ברונטוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןברונטוזאורוס
תקופה
יורה עליון, 154–150 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
אינפרא־סדרה: זאורופודה
משפחה: דיפלודוקיים
תת־משפחה: Apatosaurinae
סוג: ברונטוזאורוס
מינים
  • ברונטוזאורוס אקסלסוס Brontosaurus excelsus
  • ברונטוזאורוס פרבוס Brontosaurus parvus
  • ברונטוזאורוס ינהפין Brontosaurus yahnahpin
שם מדעי
Brontosaurus
מארש, 1879
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלד של Brontosaurus parvus (בעבר זוהה כ-Brontosaurus excelsus).

ברונטוזאורוס (שם מדעי: Brontosaurus, "לטאת הרעם") הוא סוג של דינוזאור זאורופוד צמחוני ממשפחת הדיפלודוקיים. הסוג הוגדר ב-1879 על ידי עותניאל צ'ארלס מארש אך ב-1903 קבע ריגס שברונטוזאורוס הוא למעשה מין של אפטוזאורוס ולכן השם "ברונטוזאורוס" לא היה תקף. קביעה זו התקבלה בקרב רוב הקהילה המדעית ובמשך למעלה מ-100 שנה נחשב הברונטוזאורוס למין של אפטוזאורוס. ב-2015 התפרסם מחקר בכתב העת PeerJ[1] וצוטט ב-Nature, ומחקר זה קבע שהברונטוזאורוס הוא סוג נפרד מאפטוזאורוס ולכן הסוג "ברונטוזאורוס" הוא טקסון תקף.[2]

הברונטוזאורוס חי בתור היורה המאוחר באמריקה הצפונית (154-150 מיליון שנה לפני זמננו) והתקיים מאכילת צמחים. ראשו היה קטן יחסית לגופו ופיו היה מצויד בשיניים דמויות אזמל שהיו טובות לתלישת העלים מהעצים או מהקרקע, אך פחות ללעיסתם, שהתבצעה בקיבה. רגליו הקדמיות היו קצרות יותר מרגליו האחוריות וזנבו היה ארוך ודק. הברונטוזאורוס הוא אחד הזאורופודים הידועים ביותר וקל לזהותו בזכות הקימור דמוי הדבשת של גופו.

גודל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת גילויו ב-1879 היה הברונטוזאורוס אחד הדינוזאורים הגדולים ביותר שהיו ידועים עד אז. במהלך המאה ה-20 נתגלו דינוזאורים שהיו גדולים ממנו באופן ניכר. גם האפטוזאורוס היה ככל הנראה גדול ממנו, אך כדי לקבוע זאת בוודאות יש להסדיר סופית את החלוקה בין המינים ולשייך את המאובנים החדשים שנמצאו לטקסונים המתאימים. משקלו של ברונטוזאורוס נע בין 18 ל-35 טון ואורכו היה כ-22 מטרים (72 רגל).

פלאוביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנטומיה, המראה, המאפיינים וההתנהגות של הברונטוזאורוס היו מאוד דומים לאלה של האפטוזאורוס.

ברונטוזאורוס היה אחד הזאורופודים הנפוצים בתקופתו. הוא היה אוכל צמחים ולפי ניתוח סימני השחיקה על שיניו כנראה שעיקר מזונו היה מגוון צמחים שגדלו על פני הקרקע. הוא השתמש בצווארו הארוך כדי לאכול באופן לא בררני צמחים שונים וכנראה שלעיתים אף זקף אותו כלפי מעלה כדי לאכול עלים מצמרות העצים.

על תנוחת הצוואר של הברונטוזאורוס יש מחלוקת: האם החזיק רוב הזמן את צווארו זקוף או באלכסון כמו ברכיוזאורוס או שהחזיק אותו במקביל לפני הקרקע בגובה הכתפיים או אף שמוט כמו דיפלודוקוס. ניתוח של עצמות הצוואר של ברונטוזאורוס ודיפלודוקיים אחרים הראה שככל הנראה רוב הזמן היה צווארו של ברונטוזאורוס שפוף קמעה כלפי מטה (דבר שמתאים לכך שאכל בעיקר צמחייה נמוכה) ורק לעיתים זקף את ראשו.[3][4][5]

זנבו של ברונטוזאורוס היה ארוך במיוחד ודמוי שוט. כנראה ששימש ככלי נשק להגנה עצמית (הצלפה בטורפים כמו אלוזאורוס). סימולציית מחשב הראתה שברונטוזאורוס יכול היה להצליף בזנבו וליצור שריקת קול בעוצמה של 200 דציבלים.[6] נראה שהצלפה בזנב שימשה גם לתקשורת, כגון אזהרה מפני טורפים.

עד שנות ה-70 של המאה ה-20 סברו הפלאונטולוגים שהברונטוזאורוס לא יכל לתמוך בגופו הגדול וכבד ולכן חי בתוך ביצות או אגמים רדודים, כך שצווארו הארוך משמש לו מעין שנורקל. כיום יודעים הפלאונטולוגים שסברה זו שגויה ושהברונטוזאורוס היה בעל חיים יבשתי לחלוטין שעצמותיו ורגליו העבות דמויות העמודים הצליחו לשאת את משקלו הרב.

תולדות המחקר הפלאונטולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור שלד משוחזר של "ברונטוזאורוס אקסלסוס" מאת מארש. כיום השחזור של מארש נחשב ללא מדויק.

ב-1877 גילה הפלאונטולוג עותניאל צ'ארלס מארש מאוניברסיטת ייל את האפטוזאורוס ("לטאה מטעה" או "לטאה רמאית") . השם ניתן לו מפני שעצמות ה-chevron שבזנב דמו לאלה של מוסזאורוס (זוחל ימי קדום).

ב-1879 גילה מארש שלד כמעט שלם, למעט גולגולת, חלק מעצמות הזנב ועצמות כפות הרגליים. השלד שגילה היה הגדול ביותר שנתגלה עד אז. בשל גודלו הרב מארש קבע כי מדובר בסוג טקסונומי חדש ונתן לו את השם ברונטוזאורוס, "לטאת הרעם", כתיאור יצירתי לגודלו הרב שכן פסיעותיו הכבדות יוצרות רעשי רעם חזקים. השם המלא שנתן מארש לשלד היה Brontosaurus excelsus. ב-1905 הוצב השלד במוזיאון פיבודי לידיעת הטבע, כאשר החלקים החסרים הושלמו בחלקים שנלקחו ממאובנים של זאורופודים אחרים. הגולגולת של השלד נלקחה מקמרזאורוס, דבר שהתברר כטעות מאוחר יותר.

ב-1903 פרסם אלמר ריגס מאמר ובו קבע שהברונטוזאורוס הוא בעצם מין של אפטוזאורוס.[7] דעתו נתקבלה על ידי הקהילה המדעית והשם "ברונטוזאורוס" כשם מדעי בוטל (מאחר שהשם "אפטוזאורוס" ניתן קודם). עם זאת, השם "ברונטוזאורוס" שרד בתרבות הפופולרית זמן רב לאחר מכן, ויש עדיין מספר פלאונטולוגים שטוענים ש-Apatosaurus ajax ו-Brontosaurus excelsus הם סוגים נפרדים ולכן השם "ברונטוזאורוס" תקף.[8]

ב-7 באפריל 2015 פורסם מחקר בכתב העת Nature שמנתח מחדש באופן סיסטמטי את מיני משפחת הדפלודוקיים וזה קבע שהברונטוזאורוס אקסלסוס הוא סוג נפרד מהאפטוזאורוס ולכן ברונטוזאורוס הוא טקסון תקף. לסוג ברונטוזאורוס שויכו המינים Apatosaurus excelsus ו-Apatosaurus yahnahpin, שהפכו ל-Brontosaurus excelsus ו-Brontosaurus yahnahpin וכן המין Brontosaurus parvus.[2]

מאובניו נתגלו בארצות הברית, במדינות קולורדו, אוקלהומה ויוטה, בעיקר בתצורת מוריסון המתוארכת לגיל המלם של שלהי תור היורה, כ-156-146 מיליון שנה לפני זמננו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברונטוזאורוס בוויקישיתוף

קישורים על אפטוזאורוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tschopp, E., Mateus, O. & Benson, R. B. J. PeerJ http://dx.doi.org/10.7717/peerj.857 (2015).
  2. ^ 1 2 Beloved Brontosaurus makes a comeback, כתב העת Nature,‏ 7 באפריל 2015.
  3. ^ Stevens, Kent A.; Parrish, JM (1999). "Neck Posture and Feeding Habits of Two Jurassic Sauropod Dinosaurs". Science. 284 (5415): 798–800. doi:10.1126/science.284.5415.798. PMID 10221910. נבדק ב-2008-08-03.
  4. ^ Stevens KA, Parrish JM (2005). "Neck Posture, Dentition and Feeding Strategies in Jurassic Sauropod Dinosaurs". In Carpenter, Kenneth and Tidswell, Virginia (ed.). Thunder Lizards: The Sauropodomorph Dinosaurs. Indiana University Press. pp. 212–232. ISBN 978-0-253-34542-4.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: editors list (link)
  5. ^ Upchurch, P (2000). "Neck Posture of Sauropod Dinosaurs" (PDF). Science. 287: 547b. doi:10.1126/science.287.5453.547b. נבדק ב-2008-08-05.
  6. ^ Zimmer, C. (1997). "Dinosaurs in Motion." Discover, 1 November 1997. DISCOVER Magazine. Retrieved 27 July 2008.
  7. ^ Riggs, Elmer (1903). "Structure and Relationships of Opisthocoelian Dinosaurs. Part I, Apatosaurus Marsh". Publications of the Field Columbian Museum. Geological Series (2): 165–196.
  8. ^ Bakker, R.T. (1998). "Dinosaur mid-life crisis: the Jurassic-Cretaceous transition in Wyoming and Colorado". In: S.G. Lucas, J.I. Kirkland, & J.W. Estep (eds.) Lower and Middle Cretaceous Terrestrial Ecosystems; New Mexico Museum of Natural History and Science Bulletin, 14: 67–77.