודת מבטנו היא הביאה גם תקווה. הטיפול הכושל של השלטון באתגרים שהנגיף יצר סייעו להוציא לרחובות המונים בעוצמה שלא ידענו כמותה שנים ארוכות. מכל גשר בארץ ועד רחוב בלפור בירושלים מזכירים המוחים שזה הזמן להתעורר. אנחנו גאים בישראלים הנפלאים הללו, שעמלים מדי ערב על שמירת הדמוקרטיה שלנו, ומאושרים שהשירים שלנו עוזרים להם למצוא את המילים.

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר, המכיל בתוכו את סגנון ההיפ הופ המחאתי, בשילוב עם הפקה מוזיקלית בסגנון הרגאטון, עוסק במחאה נגד ממשלת ישראל השלושים וחמש, שהחלה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל והשלכותיו.[2] בשיר מוזכרים גם האישומים הפליליים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ופרשת אברה מנגיסטו, שחצה את גדר המערכת לתוך רצועת עזה, באזור חוף זיקים, ומאז גורלו לא נודע.[3] בפזמון של השיר: "מירי (מירי רגב), ביבי (בנימין נתניהו), מיקי (מיקי זוהר), ביבי, בני (בני גנץ), ביבי", קורא הדובר לשבור את ה"מעגל" שהם מרכיבים.[3]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלפי השיר הופנו ביקורות חיוביות. נדב אגמי מ-Time Out ישראל הפנה כלפי השיר ביקורת מעורבת, באומרו כי "השיר מצוין" וההאזנה לשיר הייתה בשבילו "חוויה כפית", ואילו "מרגיש שאפשר היה להחליף את הטקסט ל'איזה כיף לי בקיץ על הים, זאת עם הביקיני, איזה גוף מושלם', ועדיין כל זה היה עובד".[4] יוסי חרסונסקי נתן לשיר ביקורת חיובית, באומרו כי "שירת העם מגיעה בקצב מדליק", והוסיף כי השיר הוא "פיצוץ של שיר", ו"מותאם לאווירה", תוך שהעניק לשיר ציון של ארבעה כוכבי זהב וחצי מתוך חמישה.[5] דודי פטימר ממעריב העניק לשיר ביקורת חיובית גם הוא, באומרו כי השיר הוא "השיר הכי חריף" שיצא באותו השבוע ו"שיר מחאה בועט".[6]

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הווידאו קליפ הנלווה שהופק לשיר פורסם ב-3 באוגוסט 2020, בסמוך לצאת הסינגל עצמו.[7] הקליפ, שבוים על ידי יואב רודה, מכיל בתוכו קטעי וידאו מתוך המחאה נגד ממשלת ישראל השלושים וחמש, ואת חברי הלהקה שרים את מילות השיר על רקע חשוך.[1] נכון לפברואר 2021, מונה הצפיות של הקליפ עומד על כ-545 אלף צפיות.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (2020)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל 16

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]