ג'ון סי. ריילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון סי. ריילי
John C. Reilly
ג'ון סי. ריילי, 2018
ג'ון סי. ריילי, 2018
לידה 24 במאי 1965 (בן 58)
שיקגו, אילינוי, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת דהפול
  • תיכון בראדר רייס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון כריסטופר רייליאנגלית: John Christopher Reilly; נולד ב-24 במאי 1965), הידוע בשם הבמה שלו, ג'ון סי. ריילי‏ (John C. Reilly), הוא שחקן קולנוע אמריקאי, מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר, 3 פרסי גלובוס הזהב ופרס גראמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריילי נולד בשיקגו למשפחה נוצרית-קתולית. ריילי סיים את לימודיו ב"תיכון האח רייס". בשנת 1992 נישא ריילי למפיקה אליסון דיקי, לזוג נולדו 2 ילדים.

ריילי החל את קריירת המשחק שלו בשנת 1989 בדרמת המלחמה של בריאן דה פלמה "חטאי מלחמה" שם גילם את דמותו של טוראי הרברט הארצ'ר לצידם של שון פן ומייקל ג'יי פוקס.

בתחילת שנות ה-90 הרבה ריילי להשתתף בתפקידי משנה בין היתר: לצד טום קרוז בדרמת המרוצים של טוני סקוט "ימי הרעם", בדרמת הפשע הביוגרפית "הופה" לצידו של ג'ק ניקולסון, בדרמה של לאסה הלסטרם "מה עובר על גילברט", במותחן "נהר הפרא" לצד מריל סטריפ וקווין בייקון ובדרמה המוזיקלית "ג'ורג'יה".

תפקיד הפריצה המשמעותי ביותר עבור ריילי היה בשנת 1997 בדרמת הפשע מועמדת 3 פרסי האוסקר של פול תומאס אנדרסון "לילות בוגי", בסרט עצמו גילם ריילי את דמותו של ריד רוטשילד. ב-1998 השתתף ריילי בדרמת המלחמה מועמדת 7 פרסי האוסקר של טרנס מאליק "הקו האדום" בה גילם ריילי את דמותו של סמל סטורם. ב-1999 שיחק ריילי בתפקיד ראשי בדרמה מועמדת 3 פרסי האוסקר "מגנוליה" שם גילם ריילי את השוטר ג'ים קורינג, שמוזעק לדירה שבה מתנגנת מוזיקה רועשת המפריעה לשכנים. הוא מגיע לדירה לראות מה הבעיה ומגלה אישה אשר מסתבר שהוטרדה מינית בילדותה על ידי אביה המפורסם. כמו כן באותה שנה שיחק ריילי גם בקומדיה "אף פעם לא התנשקה" בכיכובה של דרו ברימור ובדרמת הספורט של סם ריימי "בשם האהבה" ב-2000 שיחק ריילי לצד ג'ורג' קלוני ומארק וולברג במותחן ההרפתקאות "הסערה המושלמת".

שנת 2002 הייתה שנה מוצלחת ביותר עבור ריילי, על תפקידו בדרמה המוזיקלית זוכת 6 פרסי האוסקר "שיקגו" קיבל ריילי מועמדות לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב. בסרט גילם ריילי את בעלה של רוקסי הרט (רנה זלווגר) עמוס. באותה שנה היה שותף ריילי לעוד שני סרטים עטורי פרסים, בדרמה התקופתית "השעות" בה גילם את דמותו של דן בראון בעלה של לורה (ג'וליאן מור) ובדרמת הפשע ההיסטורית מועמדת 10 פרסי האוסקר של מרטין סקורסזה "כנופיות ניו יורק" בה גילם את האפי ג'ק מולרני. כמו כו גם גילם ריילי את בעלה של ג'ניפר אניסטון פיל בדרמה הקומית "בחורה טובה".

ב-2004 שיחק ריילי בסרט נוסף של מרטין סקורסזה, הפעם הייתה זו הדרמה הביוגרפית זוכת 5 פרסי האוסקר "הטייס". בסרט גילם ריילי את נוח דיטריץ' האחראי על המימון לעסקאות העתק של הווארד יוז (לאונרדו דיקפריו). ב-2006 שיחק ריילי לצידו של ויל פרל בקומדיית המרוצים "לילות טלדגה: הבלדה על ריקי בובי" בה גילם ריילי את קרל נאוגט'ון חברו הטוב של ריקי בובי, אגדה חיה בתחום מרוצי הנאסקאר (NASCAR).

בשנת 2007 כיכב ריילי בתפקיד ראשי בקומדיה המוזיקלית "הולך חזק: סיפורו של דיואי קוקס", בסרט מגלם ריילי את דמותו של כוכב פופ בדיוני בשם דיואי קוקס בפארודיה אודות הסרטים הביוגרפים ההולכים והופכים צפויים. בדרכו לפיסגה, דיואי חוצה את נתיבם של אמנים גדולים כדוגמת אלביס, באדי הולי והביטלס. עד מהרה דיואי כותב להיטים, מסחרר נשים ומקדם מכירות של מוצרי מזון. על משחקו בסרט קיבל ריילי שתי מועמדות לפרס גלובוס הזהב, האחת היא על משחקו בסרט והשנייה היא על השיר הטוב ביותר, בנוסף לכך קיבל ריילי גם מועמדות יוקרתית לפרס גראמי.

ב-2008 שיחק ריילי בקומדיה "אחים חורגים" לצידו של ריצ'רד ג'נקינס שם שיחק ריילי את דייל דובאק גבר מובטל בן 40 שגר עם אביו האלמן שנאלץ לחלוק אותו חדר עם ברנן האף (ויל פרל), גבר מובטל בן 39 שגר יחד עם אמא שלו.

ב-2012 שיחק ריילי בקומדיה המצליחה הדיקטטור.

בשנת 2017 השתתף בסרט ההרפתקאות "קונג: אי הגולגולת", אשר מהווה אתחול לסדרת סרטי קינג קונג.

בשנת 2020 כיכב בתפקיד הראשי ואף יצר וכתב יחד עם פרד ארמיסן וטים היידקר את הסדרה הקומית בת ה-6 פרקים "Moonbase 8" עבור רשת שואוטיים.

משנת 2022 מגלם ריילי את איש העסקים והבעלים לשעבר של קבוצת הכדורסל לוס אנג'לס לייקרס; ג'רי באס בסדרת הדרמה והספורט לייקרס: קבוצה מנצחת שביים אדם מקיי לרשת HBO.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון סי. ריילי בוויקישיתוף