גטסבי הגדול (סרט, 2013)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גטסבי הגדול
The Great Gatsby
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "גטסבי הגדול" מאת סקוט פיצג'רלד
בימוי באז לורמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי באז לורמן
לוסי פישר
דאגלס וויק
קתרין מרטין
תסריט קרייג פירס, באז לורמן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ייסון בלנטיין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לאונרדו דיקפריו
קארי מאליגן
טובי מגווייר
אליזבת דביקי
איילה פישר
ג'ייסון קלארק
אמיטאב באצ'אן
מוזיקה קרייג ארמסטרונג עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סיימון דוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Village Roadshow Pictures, Bazmark, A&E עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 במאי 2013 (ארצות הברית)
30 במאי 2013 (אוסטרליה)
משך הקרנה 142 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט רומנטי, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $125 מיליון[1]
הכנסות $351,040,419
הכנסות באתר מוג'ו greatgatsby2012
פרסים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גטסבי הגדול (במקור: The Great Gatsby) הוא סרט דרמה אוסטרלי-אמריקאי המבוסס על ספרו של סקוט פיצג'רלד, בבימויו של באז לורמן ובכיכובם של לאונרדו דיקפריו, קארי מאליגן, טובי מגווייר, איילה פישר ואמיטאב באצ'אן.

על הפקת הסרט הוכרז כבר בדצמבר 2008[2], אולם הצילומים החלו רק ב-5 בספטמבר 2011 באוסטרליה. הסרט תוכנן לצאת לאקרנים ב-25 בדצמבר 2012, אך נדחה לקיץ 2013. הקרנת הבכורה נערכה בניו יורק ב-10 במאי 2013[1], וכמה ימים אחר כך נערכה הקרנה חגיגית שלו בפסטיבל קאן[3].

הסרט זכה בפרס אוסקר לעיצוב התלבושות הטוב ביותר ובפרס האוסקר לעיצוב הפקה הטוב ביותר[4].

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עלילת הספר גטסבי הגדול

הסרט מתאר את חייו של ג'יי גטסבי (שמו האמיתי הוא ג'יימס גץ) מנקודת מבטו של ניק קארווי. עלילת הסיפור מתמקדת בחייהם של חמש הדמויות הראשיות של הסיפור ומותחת ביקורת על החיים באותה תקופה (על הדור האבוד של האנשים שגדלו במהלך מלחמת העולם הראשונה, על הרדיפה אחרי הכסף, חוסר המוסריות וחוסר השיווין של אותה תקופה).

ניק (המספר, בן דודה של דייזי) עובר להתגורר בווסט אג, ניו יורק, בצריף קטן והוא מגלה במהרה שהוא מתגורר בשכנות עם ג'יי גטסבי העשיר. ניק מתגורר למרגלות אגם אשר בדיוק מולו מתנוססת האחוזה העצומה באיסט אג, לונג איילנד, שם גרים דייזי, בעלה טום ובתם. יום אחד ניק מקבל הזמנה לאחת המסיבות אשר גטסבי עורך כמעט כל ערב. ניק פוגש בו ומוזמן לבילוי איתו ביום המחרת. השניים מתקרבים ומתיידדים.

בעקבות בקשתו של גטסבי, מזמין ניק את דייזי לביתו להיפגש עם גטסבי. אז מסתבר שלפני שגטסבי יצא להילחם במלחמת העולם הראשונה הוא ודייזי היו מאוהבים, אך בגלל שהיא לא שמעה ממנו בתום המלחמה, היא התחתנה עם טום כדי לרצות את הסובבים אותה. דייזי וגטסבי נפגשים בתיווכו של ניק ומתאהבים מחדש. "הלוואי שנוכל להמשיך ככה לעד" היא אומרת לו, והם ממשיכים ברומן האסור שלהם במשך זמן מה.

יום אחד החמישייה הולכת למלון בניו יורק ודייזי מספרת לטום על רצונה לעזוב אותו, אלא שאז טום חושף את האמת על גטסבי, הרוחות מתלהטות וג'יי ודייזי עוזבים בסערה. במהלך הנסיעה דייזי דורסת והורגת את הפילגש של טום שרצה אל עבר הרכב בו נהגה, והם ממשיכים לנסוע ולברוח מזירת הדריסה. כשטום מגיע לזירת הרצח הוא מפנה את וילסון (בעלה של הפילגש) אל גטסבי, ולמחרת יורה וילסון בג'יי והורג אותו, ולאחר מכן מתאבד. טום ודייזי עוזבים את ניו יורק למערב. מעטים מופיעים בהלווייתו של ג'יי, וניק חוזר לבית הוריו בצפון מערב אמריקה ומנתק קשר עם כולם, מפני שהם "סתם אנשים עשירים שבורחים מהבעיות שלהם".

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות
לאונרדו דיקפריו ג'יי גטסבי
קארי מאליגן דייזי ביוקנן
טובי מגווייר ניק קרוויי
ג'ואל אדגרטון טום ביוקנן
אליזבת דביקי ג'ורדן בייקר
איילה פישר מירטל וילסון
ג'ייסון קלארק ג'ורג' וילסון
אמיטאב באצ'אן מאיר וולפסהיים

הפקת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאונרדו דיקפריו מגלם בסרט את התפקיד הראשי כג'יי גטסבי.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן הראשון שלוהק לסרט היה לאונרדו דיקפריו. דיקפריו משחק בסרט בתפקיד ג'יי גטסבי, מיליונר צעיר ומסתורי המעורב בעסקים מפוקפקים ואשר מאוהב באופן אובססיבי בדייזי ביוקנן, שאותה הכיר כאשר היה קצין צעיר במהלך מלחמת העולם הראשונה. טובי מגווייר לוהק לתפקיד ניק קרוויי, העובד כסוחר באיגרות חוב והוא גם המספר בסרט[5].

בנובמבר 2010 דיווח המגזין Deadline Hollywood כי לורמן ערך אודישנים לשחקניות רבות לתפקיד של דייזי ביוקנן, ביניהן קירה נייטלי, רבקה הול, אמנדה סייפריד, בלייק לייבלי, אבי קורניש, מישל ויליאמס וסקרלט ג'והנסון, וכמו כן שקל גם לבחור בשחקנית נטלי פורטמן. ב-15 בנובמבר 2010 הודיע לורמן כי השחקנית הבריטית קארי מאליגן תגלם את דייזי ביוקנן, לאחר שעברה את מבחן הבד שהתקיים ב-2 בנובמבר בניו יורק. לורמן התייחס לתהליך הליהוק של דייזי באומרו "הייתה לי הזכות לחקור את הדמות יחד עם חלק מהשחקניות המוכשרות ביותר בעולם, כאשר כל אחת סיפקה פרשנות מיוחדת משלה לדמות, כאשר כולן היו לגיטימיות ומרגשות. עם זאת, במסגרת ההפקה של הסרט גטסבי הגדול, התרגשתי לצלצל לפני שעה לשחקנית הבריטית הצעירה אשר הייתה מועמדת לפרס האוסקר קארי מאליגן ולומר לה: "שלום, דייזי ביוקנן".

במהלך אפריל 2011 דווח כי השחקן בן אפלק מועמד מוביל לגלם את דמותו של טום ביוקנן. אף על פי כן, לבסוף הוחלט כי הוא לא ישתתף עקב מחויבויות קודמות של אפלק. כעבור מספר שבועות הוחלף אפלק בג'ואל אדגרטון. שחקנית אוסטרלית נוספת שמשחקת בסרט היא איילה פישר אשר לוהקה לתפקיד מירטל וילסון, אשר הייתה פילגשו של טום ביוקנן.

הצילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה תוכנן כי הסרט יצולם בניו יורק שם מתרחשת עלילת הרומן[6]. בתחילת 2011 החליט לורמן כי הסרט יצולם במקום זאת בסידני. הצילומים לסרט החלו ב-5 בספטמבר 2011 באולפני פוקס המאה ה-20 שבסידני. הצילומים הסתיימו ב-22 בדצמבר 2011 כאשר מספר סצנות נוספות צולמו במהלך ינואר 2012.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
2012: האבנים הכחולות
פרסי האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה – הסרט הטוב ביותר
2013: גטסבי הגדול
הבא:
2014: באבאדוק/עקבות במים