ג'ורג' באסבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' באסבי
George Busbee
ג'ורג' באסבי, 1975
ג'ורג' באסבי, 1975
לידה 7 באוגוסט 1927
וינה, ג'ורג'יה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 ביולי 2004 (בגיל 76)
סוואנה, ג'ורג'יה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ג'ורג' דקל באסבי האב
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה פארק הזיכרון פיצ'טרי, נורקרוס, ג'ורג'יה, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל ג'ורג'יה ה־77
14 בינואר 197511 בינואר 1983
(8 שנים)
סגן מושל ג'ורג'יה זל מילר
יושב ראש אגודת המושלים הלאומית
5 באוגוסט 198011 באוגוסט 1981
(שנה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' דקל באסבי האבאנגלית:.George Dekle Busbee Sr;‏ 7 באוגוסט 192716 ביולי 2004) היה פוליטיקאי אמריקאי מג'ורג'יה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל ג'ורג'יה ה-77 בשנים 19751983.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' באסבי נולד בעיר וינה שבג'ורג'יה. הוא למד בקולג' הצבאי של ג'ורג'יה ובקולג' החקלאי על שם אברהם בולדוין לפני שהתגייס לצי ארצות הברית. לאחר שחרורו מהשירות, הוא השלים את השכלתו באוניברסיטת ג'ורג'יה ובבית הספר למשפטים שלה באת'נס, שם הוא קביל תואר בוגר אוניברסיטה ב-1949 ותואר במשפטים ב-1952.

מחוקק בג'ורג'יה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באסבי פתח משרד עורכי דין באולבני, ג'ורג'יה. הוא כיהן תשע תקופות כהונה בבית הנבחרים של ג'ורג'יה, והיה ראש סיעת הדמוקרטים בתקופת כהותנו של המושל קארל סנדרס. ב-1967 הוא היה אחד משלושים חברי הבית הדמוקרטים שהצביעו בעד הרפובליקני בו קאלווי לאחר מערכת הבחירות השנויה במחלוקת למשרת המושל המדינה ב-1966, במקום למועמד הדמוקרטי לסטר מדוקס. בית המחוקקים, שפעל על פי חוקת ג'ורג'יה מ-1824, שאושרה על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית, בחר במדוקס ברוב של 182 תומכים מול 66 מתנגדים.[1]

מושל ג'ורג'יה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1974, בשנת כהונתו האחרונה של המושל ג'ימי קרטר, זכה באסבי במועמדות המפלגה הדמוקרטית לתפקיד. בסיבוב השני של הבחירות המקדימות הוא הביס את המושל לשעבר וסגן המושל המכהן, לסטר מדוקס ברוב של 551,106 קולות (59.9 אחוזים) מול 369,608 הקולות (40.1 אחוזים) של מדוקס, שנגדו הצביע באסבי בהצבעה של בית המחוקקים שבע שנים קודם לכן. בבחירות הכלליות שנערכו בסתיו אותה שנה, הביס באסבי בקלות את רוני תומפסון, הרפובליקני הראשון שכיהן כראש עיריית מייקון.

ב-1976 אושר במשאל עם שינוי כולל בחוקת ג'ורג'יה, שבה נכלל סעיף שאפשר לבאסבי להיות מושל ג'ורג'יה הראשון שנבחר לשתי תקופות כהונה רצופות של ארבע שנים כל אחת. סגן המושל זל מילר, שביקש להתמודד על משרת המושל ב-1978, התנגד לתיקון זה בחוקה.[2] בבחירות לתקופת כהונתו השנייה שהתקיימו ב-1978, ניצח באסבי בקלות את הרפובליקני רודני קוק.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תום כהונתו כמושל, הצטרף באסבי למשרד עורכי הדין באטלנטה "קינג וספולדינג" ועבר לפרבר דולות' שבעיר.

באסבי היה נשוי למרי אליזבת "מרי בת'" טלבוט, ילידת העיר רסטון שבצפון לואיזיאנה. היה הייתה ילדתם השישית של הרופא הכפרי ד"ר ב. ה. טלבוט ושל רעייתו. הוא סיימה את לימודיה באוניברסיטה הטכנולוגית של לואיזיאנה עם תואר בוגרת במדעים בביולוגיה והתמחתה בפתולוגיה בבית החולים צ'ריטי שבניו אורלינס. היא עברה לג'ורג'יה כדי לעבוד כטכנאית רפואית בבית החולים הכללי של את'נס, שם היא הכירה את באסבי, אז סטודנט למשפטים. ב-1952 הם עברו לאולבני, שם הם התגוררו עד להשבעתו של באסבי כמושל בינואר 1975. כגברת הראשונה של ג'ורג'יה, נודעה באסבי בפעילותה ההתנדבותית. ב-1985 היא הייתה שותפה להוצאת ספר בישול בשם "נחשו מי בא לסעוד", בו נכללו המתכונים המועדפים וסופר על האורחים שסעדו במעון המושל במהלך שמונה שנות מגוריהם שם. במשך 40 שנה היא התמודדה עם מחלת הסרטן.[3]

לבני הזוג באסבי נולדו ארבעה ילדים. לאחר תום תקופת כהונתו כמושל, הם הקימו כנסייה בביתם שבדולות', שכיום קרויה הכנסייה הבפטיסטית פארקווי.[3]

ג'ורג'י באסבי נפטר בעת שהיה בנמל התעופה הבינלאומי של סוואנה, ב-16 ביולי 2004 כתוצאה מהתקף לב. הוא נטמן בפארק הזיכרון פיצ'טרי שבנורקרוס, ג'ורג'יה. דרך הפארק ג'ורג' באסבי ודרך באסבי שבמחוז קוב קרויים על שמו. על שמו קרויים גם אולם באסבי באוניברסיטת ג'ורג'יה ומרכז באסבי בקולג' הטכנולוגי גווינט.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' באסבי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]