בוריס פאש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוריס תיאודור פאש
Boris Theodore Pash
בוריס פאש ב-1945
בוריס פאש ב-1945
לידה 20 ביוני 1900
סאן פרנסיסקו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 במאי 1995 (בגיל 94)
Greenbrae, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
השתייכות צבא האימפריה הרוסית
הצבא הלבן
צבא ארצות הברית
תקופת הפעילות 1916 - 1917
1919 - 1920
1938 – 1957
דרגה קולונל (צבא ארצות הברית) קולונל
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
עיטורים
מדליית השירות המצוין (צבא ארצות הברית)  מדליית השירות המצוין
לגיון ההצטיינות (לגיונר) לגיון ההצטיינות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בוריס תיאודור פאשאנגלית: Boris Theodore Pash); (1995 - 1900) היה קצין הריגול הנגדי בצבא ארצות הברית בדרגת קולונל. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא היה קצין ביטחון בפרויקט מנהטן ופיקד על משימת אלסוס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בסן פרנסיסקו בשם בוריס פיודורוביץ' פאשקובסקי לאב רוסי ואם ממוצא סרבי. אביו של בוריס היה כומר נוצרי אורתודוקסי, אשר נשלח לארצות הברית לשרת באחת מן הכנסיות של סן פרנסיסקו בשנת 1894. בשנת 1912 חזרה המשפחה לרוסיה. בוריס למד בגימנסיה במוסקבה.

בשנת 1916, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, מונה אביו של בוריס לכומר צבאי של אחת מיחידות הארטילריה בצבא הרוסי. בוריס בן ה-16 הצטרף אל אביו והתנדב לשירות צבאי באותה יחידה. נלחם כאיש צוות תותח בחזית מול הצבא האוסטרו-הונגרי. לאחר המהפכה הבולשביקית עזבו בוריס ואביו את הצבא ועברו להתגורר בסימפרופול שבחצי האי קרים. הוריו ואחיו של בוריס עזבו את רוסיה בתחילת שנת 1918. הוא נשאר, הצטרף אל שורות הצבא הלבן שלחם נגד השלטון הקומוניסטי. בוריס שירת כמלח באחת מספינות הקרב של יחידות הצי בצבא הלבן. במהלך שירותו שימש לא פעם כמתורגמן בפגישות תיאום בין נציגים הבריטים והרוסים. בשנת 1920, לאחר כישלון הצבא הלבן להגן על חצי האי קרים מפני הצבא האדום, עזב בוריס יחד עם אשתו הטרייה את רוסיה והיגר לגרמניה. בגרמניה עבד בארגון ימק"א. בשנת 1923 עבר לארצות הברית. בארצות הברית קיצר את שם משפחתו מפשקובסקי לפאש.

הוא למד לתואר ראשון בחינוך גופני במכללת ספרינגפילד שבמסצ'וסטס. הוא עבד כמורה לחינוך גופני בבית ספר תיכון בלוס אנג'לס. במהלך העבודה השלים תואר שני באוניברסיטת דרום קליפורניה. בשנת 1938 הצטרף אל כוחות המילואים של צבא ארצות הברית. במסגרת שירות המילואים עבר קורס קצינים. כדובר שפות (ידע רוסית, צרפתית, גרמנית וסרבו-קרואטית) הוצב ביחידת מודיעין צבאי. בשנת 1939 עבר קורס חוקרים של ה־FBI.

במאי 1940 גויס לשירות בצבא הקבע. הוא הוצב כקצין הריגול הנגדי בבסיס צבאי שבהפרסידיו של סן פרנסיסקו. בתחילת 1943 נשלח פאש למעבדה הלאומית לורנס ברקלי, כדי לחקור חשדות לחדירת סוכנים זרים לצוות של פרויקט מנהטן. פאש חקר את מרבית אנשי המעבדה, כולל את רוברט אופנהיימר עצמו, בחשד להעברת מידע סודי לברית המועצות. בסופו של דבר השתכנע פאש, כי אופנהיימר אינו מעביר שום מידע על הפרויקט לגורם זר כלשהו. בספטמבר 1943 מונה בוריס פאש למפקד צוות משימת אלסוס, מבצע משותף לצבא ולגופי מודיעין באיתור מידע על תוכנית הגרעין של גרמניה הנאצית ברחבי אירופה.

לאחר המלחמה שירת פאש במטה גנרל דאגלס מקארתור ביפן. הוא פעל שם כנגד ההשפעה הסובייטית, בעזרת מאמציו, הכנסייה האורתודוקסית ביפן הוכפפה לכנסייה הרוסית הגולה ולא לכנסייה הרוסית של ברית המועצות. בשנת 1947 הושאל מצבא ארצות הברית ל־C.I.A. הוא שירת בארגון במשך כארבעה שנים, במהלכן עזר לתכנן מבצעי חבלה במדינות הגוש המזרחי. בשנת 1952 שב לצבא ומונה לקצין תכנון במפקד הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית באוסטריה. בשנת 1953 שב לארצות הברית ושירת באגף המודיעין של הארמייה השישית. בשנת 1954 העיד במהלך השימוע שנערך לרוברט אופנהיימר, אשר נטען כי הוא מהווה סיכון ביטחוני. בשנים 1956 - 1957 שירת במטה משרד ההגנה של ארצות הברית בוושינגטון. בשנת 1957 פרש מהשירות הצבאי בדרגת קולונל.

לאחר פרישה משירות צבאי עבד בשירות האזרחי האמריקאי עד שנת 1963. בשנת 1980 פרסם ספר זיכרונות מפיקודו על צוות משימת אלסוס במהלך מלחמת העולם השנייה. בשנת 1988 נבחר כחבר בהיכל התהילה של אגף המודיעין של צבא ארצות הברית. בשנת 1992, לאחר התפרקות ברית המועצות, ביקר בוריס פאש לראשונה ברוסיה, מאז שעזב אותה עם שרידי הצבא הלבן בשנת 1920. בכך היה בין הגולים הלבנים הבודדים שזכו לבקר ברוסיה לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי.

בוריס פאש מתת בביתו באזור מפרץ סן פרנסיסקו ב-11 במאי 1995.

בתרבות פופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 1974 בסרט סובייטי "בחירת היעד", אודות פיתוח פצצת אטום בברית המועצות, דמותו של בוריס פאש גולמה על ידי השחקן אולג בסילשווילי
  • בשנת 2023, בסרט אופנהיימר גילם את דמותו של פאש שחקן קייסי אפלק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בוריס פאש בוויקישיתוף