גבינה עכואית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גבינה עכואית
جبنة عكاوي
גבינה עכואית בצורת הגשה אופיינית
גבינה עכואית בצורת הגשה אופיינית
מאכלים
סוג גבינה
אזור מוצא המזרח התיכון
מוצא ישראל
מרכיבים עיקריים חלב פרה עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
סוג חלב חלב פרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גבינה עכואית (בערבית: جبنة عكاوي) היא גבינה לבנה מלוחה ממשפחת הגבינות החצי-קשות טריות (מלוחות) שמקורה בעיר עכו.[1][2]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגבינה מכונה עכואית על שם העיר עכו, שבה היא נוצרה.[3]

ייצור ואחסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגבינה העכואית עשויה בדרך כלל מחלב פרה מפוסטר, אבל ניתן להכין אותה גם מחלב עיזים או כבשים. גבינה זו מופקת ברוב המקרים באזור המזרח התיכון, בעיקר בישראל, הרשות הפלסטינית, לבנון, ירדן, סוריה וקפריסין. באזורים אלו, אנשים נוהגים בדרך כלל לאכול את הגבינה באמצעות פיתה במהלך ארוחת צהריים או ארוחת ערב. הגבינה נארזת בעבודת יד לתוך מסננת מרובעת ואת הגֶבֶּן משרים במי מלח במשך יומיים.

מרקם וטעם[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבע הגבינה הוא לבן ויש לה מרקם חלק וטעמה מלוח. היא משמשת בדרך כלל כגבינת שולחן שנאכלת בפני עצמה או מלווה בפירות או ירקות.

ניתן לדמות את המרקם של הגבינה למוצרלה או לפטה, מאחר שהיא לא נמסה בקלות. ניתן לאחסן אותה עד שנה. המרקם והטעם הם תוצאה של התרביות הספציפיות שמי הגבינה הושרו בהם. אלו נשמרים יחד לתקופה ממושכת יותר מאשר סוגי גבינה פשוטים יותר, כגון גבינה סורית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אספקת הגבינה לא הייתה פשוטה בעבר במזרח התיכון. במהלך מלחמת האזרחים בלבנון, בעלי חיים נטבחו והמדינה הייתה צריכה לייבא מוצרי חלב בכלל וגבינה עכואית בפרט ממזרח אירופה. בלוס אנג'לס, אנשים נהגו לחבוץ תחליף גבינה עכואית על ידי השריית גבינת פטה במספר סוגים של מים כדי להמליח אותה.[4]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Ackawi - Cheese.com". www.cheese.com. נבדק ב-2016-04-18.
  2. ^ Tamime, A. Y. (1991). R. K. Robinson and A. Y. Tamime (ed.). Feta and Related Cheeses. Woodhead Publishing. pp. 209–216. ISBN 978-1-85573-278-0.
  3. ^ "Ackawi". נבדק ב-24 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Burm, Linda (28 בינואר 1993). "MARKETS : Pulling Strings: Cheese From the East". Los Angeles Times. נבדק ב-24 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)