בית הקברות של חומת הקרמלין

בית הקברות של חומת הקרמלין
Некрополь у Кремлёвской стены
פרטי בית הקברות
תאריך הקמה 1917 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 55°45′14″N 37°37′10″E / 55.75378°N 37.619308°E / 55.75378; 37.619308
(למפת מוסקבה רגילה)
 
בית הקברות של חומת הקרמלין
בית הקברות של חומת הקרמלין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תרשים הכיכר האדומה

לחצו כדי להקטין חזרה
ארסנל הקרמליןהסנאט הרוסיבניין 14 משמש את הסגל הנשיאותי של רוסיהגן אלכסנדרארמון השעשועים (אין ערך)נשקיית הקרמליןכיכר הארמון (אין ערך)ארמון הקרמלין הגדולארמון טרםכנסיית הנחת הגלימהקתדרלת המלאך מיכאלקתדרלת הבשורהארמון הקרמלין הממלכתיקתדרלת העלייה לשמייםמגדל הפעמונים של איוואן הגדולכיכר הקתדרלותכנסיית שנים עשר השליחיםתותח הצארפעמון הצארכיכר איוואנובסקיההכיכר האדומהכיכר הסנאט (אין ערך)בית הקברות של חומת הקרמליןנהר מוסקבהגן טאיניצקיכיכר מנז' (אין ערך)המואוזוליאום של לניןבית הקברות של חומת הקרמליןחומת הקרמלין
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

מפת הקרמלין במוסקבה. למידע על מקום לחצו עליו


בית הקברות של חומת הקרמלין (רוסית Некрополь у Кремлёвской стены) הוא בית קברות השוכן בצידה המערבי של הכיכר האדומה בצמוד לחומה המקיפה את הקרמלין, בו קבורים אנשי מפתח מהתקופה הסובייטית ברוסיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבורה הראשונה בבית הקברות התבצעה ב-10 בנובמבר 1917. 238 אנשי "המשמרות האדומים" שמתו במהפכה הרוסית נקברו בשני קברי אחים. בסתיו 1919 נקבר המזכיר של סניף מוסקבה של המפלגה הקומוניסטית, ולדימיר זגורסקי, וכן מספר קורבנות אחרים של פעולת טרור שבוצעה על ידי הסוציאליסטים המהפכניים השמאלנים ב-25 בספטמבר. הקורבנות של הפיצוץ בבניין במוסקבה - שר התקשורת, שר הדואר, עיתונאי אמריקאי, שני דיפלומטים ואחרים נקברו גם הם בבית קברות זה.

ב-1924 הוקם המאוזוליאום של לנין במרכז בית הקברות של חומת הקרמלין. ברבות השנים, מאחורי המאוזוליאום, לרגלי החומה, נקברו יעקב סברדלוב, פליקס דזרז'ינסקי, מיכאיל פרונזה, מיכאיל קלינין, אנדריי ז'דאנוב, יוסיף סטלין, קלימנט וורושילוב, סמיון בודיוני, מיכאיל סוסלוב, ליאוניד ברז'נייב, יורי אנדרופוב וקונסטנטין צ'רניינקו. בבית הקברות קבורים גם מדינאים, אנשי צבא, מדע (ביניהם סרגיי קורוליוב), אמנות וקוסמונאוטים שנספו בתאונות חלל (ביניהם יורי גגארין וצוותי סויוז 1 וסויוז 11).

ב-1967 הוקמה אנדרטה בשם "קבר החייל האלמוני" בגן אלכסנדר, הנמצא בסמוך לבית הקברות, לאורך החומה המערבית של הקרמלין. לאחר קריסת ברית המועצות הוצב בקבר זה משמר כבוד המתחלף אחת לשעה.

בבית הקברות יש שני סוגי קברים: קברים עם מצבה שבראשה פסל של הראש של הנפטר שבהם הוטמנו בארון קבורה הנפטרים וקברים בהם נשרפה גופת הנפטרים ואפרם נטמן בקבר שסומן עם לוח על חומת הקרמלין.

המצבות בבית הקברות משמאל לימין הן של קונסטנטין צ'רניינקו, סמיון בודיוני, קלימנט וורושילוב, אנדריי ז'דאנוב, מיכאיל פרונזה, יעקב סברדלוב, ליאוניד ברז'נייב, פליקס דזרז'ינסקי, יורי אנדרופוב, מיכאיל קלינין, יוסיף סטלין ומיכאיל סוסלוב. בעלי לוח בולטים הם דימיטרי אוסטינוב, ארביד פלשה, אלכסיי קוסיגין, סרגיי קורוליוב, יורי גגארין, רודיון מלינובסקי, איגור קורצ'טוב, סרגיי קירוב, גאורגי ז'וקוב.

מאז 1974 נשמר האתר כאתר זיכרון לאומי. בשנת 1985 בוצעה בו הקבורה האחרונה. לאחר התפרקות ברית המועצות ישנם דיונים שונים לחיסולו של בית הקברות והעברת הנקברים לבית עלמין חלופי. בעת חניכת בית העלמין הצבאי הפדרלי לזכר הנופלים שוב הועלתה הצעה להעביר אליו את נקברי בית הקברות, אך ההצעה טרם יושמה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]