ג'ורג' ברוס קורטליו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' ברוס קורטליו
George Bruce Cortelyou
ג'ורג' ברוס קורטליו
ג'ורג' ברוס קורטליו
לידה 26 ביולי 1862
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 23 באוקטובר 1940 (בגיל 78)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות של כנסיית סנט ג'ון, קולד ספרינג הרבור, ניו יורק, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
מזכיר האוצר של ארצות הברית ה־44
4 במרץ 19077 במרץ 1909
(שנתיים)
תחת נשיא ארצות הברית תאודור רוזוולט
המנהל הכללי של דואר ארצות הברית ה־42
6 במרץ 190514 בינואר 1907
(שנה ו־44 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית תאודור רוזוולט
יושב ראש הוועדה הרפובליקנית הלאומית
23 ביוני 19047 בינואר 1907
(שנתיים ו־28 שבועות)
מזכיר המסחר והעבודה של ארצות הברית ה־1
18 בפברואר 190330 ביוני 1904
(שנה ו־19 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית תאודור רוזוולט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' ברוס קורטליואנגלית: George Bruce Cortelyou;‏ 26 ביולי 186223 באוקטובר 1940) היה פוליטיקאי אמריקאי, שכיהן במגוון תפקידים בממשליהם של נשיאי ארצות הברית גרובר קליבלנד, ויליאם מקינלי ותאודור רוזוולט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורטליו נולד בניו יורק. הוא עבד במחלקת הדואר של ארצות הברית, שם משך את תשומת ליבו של המנהל הכללי של הדואר וילסון ביסל. בהמלצתו של ביסל מינה הנשיא קליבלנד את קורטליו כפקיד הראשי שלו. בהמלצתו של קליבלנד, מינה אותו הנשיא מקינלי כמזכירו האישי. לאחר רצח מקינלי, ביקש הנשיא רוזוולט מקורטליו להוביל את המאמץ לארגון מחדש של הבית הלבן.

מתוך התרשמות מפועלו של קורטליו, מינה אותו הנשיא רוזוולט ב-1903 כמזכיר המסחר והעבודה. הוא סיים את כהונתו בתפקיד זה ב-1904 כד להיות יושב ראש הוועדה הרפובליקנית הלאומית, והחל מ-1905 הוא גם כיהן כמנהל הכללי. ב-1907 הוא פרש משני תפקידים אלו כדי להתמנות כמזכיר האוצר. בתקופת כהונתו בתפקיד זה הוא פעל לייצוב הכלכלה במהלך המשבר הכלכלי של 1907. לאחר תום נשיאותו של רוזוולט ב-1909 היה קורטליו לנשיא של חברת גז.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' ברוס קורטליו נולד בניו יורק לרוז (לבית סירי) ופיטר קרוליוס קורטליו הבן. הוא היה בן למשפחה מראשוני הולנד החדשה שאביה, ז'ק קורטליו (אנ') היגר ב-1652. ג'ורג' קורטליו התחנך בבתי ספר ציבוריים בברוקלין, באקדמיה הצבאית נאזרת' הול (אנ') בפנסילבניה ובמכון הפסדטד שבלונג איילנד.

בגיל 20 סיים קורטליו תואר ראשון במכללה למורים בווסטפילד, מסצ'וסטס (כיום אוניברסיטת וסטפילד). הוא סיים את לימודיו בבתי הספר למשפטים של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון ושל אוניברסיטת ג'ורג'טאון. בעת לימודיו באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון הוא היה חבר באחוות פי-סיגמא-קאפא. לאחר מכן החל קורטליו לעסוק בהוראה, ובמשך למד בקורס לקצרנות. ב-1888 נשא קורטליו לאישה את לילי מוריס הינד, ויחד הם הביאו לעולם חמישה ילדים.

בממשלי מקינלי ורוזוולט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1891 הוא קיבל משרה של המפקח הראשי על הדואר בניו יורק. בשנה שלאחר מכן הוא קודם למשרת מזכיר לעוזר הרביעי למנהל הכללי של הדואר בוושינגטון די. סי.. ב-1895 מונה קורטליו על ידי הנשיא גרובר קליבלנד כפקיד הראשי שלו, בהמלצת המנהל הכללי של הדואר וילסון ביסל. קליבלנד המליץ עליו בפני יורשו, ויליאם מקינלי, לתפקיד המזכיר האישי לנשיא. בעת שנרצח מקינלי ב-1901, עבד קורטליו על שיפורים ביעילות המשרד.

רצח מקינלי אירע כאשר הנשיא לחץ את ידיהם של מבקרים בהיכל המוזיקה בתערוכה הפאן-אמריקאית ב-6 בספטמבר 1901 בבאפלו, ניו יורק. הוא נורה פעמיים מטווח קצר על ידי הרוצח הבודד ליאון צ'ולגוש. לאחר שהנשיא התמוטט כתוצאה מהירי, החזיקו בו עוזריו ותמכו בו, ביניהם היה קורטליו. כשהם אחזו בזרועותיו, הוא לחש, "אשתי, היה זהיר קורטליו באופן שתבשר לה, הו, היה זהיר".

לאחר שהנשיא שירש את מקינלי, תאודור רוזוולט הושבע לתפקידו, הוא הטיל על קורטליו להוביל את המאמץ לארגון מחדש של הבית הלבן. קורטליו קבע נהלים וכללים שהובילו את הפרוטוקול של הבית הלבן. הוא גם היה זה שהקים וביסס את אופן התקשורת בין משרד הנשיא לבין העיתונות. הוא סיפק לעיתונאים מרחבי עבודה, תדרך עיתונאים בחדשות חשובות והפיץ הודעות לעיתונות. לזכותו של קורטליו ניתן לזקוף את הנוהג של מתן תקצירי העיתונות לעיון הנשיא. באופן זה החל הנשיא ללמוד את מהלכי דעת הקהל באמצעות העיתונות. קורטליו בחר לצורך כך פריטי עיתונות באופן אובייקטיבי, נוהג שלא יושם באופן עקבי אחרי אלו שבאו אחריו בתפקיד.

תפקידים בקבינט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפברואר 1903 ועד יוני 1904 כיהן קורטליו כמזכיר המסחר והעבודה הראשון של ארצות הברית. ממרץ 1905 ועד ינואר 1907 הוא כיהן כמנהל הכללי של דואר ארצות הברית ולאחר מכן ועד מרץ 1909 כמזכיר האוצר של ארצות הברית, כל התפקידים הללו בממשלו של הנשיא רוזוולט.

במהלך כהונתו של קורטליו כמזכיר האוצר התרחש המשבר הכלכלי של 1907. כמו קודמו בתפקיד לסלי מורטייר שו, הוא האמין שתפקידה של מחלקת האוצר הוא להגן על מערכת הבנקאות באמצעות קניית איגרות חוב ממשלתיות. כדי למנוע משבר נוסף, הוא דחף ליצירתו של מטבע גמיש יותר והמליץ על הקמתה של מערכת בנקאות מרכזית.

ב-1908 עבר חוק חוק אולדריץ'-ורילנד שהתיר הנפקות מיוחדות של שטרות בעיתות משבר, ובעקבותיו הוקמה ועדה שהובילה את הקמתו של הפדרל ריזרב ב-1913.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום כהונתו בממשל, שב קורטליו לעסקים פרטיים והיה לנשיא Consolidated Gas Company, שכיום ידועה כ-Consolidated Edison (אנ'). הוא גם אחד מיושבי הראש של מוזיאון אדיסון לאנרגיה, שלימים נסגר. הוא חי בביתו שבהלסייט שבלונג איילנד.

ג'ורג' ברוס קורטליו נפטר ב-23 באוקטובר 1940. על ערש הדווי שלו נכחה גם אדית רוזוולט, שהייתה ידידתה הטובה ביותר של רעייתו. הוא נטמן בבית הקברות של כנסיית סנט ג'ון בקולד ספרינג הרבור שבניו יורק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' ברוס קורטליו בוויקישיתוף