ביסאקודיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביסאקודיל
מבנה כימי של ביסאקודיל
מבנה כימי של ביסאקודיל
שם IUPAC
(pyridin-2-ylmethanediyl)dibenzene-4,1-diyl diacetate
שמות מסחריים בישראל
קונטלקס, לקסדין, עצירות-X, ביסקודיל גרינדקס, לקס־טאב, וואנלקס
נתונים כימיים
כתיב כימי C22H19NO4 
מסה מולרית 361.131408 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים פרמוקוקינטיים
זמינות ביולוגית 15%
מטבוליזם בכבד (על ידי CYP450)
זמן מחצית חיים 16 שעות
הפרשה צואתית וכלייתית
בטיחות
מעמד חוקי מוגדר בסל הבריאות
קטגוריית סיכון בהריון קטגוריית סיכון A (אוסטרליה) עריכת הנתון בוויקינתונים
סיכון לתלות לא קיים
דרכי מתן אוראלי, רקטלי
מזהים
קוד ACT A06AB02, A06AG02 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 103-90-2
PubChem 1983
ChemSpider 1906
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביסאקודיל (באנגלית Bisacodyl) היא תרופה משלשלת חזקה.

ביסאקודיל פועלת ישירות על המעי הגס, ועוזרת להגביר תנועות מעי. התרופה העשויה מתרכובת אורגנית ניתנת במרשם עבור עצירות אקוטית או כרונית ומשמשת גם במענה לחוסר תפקוד נוירוגני במעי. שימוש נוסף של ביסאקודיל הוא בעת הכנה לבדיקות רפואיות כגון קולונוסקופיה[1][2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביסאקודיל הינה נגזרת של טריפניל מתאן (triphenylmethane). השימוש הראשון שלה בתור תרופה משלשלת ב־1953 התגלה בשל הדמיון לפנולפתלאין[3][4].

התרופה הינה חלק מרשימת התרופות החיוניות של ארגון הבריאות העולמי[5].

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביסאקודיל נמכרת בישראל תחת השם הגנרי וגם תחת השמות המסחריים, קונטלקס, לקסדין, עצירות-X, ביסקודיל גרינדקס, לקס־טאב, וואנלקס[6].

מנגנון פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביסאקודיל משפעל של נוירונים אנטריים בשרירי המעי וגורמים לפריסטלטיקה מוגברת במעי[7].

אופן נטילה ומינונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתן פומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במתן פומי, ביסאקודיל ניתנת בדרך כלל עם ארוחת הבוקר. בצורת נתינה זו ישנה השהייה של 8 שעות בפעילות התרופה ואז ההשפעה מתחילה בצורה פתאומית ומהירה, תופעה זו מתרחשת בעיקר כאשר המינון שניתן הוא מעל 10 מ"ג במנה יחידה.

  • בגילאים 2–17: מתן התרופה תלוי במרשם רופא.
  • מבוגרים: 5-10 מ"ג ביום לפני השינה, ניתן לקחת עם אוכל או ללא, מומלץ לקחת עם שתיית מים, אסור לקחת עם מוצרי חלב. בנטילת תרופות להורדת חומציות בקיבה יש לחכות שעה בין לקיחת התרופה לתרופות אלו. במתן ראשוני יש להתחיל עם טבליה אחת של 5 מ"ג ואם אין השפעה ניתן לעלות למינון מקסימלי של שתי טבליות של 5 מ"ג כל אחת. ניתן להגיע למינון עד ל-30 מ"ג במקרה שבו רוצים לבצע ניקוי של דרכי המעי לפני פעולה ניתוחית.

מתן רקטלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במתן רקטלי תחילת ההשפעה היא כעבור 15-60 דקות ולכן מומלץ להיות בקרבת שירותים. לפעולה אופטימלית מומלץ לקחת לאחר ארוחת הבוקר על מנת לסנכרן אותה עם הרפלקס הגסטרוקוליק. ניתן לקחת שתי מנות בפעם אחת במידה ורוצים להשיג אפקט הדומה לפעולת ENEMA (הזרקת נוזלים המשמשים לעורר ריקון של המעיים). לאחר מספר שעות מהתגובה הראשונית לתרופה תיתכן השפעה שנייה שתמשך כל עוד ישנה תרופה שלא פונתה מהרקטום.

  • גילאים 2–17: 5 מ"ג או 10 מ"ג פעם ביום בבוקר במרשם רופא.
  • מבוגרים: 10 מ"ג פעם ביום בבוקר.

דילוג מינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרה שלא נלקח המינון בזמן, ההתוויה היא לקחת את המינון הבא בזמנים קבועים. אין לקחת שני מינונים באותו הזמן ואין לקחת מינון נוסף על מנת להשלים את המינון שנשכח.

מינון יתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרה של מינון יתר אין חשש לפגיעה, ייתכנו כאבי בטן אך הם יחלפו לאחר יום – יומיים, במקרה של ספק מומלץ ליצור קשר עם רופא המשפחה[8].

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות לוואי שכיחות (יותר מ-1 ל-100 אנשים) כוללות: בחילה, שילשול, כאב בטן, והתכווצויות בטן. תופעות אלו חולפות כעבור מספר ימים.

תופעות לוואי חמורות שיש ליצור קשר עם רופא במיידי כוללות: סחרחורת, דם בצואה, הקאות, אנפילקסיס, במקרה של נפיחות פתאומית בשפתיים, הפה, הגרון או הלשון, נשימה מהירה או קושי בנשימה, בעיות בליעה, כיחלון או חיוורון בעור, לשון, ובשפתיים, בלבול, ועילפון

בילדים תיתכן צליעה, אפטיות, ראש מוטה לצד, קדימה או אחורה או במקרה שקשה להם להחזיק את הראש ולהתרכז בפנים של העומד לפניהם.

התמודדות עם תופעות הלוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרה של הרגשת חולי מומלץ לקחת ביחד עם מזון. שילשול – הפסקת התרופה ושתייה מרובה ופניה לרופא. במקרה של כאבי בטן או התכווצויות – הורדת מינון או הפסקת הטיפול עד להעלמות תופעות הלוואי.[8]

הריון והנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהריון - יש לפנות לייעוץ רופא המשפחה לפני תחילת הטיפול.

הנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהנקה – יש לפנות לייעוץ רופא המשפחה לפני תחילת הטיפול. אין התוויות נגד אך במקרה שבו שמים לב שהתינוק אינו מרגיש טוב יש לפנות לרופא במיידי.[8]

התוויות בשילוב תרופות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל מקרה יש להתייעץ עם רופא המשפחה לפני תחילת הטיפול על מנת לבדוק היתכנות לקרוס אקטיבציה עם תרופות נוספות כולל תכשירים צמחיים, ויטמינים או תוספי תזונה. משתנים וסטרואידים בשילוב התרופה עלולים לגרום לחוסר מאזן מלחים ומינרלים ולתופעות לוואי קשות של סטרואידים. תרופות להורדת חומציות קיבה מונעות את פעילות התרופה וכן יכולות לגרום לגירוי המעיים. יש להשאיר מרווח של שעה בין לקיחת נוגדי חומצה לביסאקודיל[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביסאקודיל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Steven D. Wexner, Task Force, David E. Beck, Todd H. Baron, Robert D. Fanelli, Neil Hyman, Bo Shen, Kevin E. Wasco, A consensus document on bowel preparation before colonoscopy: Prepared by a Task Force From The American Society of Colon and Rectal Surgeons (ASCRS), the American Society for Gastrointestinal Endoscopy (ASGE), and the Society of American Gastrointestinal and Endoscopic Surgeons (SAGES), Gastrointestinal Endoscopy 63, 2006-06, עמ' 894–909 doi: 10.1016/j.gie.2006.03.918
  2. ^ Arnold Wald, Constipation: Advances in Diagnosis and Treatment, JAMA 315, 2016-01-12, עמ' 185 doi: 10.1001/jama.2015.16994
  3. ^ Steven A Stiens, William Luttrel, Joseph E Binard, Polyethylene glycol versus vegetable oil based bisacodyl suppositories to initiate side-lying bowel care: A clinical trial in persons with spinal cord injury, Spinal Cord 36, 1998-11, עמ' 777–781 doi: 10.1038/sj.sc.3100702
  4. ^ I. L. Evans, The use of Bisacodyl suppositories in preparation for sigmoidoscopy, Gut 5, 1964-06-01, עמ' 271–273 doi: 10.1136/gut.5.3.271
  5. ^ World Health Organization, World Health Organization model list of essential medicines: 22nd list (2021), 2021
  6. ^ ביסאקודיל (לקסעדין) - על תופעות הלוואי ודרכי השימוש, באתר Infomed
  7. ^ Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, 1, Wiley, 2003-03-11, ISBN 978-3-527-30385-4. (באנגלית)
  8. ^ 1 2 3 4 Bisacodyl: a laxative taken to treat constipation, nhs.uk, ‏2018-08-29 (באנגלית)


הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.